De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

|01-10-20141 Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "|01-10-20141 Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer."— Transcript van de presentatie:

1 | Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:

2 | Inhoud ›Wat zijn ‘eigen kinderen’? ›Waarom zijn eigen kinderen zo belangrijk? ›Wat vertelden de eigen kinderen ons? ›Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? 2

3 | Wat zijn ‘eigen kinderen’? ›Biologische kinderen? Kinderen die ‘eigen’ voelen? Kinderen van pleegouders? Thuiswonend? Volwassenen? 3

4 | Waarom zijn eigen kinderen belangrijk? 4 ›Impact op het dagelijks leven

5 | Waarom zijn eigen kinderen belangrijk? 5 ›Impact op het dagelijks leven ›Actieve deelname aan pleegzorgproces

6 | Waarom zijn eigen kinderen belangrijk? 6 ›Impact op het dagelijks leven ›Actieve deelname aan pleegzorgproces ›Invloed op de uitkomsten

7 | Wat vertelden de eigen kinderen ons? ›Opzet onderzoek ›Resultaten ›Conclusie 7

8 | Opzet onderzoek ›‘Wennen in een pleeggezin’ ›Interviews met:  30 pleegkinderen  30 pleegouders  30 ‘eigen kinderen’  10 biologische ouders Mogelijk gemaakt door: Stichting Kinderpostzegels Nederland 8

9 | Opzet onderzoek ›‘Wennen in een pleeggezin’ ›Interviews met:  30 pleegkinderen  30 pleegouders  30 ‘eigen kinderen’  10 biologische ouders Mogelijk gemaakt door: Stichting Kinderpostzegels Nederland 9

10 | Opzet onderzoek ›Interviews met 30 ‘eigen kinderen’  Uit bestandspleegzorg  Langdurige opvang  15 jongens en 15 meisjes  Leeftijd tussen de 7 en 21  Verder zeer divers in ervaring en beleving 10

11 | Opzet onderzoek 11

12 | Resultaten ›Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen ›Wenperiode – emoties 12

13 | Resultaten  Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen ›Wenperiode – emoties “Meer kinderen om je heen. Altijd wel wat te doen. Altijd wel wat te kletsen. Altijd druk aan tafel.” - Jongen van

14 | Resultaten  Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen ›Wenperiode – emoties “Gewoon van… dan is het hier weer druk en mijn ouders denken dan weer niet aan zichzelf, maar uiteindelijke kwam het allemaal wel goed.” - Jongen van

15 | Resultaten ›Voor de plaatsing  Wenperiode – veranderingen ›Wenperiode – emoties “Als we nasi eten, dan doen we weleens kroepoek gebruiken als lepel. Als er een pleegkind komt, dan mag dat niet meer, omdat dat dan het slechte voorbeeld zou zijn.” - Meisje van

16 | Resultaten ›Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen  Wenperiode – emoties “Nou het was een klein baby’tje. En dan zo één voor allen, allen voor één. Ik was gewoon trots dat ik haar broer mocht zijn!” - Jongen van

17 | Resultaten ›Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen  Wenperiode – emoties “Dat ik dan denk dat ze echt héél héél erg mij gaat vergeten. Dat ze alleen maar gaat denken aan die twee kinderen. Dat ze niet meer aan mij gaat denken.” - Meisje van

18 | Resultaten ›Voor de plaatsing ›Wenperiode – veranderingen  Wenperiode – emoties “Eigenlijk wil je dan uit je primaire reactie iets… soort woede of frustratie komt dan even in je boven. Je denkt, je kan het toch gewoon zeggen… maar zij weet dat niet, dus dan slik je het in.” - Jongen van

19 | Complexe vraagstukken ›Mag ik blij zijn met hem als pleegbroer, terwijl het voor hem heel verdrietig is dat hij hier moet wonen? 19

20 | Complexe vraagstukken ›Mag ik blij zijn met hem als pleegbroer, terwijl het voor hem heel verdrietig is dat hij hier moet wonen? ›Mag ik boos zijn dat hij meer aandacht krijgt van mijn ouders, want ik zie ook dat hij het duidelijk meer nodig heeft? 20

21 | Complexe vraagstukken ›Mag ik blij zijn met hem als pleegbroer, terwijl het voor hem heel verdrietig is dat hij hier moet wonen? ›Mag ik boos zijn dat hij meer aandacht krijgt van mijn ouders, want ik zie ook dat hij het duidelijk meer nodig heeft? ›Is het niet onterecht dat ik jaloers ben? Ze krijgt zo’n mooi cadeautje van haar ouders, maar ondanks dat heb ik veel meer geluk in mijn leven. 21

22 | Emotiestrategieën ›Emoties delen “Tegen mijn ouders denk ik wel. En met mijn vrienden natuurlijk. Maar ik weet niet of ik het tegen Naomi… volgens mij niet openlijk.” - Jongen van

23 | Emotiestrategieën ›Emoties verbergen en zichzelf troosten “Meestal ga ik dan iets voor mezelf doen. Of tekenen of ergens aan werken. Dan gaat het meestal wel over” - Meisje van

24 | Emotiestrategieën ›Ongecontroleerd emoties uiten “Nou nee, dat hoefde mijn moeder niet te zien. Alleen dat was niet zo makkelijk te verbergen.” - Meisje van

25 | Conclusie ›Eigen kinderen  …moeten ook wennen  …zijn bereid zich in te zetten  MAAR komen complexe vraagstukken tegen 25

26 | Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? De wenperiode kan een verwarrende of zelfs lastige periode zijn voor eigen kinderen van pleegouders. De meeste eigen kinderen kunnen hier goed mee omgaan, maar het is belangrijk dat zij zich begrepen en gehoord voelen. Dat is waarom ik denk dat eigen kinderen onze tijd en onze aandacht verdienen. 26

27 | De wenperiode kan een verwarrende of zelfs lastige periode zijn voor eigen kinderen van pleegouders. De meeste eigen kinderen kunnen hier goed mee omgaan, maar het is belangrijk dat zij zich begrepen en gehoord voelen. Dat is waarom ik denk dat eigen kinderen onze tijd en aandacht verdienen. Voor meer informatie: 27


Download ppt "|01-10-20141 Wat maakt het wennen aan een pleegbroer of zus voor ‘eigen kinderen’ ingewikkeld? Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer."

Verwante presentaties


Ads door Google