De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NodO+ Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NodO+ Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten."— Transcript van de presentatie:

1 NodO+ Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten

2 Programma principes NodO+ & taalgericht vakonderwijs voorstelling toolbox NodO+ werken met de scenario’s vanuit een case andere instrumenten in de toolbox

3 Kennismaking Wie ben ik? VDAB = Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding Wie zijn jullie?

4 Wat en wie NodO- instructeur /taalcoach vakdocent team cursist NodO+- expert toolboxtaaltool

5 Principes & accenten Nodo+ = Nederlands op de Opleidingsvloer - coachen OP de vloer - oefenen van strategieën i.f.v. talige doelen - aanpak heel het team: cursist, docent,... - stimuleren van taalbeleid: sensibiliseren = taalgericht vakonderwijs (C, T en I) ≠ Nederlandse les ≠ remediëring

6 Taalgericht vakonderwijs context: De context bestaat uit (...) verbanden tussen de nieuwe lesstof en de wereld van de leerlingen en (...) maatschappij en beroep. De context geeft de aanknopingspunten om de nieuwe stof te koppelen aan de aanwezige kennis van de wereld (Hajer 2009, p.59).  eigen ervaringen, verbanden met de realiteit, voorbeelden, praktijkcases, enz.

7 Taalgericht vakonderwijs interactie: Onder interactie verstaan we het actief – al pratend en schrijvend, luisterend en lezend, gesticulerend en tekenend, enzovoort – uitwisselen van veronderstellingen, vragen en bevindingen tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en docent en tussen leerlingen en anderen (Hajer 2009, p.55).  praten over de leerstof, de vaktaal actief gebruiken, zelf iets uitleggen, pratend nadenken over de stof door samen te werken ! de helft van de tijd laten samenwerken!

8 Taalgericht vakonderwijs taalsteun: met taalsteun bedoelt men expliciete aandacht voor taal binnen elk vak, zowel bij het begrijpen als het zelf produceren van taal.  aandacht voor vaktaal en woordenschat- uitbreiding, structuur bij lees- en schrijfopdrachten, feedback op formuleringen, inbouwen van tussenstappen bij complexe opdrachten, toelichten van doelen en evaluatiecriteria, duidelijke instructies geven, helpen bij het lezen en begrijpen van de schriftelijke cursus, enz.

9 Wat zit er in de toolbox?

10 doelen/scenario’s DOEL stellenvragenuitlokken begrijpeninstructiesgeven gebruikenvaktermenuitleggen meedoengroepswerkorganiseren begrijpen schriftelijk materiaal opstellen afleggentoetsenopstellen

11 De doelen... = basis voor 5 tools in de toolbox: - scenario’s: 1 scenario per doel, 5 à 8 acties - NodO-kaarten: neerslag voor de cursist - taaltool: eerste hulp bij taalproblemen voor taalcoach & docent - taalplan: ondersteuningstool voor de docent - groeiplan: opvolgtool voor de cursist https://sites.google.com/a/vdab.be/nodotaalcoaching/toolbox

12 Elk scenario: 3-deling

13 Elke actie: 3-deling

14 Scenario’s in de lespraktijk

15 Opvolging en evaluatie cursist - cursist laten kennismaken met de doelen - observatieperiode - bepalen van enkele ‘groeipunten’ - scenario’s - evalueren

16

17 Permanente evaluatie DAG 1: kennismaking met het groeiplan

18 NodO-kaarten en werkkaarten

19 Taalplan

20 Groeiplan en taalplan in lespraktijk Opdracht: 2 groepen GROEP 1: CURSIST  groeiplan - vertrek van de case en NodO-kaart scenario 6: wat ga je bespreken met de cursist en hoe? -wat duid je als werkpunt aan in het groeiplan? GROEP 2: DOCENT  taalplan -vertrek van de case. Gebruik het taalplan als checklist: wat ga je bespreken met de docent en hoe? - met welk actiepunt zou je beginnen en waarom?

21 Taaltool in lespraktijk Opdracht 1: Clean the windows + taaltool I Wat deed Basil goed, wat niet? Opdracht 2: Poolse boeren + taaltool A of F Opdracht 3: nieuwe woorden: school-, vak- of alledaagse taal?  hoe uitleggen? taaltool E1-E2

22 Het begeleidingsproces

23 −taalcoach = teamlid van de organisatie (0.25 VTE) −NodO-expert van VDAB leidt taalcoach in externe organisatie op TIJDENS de vakles −termijn: 12 à 15 weken Succesfactoren: −vertrouwen en inspanningen vakdocenten −coachende vaardigheden taalcoach −rol opleidingsverantwoordelijke −aantal laagtaalvaardige cursisten −starten bij begin opleiding In de praktijk

24 De website filmpje forum goede praktijken pers  https://sites.google.com/a/vdab.be/ nodotaalcoaching

25 In beeld

26 Nele Van Mieghem projectleider NodO google: NodO+ taalcoaching Contact


Download ppt "NodO+ Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten."

Verwante presentaties


Ads door Google