De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ik heb iets van autisme of zo Julie Ampe. Inleiding  Jongeren met ASS  Bascule Extern => Intelligente jongeren  Onderwijs op havo/vwo-niveau  Psycho-educatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ik heb iets van autisme of zo Julie Ampe. Inleiding  Jongeren met ASS  Bascule Extern => Intelligente jongeren  Onderwijs op havo/vwo-niveau  Psycho-educatie."— Transcript van de presentatie:

1 Ik heb iets van autisme of zo Julie Ampe

2 Inleiding  Jongeren met ASS  Bascule Extern => Intelligente jongeren  Onderwijs op havo/vwo-niveau  Psycho-educatie  Begeleidingsstijl  Contra’s psycho-educatie  Competenties In dit artikel => beschrijving inhoud van het programma

3 Jongeren met ASS  Kenmerken: *wederkerige sociale interactie *(non)verbale communicatie *rigide gedragspatronen: fascinaties en sterotypieën o Chronische stoornis in alle ontwikkelingsdomeinen o Behoefte aan structuur en voorspelbaarheid en onhandisheid in de communicatie o Gebrekkige Teory of Mind (TOM)

4 Bascue Extern  Onderwijs  Tussen twaalf en twintig met autismespectrumstoornis  Poliklinische psychiatrische behandeling  Ambulante hulpverlening  Aanleren competenties van de jongeren en hun gezin  Trainer voor de kinderen => Staat bekend op school, werkt nauw samen met docenten

5 Psycho-educatie  Meedelen van diagnose tot zelfs vormen psychotherapie  Technieken per individu kunnen verschillende ingezet worden  Bewust worden van anders-zijn  Team van therapeuten  Behoefte aan herhaling hebben  Enige lijdensdruk voelen  Sterke terugval in functioneren of negatief zelfbeeld

6 De begeleidingsstijl  Het autistische denken => concrete en expliciete aanpak  Nooit beginnen met uitleggen => wel bevragen en bespreken => omwille van 3 redenen *Scherp beeld te krijgen van kennisniveau (goed aansluiten) *Eventuele idiosyncratische cognities *Kan vergroten dat verworven informatie beter wordt onthouden

7 Contra’s voor psycho-educatie (Het gaat niet)  Als het vanuit de andere komt en de jongere niet gemotiveerd is  Als de jongeren niet ziet dat er een probleem is  Niet in staat om informatie om zichzelf te betrekken  De omgeving niet in staat => voldoende ondersteuning  Te veel weerstand tegen herhaling van cursus  Jongere te veel in beslag wordt genomen door andere problemen

8 Het oorspronkelijke basisprogramma Vermeulen  Ik ben uniek: *Buitenkant ( uiterlijke kenmerken) *Binnenkant ( persoonlijkheid: karakter, mogelijkheden)  Mijn lichaam *Buitenkant *Binnenkant (onder andere: organen en hersenenn)  Anders zijn: ziekte, stoornis, handicap, oplossingen en hulpmiddelen, aanpassingen in de omgeving  Autisme: oorzaak, kenmerken, soorten autisme, bijkomende problemen voor- en nadelen

9 Competenties van de trainer  Veel kennis over & ervaring hebben met ASS  Autistisch denken goed kunnen analyseren  Kunnen inspelen op de individuele leerstijl  Oprechte nieuwsgierigheid tonen (authentiek zijn)  Geduldig zijn en de jongere zelf ontdekkingen laten doen  Flexibele kunnen denken & handelen  Uiteenlopende werkvormen en middelen kunnen hanteren  Motiverende gesprekstechnieken kunnen inzetten  Didactische vaardigheden hebben  Humor kunnen toepassen ter verlichting en relativering


Download ppt "Ik heb iets van autisme of zo Julie Ampe. Inleiding  Jongeren met ASS  Bascule Extern => Intelligente jongeren  Onderwijs op havo/vwo-niveau  Psycho-educatie."

Verwante presentaties


Ads door Google