De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het betrekken van de gemeenschap: motor voor TT Transition Training 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het betrekken van de gemeenschap: motor voor TT Transition Training 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Het betrekken van de gemeenschap: motor voor TT Transition Training 2009

2 Enkele vragen Hoe vindt verandering plaats? Wie proberen we te bereiken? Hoeveel mensen moeten we bereiken? Transition Training 2009

3 Fasen van verandering Transition Training 2009 Boosheid Marchanderen Depressie Acceptatie Ontkenning Elisabeth Kübler-Ross: 5 fasen in slecht- nieuws verwerking terminale ziekte ‘ze’ vinden er wel wat op, technologie redt ons, het valt wel mee, er is nog genoeg olie, klimaatverandering is een natuurlijk proces uitingsvorm van innerlijk conflict (cognitieve dissonantie) als zij nou ook wat doen, dan wil ik ook wel; economische groei is noodzakelijk om de kosten van maatregelen te kunnen betalen Laat maar, het heeft toch geen zin meer Actie? Parallellen met reacties op boodschap Piekolie en Klimaatverandering

4 Fasen van verandering Transition Training 2009 Voorbereiding Commitment en planning Actie Het plan uitvoeren en bijstellen O N T K E N N I N G Voorbereiding Commitment en planning Actie Het plan uitvoeren en bijstellen Voorbereiding Commitment en planning Actie Het plan uitvoeren en bijstellen Voorbereiding Commitment en planning Actie Het plan uitvoeren en bijstellen Voorbereiding Commitment en planning Actie Het plan uitvoeren en bijstellen Voorbereiding Commitment en planning Onderhoud Verandering in levensstijl i ntegreren Beëindiging Verandering is blijvend Terugval en herhaling van de cyclus Verandering / actie Het plan uitvoeren en bijstellen Voorbereiding Commitment en planning Dagend bewustzijn Bewust van de noodzaak tot verandering Afweging De voors van verandering krijgen de overhand t.o.v. de tegens verslavingszorg: cylisch proces van bewustwording, actie en onderhoud De 5 fasen van Kübler- Ross, leidend tot acceptatie en actie

5 Fasen van verandering dartbord Dagend bewustzijn Afweging Voorbereiding Verandering Natuurlijke medestanders – reeds actief Nadenken over – “wat ga ik doen en hoe ga ik dat doen?” Nadenken over “wat moet er gebeuren?” Is er een probleem? Heeft dat met mij te maken? Transition Training 2009 Op welke plek zit je doelgroep?

6 Dagend bewustzijn Afweging Voorbereiding Verandering Voor elk wat wils bewustwordings- bijeenkomsten: lezingen, films, informatie! gedetailleerde redenen voor verandering, en oplossingen van OV-informatie tot Ecoteams en de Grote Herscholing ondersteuning, successen vieren, verdiepingswerk Transition Training 2009 Is er een probleem? Wat zou er moeten gebeuren? Wat ga ik doen en hoe? Doorgaan of iets anders / extra’s doen?

7 Wie maken deel uit van je ‘gemeenschap’? Transition Training 2009

8 Interesse in verschillende onderwerpen Transition Training 2009 Bebouwde omgeving / huisvesting Cultuur Economie Transport Gezondheidszorg Voedsel, land Educatie Energie

9 Transition Training 2009 Stadsbewoners Jongeren Werklozen Turken Alleenstaande moeders Moslims Ouderen Ondernemers Verschillende culturen, herkomstlanden, beroepsgroepen, demografische onderverdelingen

10 Transition Training 2009 Persoonlijke veiligheid Collectief welzijn Ondernemerschap Loyaal aan familie of sociale groep Waarden en motivaties

11 Transition Training 2009 Fysiek: graven, fietsen, bouwen Cognitief: lezingen, boeken, artikelen Emotioneel: sfeer, gevoel, verbinding Zintuigelijk: gehoor, aanraking, zien, proeven Leerstijlen: wat prikkelt tot actie?

12 Wanneer hebben mensen tijd? Werkt doordeweeksSommige avonden? Weekeinde Zorg voor kinderenoverdag; kinderopvang is gewaardeerde tegemoetkoming Parttime werknemersAf en toe overdag, af en toe ‘s avonds GepensioneerdenOverdag en ‘s avonds Transition Training 2009

13 Wat moeten we zien te bereiken? Bewustwordings- activiteiten Doorlopend proces Laat het gaan waar het gaat. Eerste jaarSteen in de vijver: Natuurlijke achterban binnenhalen Tweede jaarConsolidatie: creëer een stevig centrum. Zichtbaar blijven. Derde jaarGroeien: ‘Dagend bewustzijn’ groepen actief benaderen Transition Training 2009

14 Hoe veel moeten we er bereiken? Verandering is niet-lineair Omslagpunt ligt tussen 15 – 20% van de bevolking Sociale sleutelfiguren helpen bij verbreding en verbinding Invloeden van buitenaf werken in ons voordeel! Transition Training 2009

15 ondersteuningsstructuren Transition Training 2009

16 Een programma ontwerpen maand fase SepOktNovDec Dagend bewustzijn End of Suburbia + nabespr. A farm for the future + nabespr. Power of community + nabespr. Afweging Lezing: toekomst van voedsel Presentatie: TT: Hoe & waarom werkt het? Voorbereiding workshop energie- besparing Cursus Isoleer je eigen huis Verandering Ondersteu- nings- groepen Nieuwe werkgroep CO2-slanke kerstmarkt Transition Training 2009


Download ppt "Het betrekken van de gemeenschap: motor voor TT Transition Training 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google