De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf- Determinatie Theorie Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf- Determinatie Theorie Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics."— Transcript van de presentatie:

1 Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf- Determinatie Theorie Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics and Business, KU Leuven, campus Brussel

2 1. Waarom motivatie?

3 1. Waarom SDT (Deci & Ryan. 2000; Gagné & Deci. 2005) Meest recente motivatie-theorie Grand theory o Verschillende levensdomeinen (sport, school, werk, … ) o Verschillende aspecten van motivatie Waarom van gedrag: autonome versus gecontroleerde motivatie/regulatie Wat van gedrag: intrinsieke and extrinsieke doelen/waarden/aspiraties Energetisch proces: behoeftebevrediging o Verschillende aspecten van voorgaande theorieën komen terug o Kwaliteit van motivatie

4 1. Overzicht van de concepten 1. Regulaties (motivaties) 2.Doelen (waarden, aspiraties) 3. Basisbehoeften Controlled Autonomous Extrinsic Values Intrinsic Values C C A A B B

5 2. Mensbeeld Passief Lui, weinig ambitieus Reactief Theory X Theory Y Actief Groeigericht Interactie omgeving Waar ligt de oorzaak van (de)motivatie? Controleren Creëren van de juiste omstandigheden

6 3. Basisbehoeften: definitie "Those nutriments that must be procured by a living entity to maintain its growth. integrity and health" (Ryan & Deci p. 326)‏ bereidheid keuze NIET TEGEN JE GOESTING een impact hebben deel zijn van een team lief hebben en geliefd zijn Belongingness Autonomy Competence

7 3. Basisbehoeften: gevolgen (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens, & Lens, 2010) Need for Autonomy Need for Competence Need for Relatedness Sample 1Sample 2Sample 1Sample 2Sample 1Sample 2 Job Satisfaction.66**.54**.18*.15*.41**.40** Vigor.54**.49**.41**.31**.38**.40** Exhaustion-.52**-.28**-.27**-.26**-.32**-.23** Life Satisfaction.30**.22**.24**.16**.41**.32** Organizational Commitment.51**.58**.18*.18**.36**.42** Performance.31**.21**.44**.35**.19*.18** Sample HR medewerkers 67% vrouwen gem leeftijd % master Sample call center agents 54% vrouw gem leeftijd % masters Tabel : Correlaties tussen de behoeften en verschillende aspecten van optimaal functioneren

8 3. Basisbehoeften: oorzaken

9 3. Behoeften: oorzaken

10

11

12 3. Basisbehoeften: oorzaken

13 3. Behoeften: oorzaken

14 IntrinsicIntegratedIdentifiedIntrojectedExternal Non- regulation - no activity - helplessness Others administered - rewards - punishments Self administered - proud - guilt. shame - personal importance - personal endorsement - fun - interesting Intrinsic motivation Extrinsic motivation A-motivation “Has to” Controlled “Has to” Controlled “wants to” Autonomous “wants to” Autonomous 4. Regulaties: definitie

15 4. Regulaties Onderzoek XX motivatie “Vooraleer je begint wil ik je een aantal dingen vertellen die je zult moeten doen. Er bestaan hier regels over de manier waarop je schildert. Je moet het schildermateriaal proper houden. Je kan enkel op deze kleinere tekening schilderen; het is verboden om te morsen op de grotere tekening. Je moet je borstel uitspoelen en uitdrogen vooraleer je een nieuwe kleur gebruikt, zodat de verschillende kleuren niet gemengd geraken. In het algemeen wil ik dat je gedraagt als een flinke jongen/meisje en maak geen rotzooi van de schildertekeningen.” Bij kinderen Welke type van motivatie is dit?

16 4. Regulaties Onderzoek XX motivatie “ Vooraleer je begint wil ik je even vertellen hoe we hier in de klas schilderen. Ik weet dat het soms plezant is om gewoon de schilderborstels en verf te laten rondslingeren, maar hier wordt het schildermateriaal en de klas proper gehouden voor de andere die het willen gebruiken (verantwoording). Je kan schilderen op het kleinere blad, maar niet op het grote blad er rond. Dat dient om de tafel netjes te houden. Het schildermateriaal proberen we proper te houden; de borstels dienen dus uitgewassen te worden en afgedroogd te worden vooraleer je een ander kleur gebruikt. Ik besef dat sommige kinderen het niet leuk vinden om de ganse tijd proper te moeten werken (empathie), maar nu is het de tijd om netjes te zijn.” Bij kinderen Welke type van motivatie is dit?

17 4. Regulaties Onderzoek Autonoom motiveren = goed motiveren Bij kinderen

18 4. Regulaties Onderzoek

19 Job search Feelings worthlesness meaningless Feeling socially isolated Life satisfaction General mental health Autonomous.19**-.11*-.12*.01.10* Controlled **.16**-.17**-.13** 4. Regulaties Onderzoek B) Bij werkzoekenden Autonome motivatie = positieve resultaten Gecontroleerde motivatie = eerder negatieve resultaten Autonome motivatie = positieve resultaten Gecontroleerde motivatie = eerder negatieve resultaten

20 4. Regulaties: Onderzoek C) Bij werkenden

21 4. Regulaties: Onderzoek Autonomous vs. Controlled regulation Job satisfaction Organisational commitment Organisational commitment.21**.12** Transformational leadership.11** C) Bij werkenden

22 4. Regulaties: Overzicht onderzoek (zie Van den Broeck, 2012 voor een overzicht) Social aspects Positive Feedback Empathy Persuation Structural Jobcharacteristics Challenging tasks Participation/ decision makingpower Social aspects have to Guilt/shame induction Structural job aspects Pay for performance Deadlines Competition Performance Retention + - Org. Commitment Wellbeing “Has to” Controlled “Has to” Controlled “wants to” Autonomous “wants to” Autonomous

23 4. Regulaties: nuancering

24 Onderzoeksvraag: kwaliteit versus kwantiteit van motivatie Wie: representatieve Belgische sample en Nederlandse call-center medewerkers Wat: vragenlijst onderzoek OV : Vanuit welke motivatie doe je moeite voor je job? o Gecontroleerde motivatie: extrinsieke beloningen of introjectie o Autonome motivatie: waardevol, leuk, interessant AV : o Tevredenheid o Enthousiasme/bevlogenheid o Stress / Uitputting Methode: Clusteranalyse autonoom gecontrolleerd

25 4. Regulaties: nuancering LL Controlled AutonomousHH Z-scores Controlled Motivation Autonomous Motivation 4 groepen HH = hoge autonome en hoge gecontroleerde motivatie LL = lage autonome en lage gecontroleerde motivatie Autonomous = hoge autonome en lage gecontroleerde motivatie Controlled = lage autonome en hoge gecontroleerde motivatie HHAutonomousControlledLL Study 137%31%19%13% Study 2a31%35%23%21% Study 2b26%28%27%19% Wie is meest bevlogen/minst burnout? -vanuit kwantitatief perspectief? -vanuit het kwalitatief perspectief = ZDT? Wie is meest bevlogen/minst burnout? -vanuit kwantitatief perspectief? -vanuit het kwalitatief perspectief = ZDT?

26 4. Regulaties: nuancering HHAutonomousControlledLLFEffect Job SatisfactionStudy 14.88a5.02a3.72b3.86b F( ) = ***.24 Study 2a4.34a 3.91b3.80bF(3.283) = 15.71***.15 Study 2b4.09a3.89a3.31b2.92bF(3.256) = 19.97***.19 Work EnthusiasmStudy 14.89a5.02a3.58c3.82b F( ) = ***.27 Study 2a4.95a4.94a4.05b3.63cF(3.283) = 4164***.31 Study 2b4.53a4.32a3.14b2.65cF(3.256) = 46.19***.35 StrainStudy 13.00c2.61d3.76a3.29b F( ) = 97.14***.08 Study 2a1.03b.85b1.69a1.80aF(3.283) = 19.65***.18 Study 2b1.24a1.16a2.20b2.18bF(3.256) = 20.40***.19 Conclusie ?

27 Auteurs Publicaties Van den Broeck, A. (2013) The Job Demands-Resources model: A motivational analysis from Self-Determination Theory, Gedrag & Organisatie, 26(4), vansteenkiste.html 5. Meer weten?


Download ppt "Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf- Determinatie Theorie Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics."

Verwante presentaties


Ads door Google