De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cliëntervaring Implementatie 24 juni 2009 Annemarie Ruesen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cliëntervaring Implementatie 24 juni 2009 Annemarie Ruesen."— Transcript van de presentatie:

1 Cliëntervaring Implementatie 24 juni 2009 Annemarie Ruesen

2 Cliëntervaring Focusgroep –8 zorggebruikers, ervaringsdeskundigen –Informatie verzamelen over zorg rond u-incontinentie, vanuit cliëntperspectief Zorgbelang –Vragen vanuit de zorgaanbieders –Standaard vragen

3 Pluspunten Deskundigheid behandelaars Inzet therapeut bijzonder ondersteunend en proactief, oefenen zinvol Wekelijkse therapie helpt bij discipline Informatieve karakter voorlichtingsmateriaal Duidelijk wie hoofdbehandelaar is

4 Wensen, verbetersuggesties Informatie en voorlichting Organisatie van de zorg Inhoud behandeling Samenwerking in de keten Lotgenotencontact Rol zorgverzekeraars Signalen

5 Informatie, voorlichting, communicatie Meer aandacht, probleem en taboe is groter dan men denkt, impact op dagelijks leven is groot Meer voorlichting over behandelbaarheid Meer informatiemateriaal

6 Organisatie van de zorg Aandacht voor tijd en reiskosten controles Lichtvaardigheid van afspraken ziekenhuizen

7 Inhoud behandeling 1 Huisartsen meer doorvragen over gebruik incontinentiemateriaal Mogelijkheden medicatie, bijwerkingen Bekkenbodemtherapie pre én post OK Voorlichting over veel voorkomende klachten rond OK Sneller doorverwijzen als oefeningen onvoldoende resultaat opleveren

8 Inhoud behandeling 2 Bespreekbaar maken –met de huisarts –met de omgeving ( ondersteuning hierbij) Oefeningen volhouden valt zwaar

9 Samenwerking in de keten Essentieel Kennis op peil, om te beginnen bij de huisarts i.v.m. verwijzen Huisarts moet betrokken blijven Aankaarten u-incontinentie, bijvb. bij uitstrijkjes, borstkankeronderzoek

10 Lotgenotencontact Taboe doorbreken, ook in eigen kring Op de maatschappelijke- en zorgaanbieders agenda zetten Actie ondernemen en niet doortobben Angst dat ‘het’ zichtbaar is

11 Rol zorgverzekeraars Meer aandacht voor behandelbaarheid en behandelmogelijkheden i.p.v. het huidige accent op verstrekken inco-materiaal Overzicht behandelaars, ook bekend en op te vragen bij die behandelaars

12 Signalen Aandacht voor incontinentie bij ouderen –Meer aandacht voor oefenen en minder vanzelfsprekend overgaan tot inco-materialen Milieu Het vraagt veel inzet en initiatief van de zorgvrager om toegang te krijgen tot een adequate behandeling

13 Implementatie Stroomschema en sociale kaart gebruiken Lokale-/ regionale samenwerking –Wensen cliënt –Ondersteuning door ROS Friesland op verzoek lokale zorgaanbieders

14

15


Download ppt "Cliëntervaring Implementatie 24 juni 2009 Annemarie Ruesen."

Verwante presentaties


Ads door Google