De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru.

Verwante presentaties


Presentatie over: "28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru."— Transcript van de presentatie:

1 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru

2 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Agenda Global Services Onze mosterd Observaties Kennisbeheer: strategie en visie Formeel en informeel leren Demo

3 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Voorstelling Philippe Lorrez Nu: Sales Manager Global Services Trainer en projectleider Vroeger: Coördinator Pedagogisch en Didactisch Centrum Gent Voorlichter bij educatieve uitgeverij Coördinator Top Vakantie

4 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Global Services Trainingsorganisatie Vooral ICT gerelateerde projecten: waaronder SAP en Microsoft Focus op eindgebruikers

5 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Interventiespectrum Training Coaching Support Documentation Change Management Project development

6 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Onze mosterd Situering uiteenzetting: -Geen wetenschappelijk betoog, met nieuwste inzichten, cijfers en statistieken. -Observaties gebaseerd op onze ervaringen bij tientallen bedrijven in binnen- en buitenland.

7 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Onze mosterd Bedrijfsprocessen Praktijk Documentatie Audit, interviews, en analyse huidige kennissituatie Best practices, hulp bij documenteren, workshops, … TNA of analyse van de trainingsnoden waarbij gepeild wordt naar:

8 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Uitdagingen van de interne trainingsorganisatie Mensen Systemen, toepassingen, applicaties

9 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties De kennis Guru “Collega die alles weet en jouw persoonlijke helpdesk is”.

10 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Wanneer kennis niet direct voorhanden is, wordt de hulp van de kennis Guru ingeroepen. Positief effect: Bevordert betrokkenheid en team spirit. Negatief: Kennis wordt geborgen in individu en niet in systeem. Aanwezigheid persoon = aanwezigheid kennis. Guru = bezig met andermans problemen, niet met eigen werk. Kennis is macht ?  Kennis individualiseert, geen borging in het systeem

11 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Baby boomers: Een generatie is op zoek naar nieuwe uitdagingen!

12 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Babyboomers: Komende 5 jaar zullen massaal veel werknemers de bedrijven verlaten. Senior medewerkers, key users met heel veel ervaring, kennis, operationele specialisten. Hebben mee de voorbije jaren de grote projecten gerealiseerd. Er zal dus massaal moeten opgeleid worden de komende jaren.  Kennis verdwijnt

13 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

14 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Hoge jobrotatie: De gemiddelde werknemer zal in de toekomst 4 tot 5 maal van job veranderen. Permanent zal er getraind worden binnen de bedrijven. Heeft impact op algemene opleidingskost. We gaan ons anders moeten organiseren.  Kennis verdwijnt

15 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

16 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Voorbije jaren focus op Lean, kostenbeheersing. Eerste slachtoffer training en opleiding. On the job training, buddy coaching, peterschap Kennis verwatert heel snel naar een pure knoppenkennis. Het 'hoe' blijft, het 'waarom' (proceskennis) verdwijnt.  Kennis verarmt

17 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

18 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Lean: Besparen op transportkosten  nieuwe technologieën en nieuwe werkvormen (videotraining, e-learning, gamification, …) Vlucht naar systemen, dikwijls IT-gerelateerd. Pas op voor de hype van het moment. Tool ≠ Doel  Kennis wordt gereduceerd tot een IT-gegeven

19 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties

20 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Observaties Bij het opstarten van projecten wordt er veel en goed gedocumenteerd. Er is geen visie op beheer en onderhoud. Key-users krijgen na het project promotie, andere functie. Laatste versie staat op mijn C-schijf. Bij twijfel aan kwaliteit van bepaalde elementen, wordt integriteit van het totaal in vraag gesteld.  Initiële kennis wordt niet onderhouden

21 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Strategie en visie Wat nu? Bedrijfsprocessen Rollen en profielen Medewerkers Competenties Kennis

22 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Strategie en visie Begin met een goede analyse. Wat zijn de pijnpunten, waar liggen jullie uitdagingen. Breng alle elementen in kaart. Opleidingsnoden, documentatieomgeving, bestaande kennis. Ontwikkel een visie en strategie. Bepaal eerst de doelen die je wil bereiken, dan pas de manier waarop je ze gaat bereiken. Pak dit gefaseerd aan. Strategie mag niet enkel focussen op het nu, maar moet ook een oplossing aanbieden voor morgen. Beheer, onderhoud,… Trap niet in de valkuil door alles te laten reduceren tot een tool!

23 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel leren

24 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel leren Gestructureerd en gepland aanbieden van kennis. Top-down benadering (helicopter view), inzoomen op: bedrijfsprocessen, flows, toepassingen, taken en handelingen, detailgegevens. Actie van kennisoverdracht wordt aangestuurd door bedrijf. Via klassikale training, e-learning, business games, coaching, video tutorials, simulaties, …

25 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel leren

26 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel leren Op de werkplek. Actie van kennisoverdracht wordt aangestuurd door medewerker. Juist genoeg informatie. Gemakkelijk te vinden en direct beschikbaar. Mogelijkheid om indien nodig in te zoomen tot op procesniveau.

27 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo Uitgangspunten 1 Kennisdatabank Meerdere applicaties documenteren Single point of information Zowel formeel als informeel Verschillende toegangen tot systeem zowel rol- als proces gebaseerd Gelinkt aan document management systeem, LMS,…

28 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo Kennisdatabank Kennisobjecten formeel informeel helpdesk Documentatie set

29 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Demo

30 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Formeel

31 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel F1 - Help

32 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Informeel

33 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Vragen Voor meer info of advies: Wij zijn de volledige dag bereikbaar op onze VOV-stand Je kan ons nadien bereiken via: Telefoon: +32 (0)9 344 00 53 Fax: +32 (0)9 344 51 53 E-mail: info@globalservices.beinfo@globalservices.be

34 28 november 2013 Danger of the knowledge Guru Hartelijk dank voor uw aandacht.


Download ppt "28 november 2013 Danger of the knowledge Guru OVER HET BELANG VAN KENNISBEHEER Danger of the knowledge Guru."

Verwante presentaties


Ads door Google