De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003."— Transcript van de presentatie:

1 Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003

2 Opzet bijeenkomst Achtergrond Opzet project Opzet project Doelstellingen en resultaten Doelstellingen en resultaten Ellips en digitale leeromgevingen (Blackboard) Ellips en digitale leeromgevingen (Blackboard) Demonstratie Ellips Consortium Wat levert het op? Wat levert het op? Wat kost het? Wat kost het?

3 Het Digitalenklas project SURF Educatief Project Looptijd: oktober 2001-december 2003 Partners: Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Utrecht, penvoerder - Spaans Universiteit Leiden - Arabisch Universiteit Leiden - Arabisch Universiteit van Tilburg – NT2 Universiteit van Tilburg – NT2 Rijksuniversiteit Groningen - Engels Rijksuniversiteit Groningen - Engels Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Edufocus, Rosmalen – softwareontwikkeling Budget: € 593.726, waarvan € 285.201 matching Website: http://www.let.uu.nl/digitalenklas http://www.let.uu.nl/digitalenklas

4 Doel en resultaten project Vernieuwing universitair taalvaardigheidsonderwijs door gerichte inzet ICT Herontwerp TVO Herontwerp TVO Ontwikkeling Ellips Ontwikkeling Ellips Cursussen voor vier talen in DLO en Ellips Cursussen voor vier talen in DLO en Ellips Kennisdisseminatie Kennisdisseminatie Uitwisseling van informatie (website; Sharepoint voor interne communicatie) Uitwisseling van informatie (website; Sharepoint voor interne communicatie) Oprichting van Consortium Oprichting van Consortium

5 Wat speelt op de achtergrond? Afnemende studentenaantallen: noodzaak tot samenwerking Verhoging zelfwerkzaamheid studenten – betere benutting contacturen Invoering Europees Referentiekader talenonderwijs Digitale leeromgevingen Vervanging Talenpractica Toekomst Hologram

6 ICT in het talenonderwijs: stand van zaken in het HO Gebruik van materiaal via het Internet vanaf 1999-2000 vanaf 1999-2000 Activiteiten gebaseerd op Internet sites Digitale leeromgevingen: generiek (Blackboard, Web-CT), voor schrijfvaardigheid (Concourse) CALL-programma’s: Hologram, Hot Potatoes, Question Mark Perception, Ace II

7 Nu: tussen CALL en WELL CALL (Computer Assisted Language Learning) CALL (Computer Assisted Language Learning) WELL (Web Enhanced Language Learning)

8 Typische kenmerken van CALL ZelfstudieZelfevaluatieFeedback Cognitief-georiënteerd, niet constructief-georiënteerd (geen interactie met andere studenten)

9 Typische kenmerken van WELL Authentiek materiaal Interactie met andere studenten en native speakers Task-based (web activiteiten) Constructief-georiënteerd pedagogisch model (interactie)

10 Meerwaarde van CALL Inputverwerking (focus op vorm) Productie van pushed output (chunks) Memoriseren Competenties: grammatica, vocabulaire Taalactiviteiten: luistervaardigheid, uitspraakvaardigheid

11 Meerwaarde van WELL Inputverwerking (focus op betekenis) Productie van pushed output (toepassing van regels) Competenties: pragmatische competenties, strategieën Taalactiviteiten: leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid

12 Uitgangspunten inzet ICT in TVO DLO: algemene ondersteuning voor alle TVO- onderdelen, open taken, lees- en schrijfvaardigheid, interactie Ellips: grammatica en vocabulaire, luisteren en uitspraak, gesloten taken, oefenen met functies en structuren, directe feedback, zelfstudie Face-to-face: spreekopdrachten en communicatie, soms in talenpracticum

13 Demo Ellips Studentenomgeving: http://ellips.let.uu.nl Docentenomgevng: http://ellips.let.uu.nl/admin

14 Ambities Consortium Algemeen: Verspreiding kennis en informatie over ICT- toepassingen in de talen Verspreiding kennis en informatie over ICT- toepassingen in de talenEllips Infrastructuur (technische, personele) in stand houden Infrastructuur (technische, personele) in stand houden Bestaande inhouden uitwisselen Bestaande inhouden uitwisselen Nieuwe inhouden maken Nieuwe inhouden maken Programmatuur uitbreiden en aanpassen Programmatuur uitbreiden en aanpassen

15 Inhoud samenwerking Webgebaseerde applicatie voor talenonderwijs Uitwisseling van TVO-materiaal Gemeenschappeliijke AV-infrastructuur Gezamenlijke aanpassingen en uitbreidingen Profijt van eventuele commerciële revenuen Onderbrenging van bestaande Hologramsamenwerking in nieuw consortium Gebruik eerder ontwikkelde Holograminhouden

16 Kosten Exploitatie per jaar minimaal € 24000,-, excl. variabele kosten Garantie huidige 4 partners voor dit bedrag Nieuwe partners betalen € 6000 p.j., plus eenmalig € 1500. Verrekening achteraf op basis van werkelijke kosten Uitbreidingen en aanpassingen op basis begroting


Download ppt "Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google