De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht www.fi.uu.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht www.fi.uu.nl."— Transcript van de presentatie:

1 ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht

2 ICT tussen hoop en vrees Hoop…… en vrees

3 Mogelijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles  Visualisatie  Exploratie  Dynamiek  Interactie  Begripsontwikkeling  Kennisconstructie  Conceptueel inzicht  ‘higher order thinking’ skills Aldus de optimisten…

4 Moeilijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles  Er zijn geen faciliteiten  Er is geen materiaal / inhoud / content  Er wordt niet meer geoefend  Pen-en-papier vaardigheden worden verwaarloosd  ‘Ze’ proberen maar wat met trial-and-error Aldus de pessimisten …

5 Redenen tot hoop 1. Betere ICT-infrastructuur:  Internet toegang  Handheld technologie  Digitale schoolborden  Communicatie  ELO’s  Scala aan wiskundige faciliteiten  Tabellen/Grafieken/Formules  Meetkunde (synthetisch/analytisch)  Algebra  Kansrekenen/Statistiek  Dynamische modellen

6 Redenen tot hoop 2. Voortschrijdende didactiek Drijvers, P. & Zwaneveld, B. (2008). Van knoppen naar kennis; Naar een functionele inzet van ICT in het wiskundeonderwijs. Handboek Vakdidactiek Wiskunde.

7 Redenen tot hoop 3. Beschikbare content Een groot aanbod van websites Zowel oefenactiviteiten als Activiteiten gericht op inzicht of exploratie Digitale feedback in opkomst Mogelijkheden voor digitaal toetsen

8 Voorbeeld: Waar ligt de schat?  Goddijn, A. (2009). Meetkunde met coördinaten, Bok II: punten met gewicht. Experimentele versie april Utrecht: cTWO.

9 Voorbeeld: differentiëren 

10  Voorbeeld: oefenen

11 Redenen tot hoop 4. ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens Verschillende strategieën bij landelijke examens: 1. ICT (gedeeltelijk) niet toegestaan 2. ICT toegestaan, maar levert geen voordeel op 3. ICT aanbevolen en nuttig, maar levert niet direct punten op 4. ICT verplicht en het gebruik levert punten op

12 Redenen tot hoop 4. ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens

13 Kortom, redenen tot hoop: 1. Infrastructuur 2. Didactiek 3. Content 4. Examens Maar vanwaar dan die vrees?

14 Redenen tot vrees 1. Betere ICT-infrastructuur: die heeft nog nauwelijks tot enige verandering in het onderwijs geleid Lagrange et al., 2003 Artigue et al., in druk TIMSS 2003 (volgende dia) Of is dit beeld inmiddels achterhaald?

15

16 2. Voortschrijdende didactiek: Er is nog veel koudwatervrees  cTWO (2007). Rijk aan betekenis, visie op vernieuwd wiskundeonderwijs. Utrecht: cTWO. Redenen tot vrees

17 3. Beschikbare content: Welke meerwaarde heeft die voor wiskundig inzicht en vaardigheid? Voorbeeld regressieVoorbeeld regressie:

18 Redenen tot vrees 4. ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens: Zijn die ICT-examensopgaven wel zo goed?

19 Synthese  De argumenten van zowel optimisten als pessimisten dienen serieus genomen te worden  ICT is belangrijke factor in samenleving, beroepspraktijk én onderwijs; ontkennen is geen optie  ICT heeft mogelijkheden en beperkingen voor leren en onderwijzen  Uitdaging voor ons: kansen benutten en beperkingen onderkennen Of zijn dit allemaal slechts open deuren?

20 Trends voor de toekomst Accentverschuivingen:  Van optimisme naar nuance  Van leerling naar leraar  Van concurrerende naar aanvullende media  ‘Connectivity’

21 Dank u!


Download ppt "ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht www.fi.uu.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google