De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOPAVOND FONEMISCH BEWUSTZIJN / AANVANKELIJK LEZEN GROEP 1 T/M 4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOPAVOND FONEMISCH BEWUSTZIJN / AANVANKELIJK LEZEN GROEP 1 T/M 4."— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOPAVOND FONEMISCH BEWUSTZIJN / AANVANKELIJK LEZEN GROEP 1 T/M 4

2 GROEP 1 EN 2

3 Het begint allemaal al in groepen 1 en 2 *Fonologisch bewustzijn *Fonemisch bewustzijn *Letters aanbieden

4 Fonologisch bewustzijn groep 1 Ontwikkelen van een taalbewustzijn: - Goede luisterhouding -Betekenis van woorden - Van woorden naar klankgroepen (lettergrepen) -Van losse woorden zinnen maken -Zinnen opdelen in losse woorden - Leren spelen met klanken ( rijmen )

5 Fonemisch bewustzijn groep 2 en 3 Een foneem is een letter of lettercombinatie Ontdekken dat woorden uit losse klanken (letters) bestaan. De “b” is de eerste letter van ‘bal’ en ook van ‘boek’ -klinkers in een woord isoleren ( wat hoor ik voor aan bij het woordje ‘koek’) -analyse van klanken (hakken) -synthese van klanken (plakken) -letters benoemen (16 klankzuivere letters)

6 Rijmen

7

8 Beginklank

9

10 Woordjes herkennen

11

12 Letters leren (een klankzuivere letter wordt aangeboden)

13 Werkblad

14 Lettermuur / ABC Muur

15 Moet mijn kind dit allemaal al kunnen? In ieder geval is een goed ontwikkeld fonemisch bewustzijn een belangrijke voorwaarde voor het lezen in groep 3. Ieder kind leert zich dit eigen maken op zijn/haar eigen niveau en tempo. - aanpak 1 extra uitleg en verlengde instructie in kleine kring - aanpak 2 gemiddelde instructie in kleine kring - aanpak 3 meer uitdaging en verdieping in kleine kring

16 Wat kun je als ouder doen? Samen boekjes lezen Taal – en rijmspelletjes Samen spulletjes verzamelen voor het letterhuis

17 GROEP 3

18 AANVANKELIJK LEZEN 1e periode: Kern 1 t/m 6 Klankzuivere periode: Alle letters aanleren en telkens woorden lezen met de reeds aangeboden letters: Korte klanken: a, e, u, i, o Lange klanken: aa, ee, uu, oo Tweetekenklanken: ui, ie, ei, ij, ou, au, oe, eu Medeklinkers: b, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, r, s, t, v, w, z Klankzuivere woorden van de vorm : medeklinker - klinker – medeklinker: mkm (boom, roos)

19 VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 2

20 2e periode: kern 7 t/m 12 Vlot en begrijpend lezen: *Vlot kunnen toepassen van de reeds aangeleerde vaardigheden. *Vlot kunnen lezen van woordrijtjes en stukjes tekst. *Teksten kunnen begrijpen en vragen erover kunnen beantwoorden.

21 Tevens het aanleren van: Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan of achteraan: mmkm (bloem) en mkmm (paars) Klankzuivere woorden met combinaties van twee medeklinkers vooraan en achteraan: mmkmm (krans, spons) Klankzuivere woorden met meer dan twee medeklinkers achter elkaar: mkmmm (markt), mmmkm (straat), mmmkmm (straks) Klanken -sch,-ng,-nk,-ch leren. Woorden met –aai,-ooi,-oei en –eeuw, ieuw.

22 VOORBEELD WERKBOEKJE KERN 8

23 GROEP 4

24 METHODE: ESTAFETTE

25 OPBOUW LES Doel van de les Vloeiend en Vlot (voor – koor – door) Aanpak 3 aan de slag Instructie aanpak 1 en 2: lezen tekst en woordrijtjes Aanpak 2 aan de slag Verlengde instructie aanpak 1 Ronde lopen / Les afsluiten

26 DOEL VAN DE LES * Voorbeeld: Het lezen van een tekst met intonatie door gebruik te maken van de aanhalingstekens. Het herhalen van woordrijtjes, zinnen en een tekst.

27 VLOEIEND EN VLOT Met de hele klas voor – koor –door: Juf Hele klas Verschillende variaties Voorbeeld woordrijtje: puntenslijper jongensbroeken druiventrossen knoflookpoeder

28 AANPAK 3 Week: 37 MaandagVloeiend en vlot blz Estafetteloper 18 Biebboek DinsdagVloeiend en Vlot blz Estafetteloper 19 Biebboek DonderdagVloeiend en vlot blz speurneus Biebboek VrijdagBespreken met juf

29 INSTRUCTIE AANPAK 1 EN 2 Lezen van een tekst Lezen van woordrijtjes Lezen met de zandloper

30 AANPAK 2 * Voorbeeld: Aanpak 3: zie schema Aanpak 1 en 2 : -Vloeiend en vlot blz Lezen verhaal 10 -Maak les 10 in je werkboek - Lezen in je biebboek

31 VERLENGDE INSTRUCTIE AANPAK 1 Lezen aan de instructietafel Vloeiend en Vlot Tekst uit boek of los blad

32 RONDE LOPEN / LES AFSLUITEN Kinderen helpen / begeleiden Gezamenlijk afsluiten Terugblik op: Het doel Werkhouding Samenwerken (zandloper of aanpak 3)


Download ppt "WORKSHOPAVOND FONEMISCH BEWUSTZIJN / AANVANKELIJK LEZEN GROEP 1 T/M 4."

Verwante presentaties


Ads door Google