De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ACHTERGROND REKENPROBLEMEN. U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ACHTERGROND REKENPROBLEMEN. U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang."— Transcript van de presentatie:

1 ACHTERGROND REKENPROBLEMEN

2 U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang heeft u het al? Hoe erg is uw rekenhonger? Had u het vroeger ook al? Welke rol speelde rekenhonger in uw gezin?” Wanneer u wilt bestellen, laat de ober u eerst toetsen maken om te kijken wat u werkelijk wilt. Vervolgens krijgt u een rekenmenu voorgeschoteld waar u niet om gevraagd heeft, maar waarvan de ober zegt dat het goed voor u is en dat veel rekenhongerige mensen heeft geholpen. Verlaat u tevreden dit restaurant?

3 OORZAKEN REKENPROBLEMEN Onderwijsgebonden oorzaken Methodegebonden oorzaken Situatiegebonden oorzaken Kindgebonden oorzaken

4 SOORTEN DYSCALCULIE visueel-ruimtelijke type procedurele type verbaal geheugen type getalinzicht type Soms ook combinatie van de 4 types

5 POSITIEVE VIRTUOZE CIRKEL BUTTERWORTH, 1999 BegripSucceservaring Aanmoediging van buiten Aanmoediging van binnenuit RekenplezierMeer rekenenBeter begrip

6 REKENEN IS LEUK!

7 STICORDI-MAATREGELEN STImuleren COmpenseren Remediëren Dispenseren

8 FASEN RECONSTRUCTIEDIDACTIEK Verdieping uitbreiding Memoriseren Reconstructie Begripsvorming

9 FASE 1 : BEGRIPSVORMING Probleemsituaties als uitgangspunt voor begripsvorming: wanneer kom je … tegen? Wat voor een handelingen voer je dan uit?

10 FASE 1 : BEGRIPSVORMING Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes Rooster / rechthoek Getallenlijn

11 FASE 2 : RECONSTRUCTIEFASE Zelf de antwoorden van bijvoorbeeld keersommen kunnen reconstrueren met behulp van: 1.Strategieën 2.Steunpunten / ankers

12 FASE 3: MEMORISEERFASE Didactische richtlijnen Regelmatig mondeling oefenen Voortgang in volgende jaren Variatie in oefenvormen Tijd nemen Verder ondersteunen van strategieën Systematisch uitbreiden van steunpunten Aandacht voor tafelrijen bij vermenigvuldigen

13 FASE 4: VERDIEPING EN UITBREIDING Inzichten verdiepen: blijven oefenen met strategieën en complexere strategieën aanbieden Toepassing in nieuwe contexten Vermenigvuldigen met grotere factoren dan 10

14 VERSCHIJNINGSVORMEN BREUKEN 1.Deel van geheel ( 1 / 3 deel van een reep) 2.Deel van hoeveelheid ( 1 / 3 deel van 120) 3.Maat ( 1 / 3 liter) 4.Eerlijk delen (reep met 3-en verdelen) 5.Verhoudingen (1 op de 3) 6.Getal in een kale som ( 1 / =..)


Download ppt "ACHTERGROND REKENPROBLEMEN. U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang."

Verwante presentaties


Ads door Google