De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin? o Sluit aan bij mijn proces van een levenlang leren o Verbinding met.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin? o Sluit aan bij mijn proces van een levenlang leren o Verbinding met."— Transcript van de presentatie:

1 Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin? o Sluit aan bij mijn proces van een levenlang leren o Verbinding met mijn gevoel geeft innerlijke rust o Een bijdrage leveren aan de wereldvrede

2 Reinder Vrielink - februari 2010 Geloof  Geen naam aan geven want dan krijg je vermenselijking  Universele leefregels (principes)  Pacifist  GC past in deze filosofie

3 Harris (1967)  Ik ben o.k., jij bent o.k. Het begin van een levenlang leren Reinder Vrielink - februari 2010

4 Human Dynamics 3 principes: Mentaal, Emotioneel en Fysiek  Mentaal Het mentale principe maakt denken mogelijk, het hebben van een visie en objectiviteit, geeft structuur en overzicht, richt zich op voor ons belangrijke waarden.  Emotioneel Het emotionele principe is meer subjectief van aard, draagt zorg voor interactie en communicatie met anderen, het zorgt voor verbinding met gevoelens van anderen en jezelf.  Fysiek Het fysieke principe is gekoppeld aan onze acties, het is op de praktijk gericht, plaatst feiten en gebeurtenissen in een grotere context en brengt hierin samenhang aan.

5 Human Dynamics  5 persoonlijkheids dynamieken (gelijkwaardig!) Mentaal-Fysiek Emotioneel-Mentaal Emotioneel-Fysiek Fysiek-Emotioneel Fysiek-Mentaal  Verschillende manier van communiceren  Verschillende leerstijlen  Verschillend in de manier van werken Reinder Vrielink - februari 2010

6 Human Dynamics

7 Reinder Vrielink - februari 2010 Stephan R. Covey  Tussen stimulus en respons zit ruimte, die je kunt benutten om keuzes te maken Wie je vandaag bent daar heb je gisteren voor gekozen Wat je denkt creëer je

8 Reinder Vrielink - februari 2010 Stephan R. Covey De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

9 Reinder Vrielink - februari 2010 Coach opleiding (leerling- en gezelcoach)  GROW model Goals Reality Options Will Het waardevrij waarnemen, ook van mijzelf, was de eye-opener

10 Reinder Vrielink - februari 2010 W. Timothy Gallwey  De werk driehoek enjoyment learning performance

11 Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie  Waarneming  Gevoel  Behoefte  Verzoek

12 Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie  Met giraffe oren luisteren  Onder elk oordeel schuilt een behoefte. Onder een negatief oordeel een niet vervulde behoefte Verbinding met mijn gevoel Welke behoefte schuilt daaronder Het doen van een verzoek

13 Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie  Geeft innerlijke rust  Door verbinding met de ander betere communicatie  Leef meer in het nu: aandachtiger leven  Geeft kracht en zelfvertrouwen Reinder Vrielink - februari 2010

14 Geweldloze Communicatie  Mooie oneliners van Marshall Rosenberg: Geweld is een tragische uiting van onvervulde behoeftes Never hear what they think about you, then you will live longer Being me, Loving you Reinder Vrielink - februari 2010

15 Geweldloze Communicatie  Lastige onderwerpen: Emoties zitten in je hoofd, gevoel zit in je lijf. Mededogen kunnen ontwikkelen voor kampbeulen. Het belonen van goed gedrag, daar worden dezelfde vraagtekens bij gezet als bij het straffen van slecht gedrag.

16 Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie  Nieuw element: Een overheersingschool (de school of de leraar bepaalt het leerdoel) wordt getransformeerd naar een levenverrijkende school (leerling en leraar bepalen samen het leerdoel)

17 Reinder Vrielink - februari 2010 What’s next  NVC gecertificeerd trainer? Train de trainer en/of  Meditatie?  Literatuur bestuderen over mededogen en over het leven van mensen die mededogen toepassen

18 Reinder Vrielink - februari 2010 Literatuur  Baar van, B. (2009) Dalai Lama Wijze van deze tijd. Uitgeverij Bert Bakker Amsterdam  Bergström, B. (2001) Ieder kind verdient specifieke aandacht. Runa Förlag  Covey, S.R. (2001) Prioriteiten. Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen  Covey, S.R. (2002) De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen  Covey, S.R. (2005) De 8 ste eigenschap Uitgeverij Business Contact. Amsterdam/Antwerpen  Gallwey, W. T. (2000) Spelenderwijs werken. Uitgeverij Nieuwezijds  Harris, T.A. Ik ben ok Jij bent ok. Ambo/Anthos Uitgevers  Kamphof, T. (2007) Thich Nhat Hanh Mededogen is zonder grenzen. Zijn visie en zijn leven. Uitgeverij Ankh Hermes bv Deventer  Rosenberg, M.B. (1998/2003) Geweldloze communicatie. Lemniscaat Rotterdam  Rosenberg, M.B. (2007) Gelijk hebben of gelukkig zijn. Uitgeverij de Zaak  Rosenberg, M.B. (2008) De taal van de vrede. Uitgeverij de Zaak  Rosenberg, M.B. (2009) Levenverrijkend Onderwijs. Uitgeverij de Zaak  Seagal S. and Horne D. (1997) Human Dynamics. Peagasus Communication Inc. Cambridge.


Download ppt "Reinder Vrielink - februari 2010 Geweldloze Communicatie (GC) Wat raakt mij daarin? o Sluit aan bij mijn proces van een levenlang leren o Verbinding met."

Verwante presentaties


Ads door Google