De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies Duerinckx

2 Overzicht Onderzoeksvragen Methode Literatuur – Vijf pijlers – MSQ model – Andere maturity frameworks Analyse – Algemene analyse – Sectoranalyse – Niveauverdeling – Clusteranalyse Algemeen besluit – Validatie MSQ-model – Patronen in de data – Aandachtspunten – Aanbevelingen

3 Onderzoeksvragen & methode Onderzoeksvragen: – Is het MSQ-model een goed model en eenvoudig te gebruiken voor de bedrijven? – Zijn er patronen, trends of clusters aanwezig in de data? – Wat zijn de aandachtspunten waaraan gewerkt moet worden om het CI niveau te verbeteren? Methode: – Literatuurstudie – Enquête (632 bedrijven  54 antwoorden) – Analyse (Excel, SAS, SPSS) – Interviews (Microsoft Dynamics, KBC, SAS)

4 Literatuur Vijf pijlers MSQ-model Andere maturity frameworks

5 Vijf pijlers 1. Grotere beschikbaarheid van informatie 2. Boodschappen dringen niet door 3. Klanten worden veeleisender 4. Opkomst multi-channel marketing 5. Kleinere marketingbudgetten

6 MSQ-model

7 Andere maturity frameworks

8 Analyse Algemene analyse Sector analyse Niveau analyse Clusteranalyse

9 Algemene Analyse - Scores evenwichtig verdeeld - Proces domein scoort beter

10 Algemene Analyse (2)

11 Sector analyse

12 Niveau analyse Oorspronkelijke verdelingNieuwe verdeling

13 Niveau analyse (2)

14 Niveau analyse (3)

15 Clusteranalyse Hiërarchische clustering

16 Clusteranalyse (2) K-means clustering (k=3)

17 Algemeen besluit Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen

18 Validatie MSQ-model Vier domeinen zijn goed gekozen Voordelen: – Houdt met veel aspecten rekening – Komt overeen met de bedrijfsvisie – Definieert stappen voor verbetering Nadelen: – Stappen zijn vaag – Geen aanbevelingen in niveau 5 – Verkeerde niveauverdeling

19 Patronen in data 3 duidelijke groepen: – Procesgericht – Evenwichtig – Bedrijven in groei Meeste Belgische bedrijven bevinden zich in de groeifase.

20 Aandachtspunten Cross-channel integratie Niet één grote stap maar vele kleine stapje Streven naar evenwichtige score Automatisatie tussen 25 en 50% Goede samenwerking tussen marketing en IT

21 Aanbevelingen Meer data verzamelen Longitudinaal onderzoek Aandachtspunten per sector Niveauverdeling optimaliseren

22 Vragen


Download ppt "Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies."

Verwante presentaties


Ads door Google