De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe,"— Transcript van de presentatie:

1 Waarom basisbehoeften belangrijk zijn: Motiveren vanuit de Zelf-Determinatie Theorie
Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe, Faculty of Economics and Business, KU Leuven, campus Brussel

2 1. Waarom motivatie?

3 1. Waarom SDT (Deci & Ryan. 2000; Gagné & Deci. 2005)
Meest recente motivatie-theorie Grand theory Verschillende levensdomeinen (sport, school, werk, … ) Verschillende aspecten van motivatie Waarom van gedrag: autonome versus gecontroleerde motivatie/regulatie Wat van gedrag: intrinsieke and extrinsieke doelen/waarden/aspiraties Energetisch proces: behoeftebevrediging Verschillende aspecten van voorgaande theorieën komen terug Kwaliteit van motivatie

4 1. Overzicht van de concepten
Controlled 1. Regulaties (motivaties) 2.Doelen (waarden, aspiraties) 3. Basisbehoeften Autonomous Intrinsic Values Extrinsic Values A B C

5 Waar ligt de oorzaak van (de)motivatie?
2. Mensbeeld Theory X Theory Y Passief Lui, weinig ambitieus Reactief Actief Groeigericht Interactie omgeving  Creëren van de juiste omstandigheden de juiste motivatie is er, hoe knn we die tot uiting laten komen Controleren = overtuigen, belonen, straffen, controleren Actief zijn = werken = even natuurlijk als slapen, spelen, … Amerikaanse bank: Je motiveert geen individuen, je creëert een omgeving waarin mensen zichzelf motiveren. Het is een persoonlijk beslissing, maar het is de taak van de manager om de juiste omgeving te creeëren. Kathy Shofield, HRM directeur HFC bank DIRIGEREN VAN ACTIVITEITEN Controleren Creëren van de juiste omstandigheden

6 3. Basisbehoeften: definitie
"Those nutriments that must be procured by a living entity to maintain its growth. integrity and health" (Ryan & Deci p. 326)‏ Autonomy Belongingness Competence bereidheid keuze NIET TEGEN JE GOESTING deel zijn van een team lief hebben en geliefd zijn een impact hebben

7 3. Basisbehoeften: gevolgen (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens, & Lens, 2010)
Sample 1 170 HR medewerkers 67% vrouwen gem leeftijd 36.70 15% master Sample 2 261 call center agents 54% vrouw gem leeftijd 28.23 5% masters Tabel : Correlaties tussen de behoeften en verschillende aspecten van optimaal functioneren Need for Autonomy Need for Competence Need for Relatedness Sample 1 Sample 2 Job Satisfaction .66** .54** .18* .15* .41** .40** Vigor .49** .31** .38** Exhaustion -.52** -.28** -.27** -.26** -.32** -.23** Life Satisfaction .30** .22** .24** .16** .32** Organizational Commitment .51** .58** .18** .36** .42** Performance .21** .44** .35** .19*

8 3. Basisbehoeften: oorzaken

9 3. Behoeften: oorzaken

10 3. Behoeften: oorzaken

11 3. Behoeften: oorzaken

12 3. Basisbehoeften: oorzaken

13 3. Behoeften: oorzaken

14 4. Regulaties: definitie
A-motivation Extrinsic motivation Intrinsic motivation Non- regulation External Introjected Identified Integrated Intrinsic - no activity - helplessness Others administered - rewards - punishments Self administered - proud - guilt. shame - personal importance - personal endorsement - fun - interesting “Has to” Controlled “wants to” Autonomous

15 Welke type van motivatie is dit?
4. Regulaties Onderzoek Welke type van motivatie is dit? Bij kinderen XX motivatie “Vooraleer je begint wil ik je een aantal dingen vertellen die je zult moeten doen. Er bestaan hier regels over de manier waarop je schildert. Je moet het schildermateriaal proper houden. Je kan enkel op deze kleinere tekening schilderen; het is verboden om te morsen op de grotere tekening. Je moet je borstel uitspoelen en uitdrogen vooraleer je een nieuwe kleur gebruikt, zodat de verschillende kleuren niet gemengd geraken. In het algemeen wil ik dat je gedraagt als een flinke jongen/meisje en maak geen rotzooi van de schildertekeningen.”

16 Welke type van motivatie is dit?
4. Regulaties Onderzoek Welke type van motivatie is dit? Bij kinderen XX motivatie “Vooraleer je begint wil ik je even vertellen hoe we hier in de klas schilderen. Ik weet dat het soms plezant is om gewoon de schilderborstels en verf te laten rondslingeren, maar hier wordt het schildermateriaal en de klas proper gehouden voor de andere die het willen gebruiken (verantwoording). Je kan schilderen op het kleinere blad, maar niet op het grote blad er rond. Dat dient om de tafel netjes te houden. Het schildermateriaal proberen we proper te houden; de borstels dienen dus uitgewassen te worden en afgedroogd te worden vooraleer je een ander kleur gebruikt. Ik besef dat sommige kinderen het niet leuk vinden om de ganse tijd proper te moeten werken (empathie), maar nu is het de tijd om netjes te zijn.”

17 Autonoom motiveren = goed motiveren
4. Regulaties Onderzoek Bij kinderen Autonoom motiveren = goed motiveren

18 4. Regulaties Onderzoek

19 4. Regulaties Onderzoek B) Bij werkzoekenden
Job search Feelings worthlesness meaningless Feeling socially isolated Life satisfaction General mental health Autonomous .19** -.11* -.12* .01 .10* Controlled -.09 .16** -.17** -.13** Jobzoekgedrag -> kwaliteit van motivatie telt om te zoeken -> gecontroleerde motivatie = niet noodzakelijk negatief, maar helpt ook niet 2) Welzijn Beter in hun vel voelen wanneer autononoom ipv gecontroleerd Gecontroleerde motivatie dan ook slecht voor hun welzijn … RESULTATEN gelden BOVENOP de kwantiteit van motivatie … Autonome motivatie = positieve resultaten Gecontroleerde motivatie = eerder negatieve resultaten

20 4. Regulaties: Onderzoek
C) Bij werkenden

21 4. Regulaties: Onderzoek
C) Bij werkenden Job satisfaction Transformational leadership Autonomous vs. Controlled regulation .21** .11** Organisational commitment .12** Transformationeel leiderschap^ = ???? - op basis van normen, behoeften en waarden DE MISSIE VAN DE ORGANISATIE Inspireren veranderen Staat tegenover transformationeel leiderschap = zakelijk leiderschap, ruilhandel Zie de link met het psychologisch contract) Link naar ZDT ook Emoties keuze Rationale

22 4. Regulaties: Overzicht onderzoek (zie Van den Broeck, 2012 voor een overzicht)
Social aspects Positive Feedback Empathy Persuation Structural Jobcharacteristics Challenging tasks Participation/ decision makingpower Wellbeing “wants to” Autonomous + Org. Commitment Social aspects have to Guilt/shame induction Structural job aspects Pay for performance Deadlines Competition Performance “Has to” Controlled - Retention

23 4. Regulaties: nuancering

24 4. Regulaties: nuancering
Onderzoeksvraag: kwaliteit versus kwantiteit van motivatie Wie: representatieve Belgische sample en Nederlandse call-center medewerkers Wat: vragenlijst onderzoek OV : Vanuit welke motivatie doe je moeite voor je job? Gecontroleerde motivatie: extrinsieke beloningen of introjectie Autonome motivatie: waardevol, leuk, interessant AV : Tevredenheid Enthousiasme/bevlogenheid Stress / Uitputting Methode: Clusteranalyse gecontrolleerd autonoom

25 4. Regulaties: nuancering
LL Controlled Autonomous HH Z-scores 1.5000 1.0000 0.5000 0.0000 Controlled Motivation Autonomous Motivation 4 groepen HH = hoge autonome en hoge gecontroleerde motivatie LL = lage autonome en lage gecontroleerde motivatie Autonomous = hoge autonome en lage gecontroleerde motivatie Controlled = lage autonome en hoge gecontroleerde motivatie Wie is meest bevlogen/minst burnout? vanuit kwantitatief perspectief? vanuit het kwalitatief perspectief = ZDT? HH Autonomous Controlled LL Study 1 37% 31% 19% 13% Study 2a 35% 23% 21% Study 2b 26% 28% 27%

26 4. Regulaties: nuancering
Conclusie? HH Autonomous Controlled LL F Effect Job Satisfaction Study 1 4.88a 5.02a 3.72b 3.86b F( ) = *** .24 Study 2a 4.34a 3.91b 3.80b F(3.283) = 15.71*** .15 Study 2b 4.09a 3.89a 3.31b 2.92b F(3.256) = 19.97*** .19 Work Enthusiasm 4.89a 3.58c 3.82b F( ) = *** .27 4.95a 4.94a 4.05b 3.63c F(3.283) = 4164*** .31 4.53a 4.32a 3.14b 2.65c F(3.256) = 46.19*** .35 Strain 3.00c 2.61d 3.76a 3.29b F( ) = 97.14*** .08 1.03b .85b 1.69a 1.80a F(3.283) = 19.65*** .18 1.24a 1.16a 2.20b 2.18b F(3.256) = 20.40***

27 5. Meer weten? Auteurs Publicaties
Publicaties Van den Broeck, A. (2013) The Job Demands-Resources model: A motivational analysis from Self-Determination Theory, Gedrag & Organisatie, 26(4), vansteenkiste.html


Download ppt "Anja Van den Broeck Arbeids- en motivatiepsychologe,"

Verwante presentaties


Ads door Google