De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks."— Transcript van de presentatie:

1 Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks

2 Inhoudsopgave Kwantitatieve gegevens Kwalitatieve gegevens Technische criteria Recente ontwikkelingen Sterkten en zwakten

3 Kwalitatieve gegevens Kwalitatieve gegevens van het mediatype Radio. De lijst. Uitleg van begrippen en bijzonderheden

4 Kwantitatieve gegevens van het mediatype Radio Landelijke radio Regionale radio Stadsradio Podcast Sound downloads Audiostreams Digitale radio Webradio Mobiele radio

5 Kwantitatief

6 Uitleg van begrippen en bijzonderheden Digitale radio Mobiele radio Webradio Podcasts Audiostreams

7 Digitale radio Digitale radio is de term waarmee een aantal manieren om digitale radiouitzendingen te verzorgen bedoeld wordt. Doel van digitale radio is het verzorgen van radiouitzendingen met een hogere kwaliteit dan de gebruikelijke FM-radio toelaat; de kwaliteit van de uitzendingen is te vergelijken met die van een compact disc. Bereik is redelijk hoog omdat je met een FM- radio het kan ontvagen en omdat digitale radiozenders ook bij digitale televisie zit.

8 Mobiele radio Nokia Internet Radio. De nieuwe mobiele dienst van Nokia zorgt ervoor dat gebruikers met een streamingapplicatie via hun mobiele telefoon kunnen luisteren naar radioprogramma's die via internet worden uitgezonden. Met de service heb je de keus uit honderden radiostations. Bereik op dit moment alleen nog voor een selecte aantal mobiele telefoons. Daarom een 0. Selectiviteit is hoog omdat je uit honderden stations kan kiezen. Maar er zijn ook groepen waar geen radiostation voor is.

9 Webradio Met webradio (soms ook wel internetradio genoemd) wordt een geluidsstroom (stream) bedoeld die vanaf een server via internet naar een luisteraar wordt verstuurd. Er zijn verschillende standaarden voor webradio: –Windows Media Audio, met name gebruikt door Window Media Player. –RealAudio, ontwikkeld door Real en te beluisteren met Realplayer –Streaming MP3 (bijvoorbeeld via Shoutcast en Icecast), met de meeste spelers te beluisteren –Ogg Vorbis (bijvoorbeeld via Icecast), te gebruiken met o.a. Winamp

10 Webradio Bereik: laag omdat je een speler nodig hebt om de stream te ontvangen. Selectiviteit: heel laag om er nog weinig streams zijn voor verschillende doelgroepen.

11 Podcasts De techniek van podcasten maakt het mogelijk voor het eerst in de geschiedenis dat een individu zijn boodschap (zoals een filmpje, een lezing een rondwandeling of een diaserie) met de gehele wereld kan delen zonder kosten. Een podcast is overal te bekijken, zowel privé op een computer, iPod of mp3-speler, als gezamenlijk via een computer met eventueel een beamer. Daarnaast is een podwalk te beluisteren tijdens een rondleiding. Selectiviteit zeer hoog omdat je een podcast voor alle doelgroepen kan maken.

12 Audiostreams Streaming audio is een techniek waarbij een geluid over internet direct uit de luidsprekers van de gebruiker klinkt, zonder dat er zichtbaar gedownload wordt. Bereik is hoog omdat er maar weinig huishoudens zijn zonder internet. Contact frequentie verschilt. Omdat het gaat om hoeveel je kan betalen.

13 Audiostreams

14 Inhoudsopgave Stukje info over Radio Welke manieren van reclames er op de radio zijn. Redenen waarom het een actief- of passief medium is. Perceptie van jullie groep over de betrouwbaarheid van het medium. Mate van herinnering. Ruis en impact. Interactieve mogelijkheden. Jaarlijkse mediabestedingen. Kwalitatieve gegevens

15 Radio Radio is een mediatype met external pacing: de luisteraar heeft de snelheid en volgorde niet in eigen hand.

16 Welke manieren van reclames er op de radio zijn. Reclames Price sponsoring Item sponsoring

17 Redenen waarom het een actief- of passief medium is. Podcasts, Audiostreams en Audiodownloads zijn actief. De andere varianten zijn passief.

18 Perceptie van jullie groep over de betrouwbaarheid van het medium Binnen onze groep is de betrouwbaarheid zeker hoog, hoewel je natuurlijk wel met een medium te maken hebt waarbij altijd enige vorm van ruis aanwezig is. Maar doordat de radio al tijden een onderdeel van onze samenleving is zorgt dit wel voor een hoge betrouwbaarheid. Het behoort natuurlijk ook tot een van de traditionele media, wat het natuurlijk tot een veelgebruikte mediavorm maakt.

19 Luistercijfers De doelgroep: leeftijd 10+ Jaar 2007 Augustus t/m Oktober

20

21 Mate van herinnering Er is mogelijkheid tot herhaling, zodat de boodschap beter blijft hangen. Als adverteerder kan je kiezen om een reclame meerdere keren per dag te laten horen. Reguliere radio, Podcasts (iets over abboneren erop)

22 Ruis Omdat je vaak andere dingen doet terwijl je radio luistert en het een passief medium is er sprake van redelijk wat ruis. Impact Radio luisteren is veelal een secundaire activiteit. Toch heeft - vanwege de grote affiniteit van de luisteraar met het medium - een reclameboodschap een even grote impact op een luisteraar die geconcentreerd luistert dan op één waarvan de aandacht elders naar uitgaat.

23 Interactieve mogelijkheden Tradionele radio: bellen/emailen/smsen met de programmamaker + contact via webcam. Digitale radio, mobiele radio en webradio Podcasts, audiodownloads en audiostream: online reageren (fora, mail, poll’s ect.)

24 Jaarlijkse mediabestedingen De statistieken van 2007 van traditionele radio binnen Nederland zijn 282 miljoen euro mediabesteding.

25 Technische criteria Inhoudsopgave Kosten van het medium Productie kosten Aanlooptijd Meetbaarheid

26 Radio omzet x 1 miljoen euro

27 Kosten van het medium De kosten worden berekend per seconden. En verschillen per zender en tijd. Er zitten nog een aantal andere kosten aan het maken van een radioreclame. Zoals opmaak kosten en programma sponsering.

28 Zend kosten per zender

29 Reclame maken via Radio Flevoland is verrassend voordelig. U koopt al 20 seconden zendtijd vanaf € 30,-. Reclameblokken worden uitgezonden rond de hele en halve uren. maandag t/m vrijdagtijdstiptarief per seconde 06.03 - 08.58 uur € 2.50 09.03 - 13.58 uur € 2.00 14.03 - 18.58 uur€ 1.50 zaterdag en zondagtijdstiptarief per seconde 08.03 - 13.58 uur € 2.00 14.03 - 17.58 uur € 1.50 Alle genoemde prijzen zijn exclusief 19% BTW Kennismakingspakket Als u nog niet eerder heeft geadverteerd op Radio Flevoland kunt u éénmalig gebruik maken van ons aantrekkelijke kennismakingspakket: 50 uitzendingen van 20 seconden, inclusief productie van de commercial voor € 2.000,-!

30

31 Aanlooptijd Met een beetje inzet is uw commercial morgen al te horen. Normaal gesproken wordt rekening gehouden met ongeveer 10 dagen productietijd.

32 Meetbaarheid Het Radiolog Luisteronderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en E Power Radio. Voorbeeld: Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in september-oktober 2007. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.624 respondenten van 10 jaar en ouder.

33 Luisterdichtheid

34 Recente ontwikkelingen Huidige ontwikkelingen in binnen- en buitenland Digitale radio bij Digitale tv Podcasting bij de V&D Op voorstel van staatssecretaris De Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft de regering het groene licht gegeven voor een proef met C2000, een digitaal systeem voor mobiele radiocommunicatie voor politie, brandweer, ambulances en de Koninklijke marechaussee.

35 Eye on the future’ Is podcasting going to "alter" traditional radio as we know it today? Digitaal radio luisteren via mobiele telefoon is de toekomst!

36 Sterke punten Sterke punten van radio Hoog bereik, en hoge contact frequentie. –Radio bereikt bijna iedereen Gratis te beluisteren en daar wordt dagelijks in alle lagen van de bevolking gebruik van gemaakt: Dagelijks luistert 70% van de Nederlanders naar de radio Wekelijks luistert 90% van de Nederlanders naar de radio Eenmaal afgestemd blijft men langdurig plakken De Nederlander luistert per dag gemiddeld 2,5 uur radio. Goedkoop Selectief Regionaal of lokaal inzetbaar Geschikt voor direct response commercials. Snel inzetbaar Visual transfer

37 Zwakke punten Weinig indringend Veelal een secundaire activiteit Geen beeld- of toonmateriaal mogelijk Niet alle doelgroepen hebben hun eigen doelgroepzender Niet geschikt als enige mediumtype in een campagne

38 Vragen?


Download ppt "Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks."

Verwante presentaties


Ads door Google