De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatie-avond Luchtruim. Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruim Duitsland Luchtruimstructuur Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Nieuwe TMZ’s,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatie-avond Luchtruim. Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruim Duitsland Luchtruimstructuur Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Nieuwe TMZ’s,"— Transcript van de presentatie:

1 Informatie-avond Luchtruim

2 Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruim Duitsland Luchtruimstructuur Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 NOTAM’s NOTAM’s Verschillen met NL Verschillen met NL Transponders Vragen Luchtruimte (crypto…) Luchtruimte (crypto…) Toekomst oplossing: adempauze

3 Luchtruimstructuur Klasse A…IFR only! CTA’s Dimensies: bovengrens FL195, ondergrenzen: FL055 Amsterdam CTA’s West en South 1, Nieuw Milligen CTA North FL055 Amsterdam CTA’s West en South 1, Nieuw Milligen CTA North FL065 Amsterdam CTA East FL065 Amsterdam CTA East FL095 Amsterdam CTA South 2 FL095 Amsterdam CTA South 2 Knelpunt: Amsterdam CTA East, ondergrens ALTIJD FL065 (1982m bij QNH=1013)…dus ook in weekeindes en op feestdagen! Onderkomen van de internationale, lage IFR-luchtroutes. In EHAA gecentreerd om de VOR’s SPY, SPL, PAM, RKN, EEL en HSD Onderkomen van de internationale, lage IFR-luchtroutes. In EHAA gecentreerd om de VOR’s SPY, SPL, PAM, RKN, EEL en HSD

4 Luchtruimstructuur Twee soorten: civiel (Schiphol, Rotterdam, Beek en Eelde) en militair (Nieuw Milligen / Dutch Mil) TMA’s Dimensies en klassificatie: Schiphol TMA’s, klasse A, bovengrens FL095, ondergrenzen: Schiphol TMA’s, klasse A, bovengrens FL095, ondergrenzen: TMA 1, 1500’ MSL / 457m TMA 1, 1500’ MSL / 457m TMA 2, 4 en 6, 2500’ MSL / 762m TMA 2, 4 en 6, 2500’ MSL / 762m TMA 3, 3500’ MSL / 1067m TMA 3, 3500’ MSL / 1067m TMA 5, FL055 / 1676m TMA 5, FL055 / 1676m Beek TMA’s 1 en 2, klasse D vanaf 1500’ MSL tot FL065 Beek TMA’s 1 en 2, klasse D vanaf 1500’ MSL tot FL065 Rotterdam, Eelde en Nieuw Milligen TMA’s, klasse E vanaf 1500’ MSL en een aantal TMA’s klasse B vanaf FL065 Rotterdam, Eelde en Nieuw Milligen TMA’s, klasse E vanaf 1500’ MSL en een aantal TMA’s klasse B vanaf FL065 Onderkomen van nationale IFR-luchtroutes en verbinding tussen luchtroutes en CTR’s. Onderkomen van nationale IFR-luchtroutes en verbinding tussen luchtroutes en CTR’s. Knelpunt: Klasse E is gecontroleerd luchtruim, het vliegverkeer is een mix van IFR, “traag” recreatief VFR en “snel” militair VFR!

5 Bijzonderheden: Twente: CTR gedeactiveerd t/m per NOTAM (ATZ) Twente: CTR gedeactiveerd t/m per NOTAM (ATZ) Valkenburg: Opgesplitst per NOTAM in twee SRZ’s (BVG’s) Valkenburg: Opgesplitst per NOTAM in twee SRZ’s (BVG’s) Soesterberg: verdwijnt in 2009? Soesterberg: verdwijnt in 2009? -Lelystad: nieuw in 2009?-Lelystad: nieuw in 2009? Luchtruimstructuur Klasse C…ATC-klaring vereist (dus: RT), transponder niet verplicht CTR’s Dimensies: bovengrens 3000’ MSL / 914m, ondergrens GND Knelpunt: Voor het vliegen in CTR’s is altijd een ATC-klaring vereist…dus ook in weekeindes en op feestdagen (bij Dutch Mil)! Onderkomen van vliegvelden met “groot” IFR- of militair vliegverkeer Onderkomen van vliegvelden met “groot” IFR- of militair vliegverkeer

6 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 1500’ MSL / 457 m

7 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 2500’ MSL / 762 m

8 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 3500’ MSL / 1067 m

9 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL045 / 1372 m

10 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL055 / 1676 m

11 Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL065 / 1981 m

12 Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Situatie van 05 juni 2008 t/m 31 maart 2009 Per 05 juni 2008 zijn de volgende Transponder Mandatory Zones altijd actief: TMZ Eelde: 1500 ft en hoger (E) TMZ Maastricht: 1500 ft en hoger (D) TMZ A: FL 065 en hoger (B) TMZ C: FL 065 en hoger (B) TMZ D North: FL 065 en hoger (B) TMZ D South: 2500 ft en hoger (E) TMZ E: FL 065 en hoger (B) TMZ Rotterdam: 2500 ft en hoger (E) De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam zijn vervallen. Er kan altijd een ATC-klaring worden aangevraagd om in een TMZ te vliegen zonder transponder aan boord of met een niet-werkende transponder. De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam vervallen op 5 juni 2008.

13 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Overzicht exclusief klasse A CTR’s en Restricted Area’s

14 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 1500’ MSL / 457 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

15 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 2500’ MSL / 762 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

16 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 3500’ MSL / 1067 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

17 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL045 / 1372 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

18 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL055 / 1676 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

19 Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL065 / 1981 m exclusief CTR’s en Restricted Area’s

20 Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 2: Implementatie datum 31 maart 2009 De tijdens fase 2 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. Deze Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot lokale tijd: TMZ A: FL 045 en hoger TMZ B: FL 045 en hoger TMZ C: FL 045 en hoger TMZ D North: FL 045 en hoger TMZ E: FL 045 en hoger TMZ G1: FL 045 en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.

21 Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 3: Implementatie datum 31 maart 2010 De tijdens fase 3 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. De Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot lokale tijd: TMZ Eelde: 1200 ft en hoger TMZ Maastricht: 1200 ft en hoger TMZ A: 1200 ft en hoger TMZ B: 1200 ft en hoger TMZ C: 1200 ft en hoger TMZ D North: 1200 ft en hoger TMZ D South: 1200 ft en hoger TMZ E: 1200 ft en hoger TMZ G1: 1200 ft en hoger TMZ Rotterdam: 1200 ft en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.

22 NOTAM’s NOTAM’s zijn verplichte kost vóór aanvang van élke vliegdag! NOTAM’s zijn verplichte kost vóór aanvang van élke vliegdag! NOTAM’s zijn eenvoudig verkrijgbaar via internet…zie: NOTAM’s zijn eenvoudig verkrijgbaar via internet…zie: NOTAM’s lezen en begrijpen is lastig. NOTAM’s lezen en begrijpen is lastig. Probeer te filteren op dag, onderwerp en lokatie/positie. Probeer te filteren op dag, onderwerp en lokatie/positie. Plotten is vaak noodzakelijk. Plotten is vaak noodzakelijk. Veel informatie over de opbouw van NOTAM’s en afkortingen is te vinden op de genoemde website. Veel informatie over de opbouw van NOTAM’s en afkortingen is te vinden op de genoemde website. Van regelmatig terugkerende NOTAM’s zijn op de genoemde website afbeeldingen en luchtruimdatabases beschikbaar. Van regelmatig terugkerende NOTAM’s zijn op de genoemde website afbeeldingen en luchtruimdatabases beschikbaar. De vlieger is zelf verantwoordelijk voor de vluchtvoorbereiding en derhalve voor kennis van de NOTAM’s (dus niet: DDI, club, SZT, Nieuw Milligen, IVW, ATC etc.) De vlieger is zelf verantwoordelijk voor de vluchtvoorbereiding en derhalve voor kennis van de NOTAM’s (dus niet: DDI, club, SZT, Nieuw Milligen, IVW, ATC etc.)

23 Pauze En laat effe wat leuks zien Maurits…

24 Luchtruim Duitsland Verschillen met NL Luchtruimstructuur Luchtruimstructuur Algemeen Algemeen TMA’s TMA’s CTR’s CTR’s TMZ’s TMZ’s Restricted Area’s Restricted Area’s Civiel vs. militair luchtruim Civiel vs. militair luchtruim

25 Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Algemeen: Algemeen: 4 FIR’s 4 FIR’s Klasse C vanaf FL100 Klasse C vanaf FL100 Für folgende Flüge nach Sichtflugregeln müssen Luftfahrzeuge mit einem Sekundärradar-Antwortgerät (Transponder) ausgerüstet sein: Für folgende Flüge nach Sichtflugregeln müssen Luftfahrzeuge mit einem Sekundärradar-Antwortgerät (Transponder) ausgerüstet sein: Flüge in Lufträumen der Klassen C sowie D (nicht Kontrollzone), Flüge in Lufträumen der Klassen C sowie D (nicht Kontrollzone), Flüge in Lufträumen mit vorgeschriebener Transponderschaltung (Transponder Mandatory Zone – TMZ), Flüge in Lufträumen mit vorgeschriebener Transponderschaltung (Transponder Mandatory Zone – TMZ), Flüge bei Nacht im kontrollierten Luftraum, Flüge bei Nacht im kontrollierten Luftraum, Flüge mit motorgetriebenen Luftfahrzeugen, ausgenommen in der Betriebsart Segelflug, oberhalb Fuß über NN oder oberhalb einer Höhe von Fuß über Grund, wobei jeweils der höhere Wert maßgebend ist. Flüge mit motorgetriebenen Luftfahrzeugen, ausgenommen in der Betriebsart Segelflug, oberhalb Fuß über NN oder oberhalb einer Höhe von Fuß über Grund, wobei jeweils der höhere Wert maßgebend ist. “Kriterien Katalog” “Kriterien Katalog”

26 Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMA’s: TMA’s: Klasse D indien IFR-landingen per jaar Klasse D indien IFR-landingen per jaar Klasse C indien meer dan IFR-landingen per jaar Klasse C indien meer dan IFR-landingen per jaar Segelflugsektoren: Segelflugsektoren: Elke sector heeft specifieke regelgeving en procedures. Elke sector heeft specifieke regelgeving en procedures. Activiteit van de sector wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie of door ATC. Activiteit van de sector wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie of door ATC. Einde van de activiteit wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie…monitoring is dus vereist! Einde van de activiteit wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie…monitoring is dus vereist! Pas op met gebruik van sectoren aangegeven in databases. Pas op met gebruik van sectoren aangegeven in databases.

27 Luchtruimstructuur D Verschillen met NL CTR’s: CTR’s: Klasse D: indien commercieel IFR-luchtverkeer met MTOM > 14 ton. Klasse D: indien commercieel IFR-luchtverkeer met MTOM > 14 ton. Klasse F: overig IFR-luchtverkeer. Klasse F: overig IFR-luchtverkeer. CTR altijd omgeven door minimaal klasse E…dus mix IFR en VFR! CTR altijd omgeven door minimaal klasse E…dus mix IFR en VFR! Soms HX…”No specific working hours (keine festgelegte Betriebszeit)” Soms HX…”No specific working hours (keine festgelegte Betriebszeit)”

28 Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMZ’s: TMZ’s: Bij – IFR-landingen per jaar. Bij – IFR-landingen per jaar. TMZ altijd in klasse E…dus mix IFR en VFR! TMZ altijd in klasse E…dus mix IFR en VFR! Met RT is een ATC-klaring zonder transponder mogelijk Met RT is een ATC-klaring zonder transponder mogelijk Ook hier Segelflugsektoren mogelijk. Ook hier Segelflugsektoren mogelijk.

29 Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Restricted Area’s: Restricted Area’s: Vaak alleen per NOTAM actief…zie kaart. Vaak alleen per NOTAM actief…zie kaart. Grote militaire oefeningen zoals de jaarlijkse internationale oefening “Elite” vinden plaats…NOTAM’s! Grote militaire oefeningen zoals de jaarlijkse internationale oefening “Elite” vinden plaats…NOTAM’s!

30 Transponders Low Power Transponder laat nog lang op zich wachten… Antennes…glasvezel romp: inwendig…koolstofromp: uitwendig WIT WIT Alles over inbouw en keuring op de website van de CTZ: TMZ’s TMZ’s Drie modellen:

31 Toekomst Militaire CTR’s HX REFIS Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL) TMZ’s…evaluatie eind 2008…WIT TMZ’s…evaluatie eind 2008…WIT 8.33 KHz radio’s Reductie aantal classificaties (ICAO 7 > Eurocontrol 3)…WgHLC Reductie aantal classificaties (ICAO 7 > Eurocontrol 3)…WgHLC CTR’s Soesterberg, Valkenburg, Twenthe, Lelystad en EHR 10…

32 Toekomst Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)…strategie-bijeenkomsten Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)…strategie-bijeenkomsten

33 Vragen ?


Download ppt "Informatie-avond Luchtruim. Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruim Duitsland Luchtruimstructuur Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Nieuwe TMZ’s,"

Verwante presentaties


Ads door Google