De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Business Business and Organization Research Research interactive Skillstraining B ORi S Een webbased training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Business Business and Organization Research Research interactive Skillstraining B ORi S Een webbased training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Business Business and Organization Research Research interactive Skillstraining B ORi S Een webbased training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoek

2 oktober 11, 2000Juup Essers2 Een blik vooruit op de zelflerende student... Toegepast op de training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoekToegepast op de training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoek toegevoegde waarde voor student, docent en opleidingtoegevoegde waarde voor student, docent en opleiding gebaseerd op internet- en game- technologiegebaseerd op internet- en game- technologie uitdagend, speels en praktisch leerzaamuitdagend, speels en praktisch leerzaam

3 oktober 11, 2000Juup Essers3 Hoe trainen wij studenten nu om Bedrijfskundig praktijkonderzoek zowel concep- tueel als technisch zorgvuldig te ontwerpen? Intakegesprekken te voeren met gevoel en respect voor organisatiebelangen? Tegemoet te komen aan praktische en weten- schappelijke maatstaven van problem finding in “fuzzy” onderzoekscontexten? Passende theorieën en onderzoeksmethoden te kiezen en deze intelligent te gebruiken?

4 oktober 11, 2000Juup Essers4 Matig !!

5 oktober 11, 2000Juup Essers5 Het probleem: In-company onderzoekstraining is Voor scholen:Voor scholen: –duur, tijdrovend en arbeidsintensief Voor gast-organisaties:Voor gast-organisaties: –soms schadelijk en vaak “liefdewerk - oud papier” Voor studenten:Voor studenten: –gewoonlijk een eenmalige ervaring die nauwelijks experimentele variatie in onderzoeksbenaderingen toestaat of ruimte geeft om fouten te corrigeren

6 oktober 11, 2000Juup Essers6 Huidige ICT toepassingen in onderzoekstraining: Zijn voornamelijk gericht op technische vaardigheden (data analyse)Zijn voornamelijk gericht op technische vaardigheden (data analyse) Schenken nauwelijks aandacht aan problem finding en (conceptueel) onderzoeksontwerpSchenken nauwelijks aandacht aan problem finding en (conceptueel) onderzoeksontwerp Zijn meestal niet casus-gedrevenZijn meestal niet casus-gedreven Zijn vaak slechts beperkt interactief (sequentieel, niet-adaptief naar gebruikersinput)Zijn vaak slechts beperkt interactief (sequentieel, niet-adaptief naar gebruikersinput)

7 oktober 11, 2000Juup Essers7 Wat we nodig hebben is: Een veilige en adaptieve trainingsomgeving:Een veilige en adaptieve trainingsomgeving: –waar studenten fouten kunnen maken en ervan kunnen leren –dicht genoeg bij de praktijk om de fantasie en de leermotivatie van studenten te prikkelen –die tegemoet komt aan individuele leerbehoeften –die experimenten toestaat met verschillende onderzoekscenario’s in dezelfde organisatiecontext –die actief voorbereidt op “het echte werk”

8 oktober 11, 2000Juup Essers8 Onze filosofie Een bedrijfskundige onderzoeksgameEen bedrijfskundige onderzoeksgame –die studenten uitdaagt om bij een virtueel bedrijf een onderzoeksopdracht te “winnen” door via een goede intake informatie te “verdienen” voor een hoogwaardig onderzoeksvoorstel herbruikbaar zonder voorspelbaar te wordenherbruikbaar zonder voorspelbaar te worden webbased (downloadable, native of hybride)webbased (downloadable, native of hybride) ontworpen in modulaire componentenontworpen in modulaire componenten B ORi S

9 oktober 11, 2000Juup Essers9 De structuur van Samengesteld uit drie componenten:Samengesteld uit drie componenten: –Multimedia case(s) –Gebruikersinterface met “voortgangsbarometers” –Prof. Kweetal; een “fuzzy” methodologisch expertsysteem voor organisatieonderzoek B ORi S Multimedia casusmateriaal Gebruiker Methodologisch expertsysteem User interface (barometers) BORiS

10 oktober 11, 2000Juup Essers10 Casusmateriaal Rijke multimedia casusinformatie met:Rijke multimedia casusinformatie met: –interviews met virtuele stakeholders (opdracht- gever, onderzochten, andere belanghebbenden) –bedrijfsinformatie (beleidsnotities, jaarverslagen) –algemene domeininformatie (mogelijk on-line; CBS e.d.) –literatuur (theoretisch en methodologisch) herbruikbaar op verschillende levelsherbruikbaar op verschillende levels

11 oktober 11, 2000Juup Essers11 Gebruikersinterface Virtueel bureau (toegang tot casus en feedback)Virtueel bureau (toegang tot casus en feedback) –aanklikbare beeldschermelementen –informatietoegang (bibliotheek, interviews etc.) –editor voor onderzoeksontwerp c.q. -offerte Voortgangsbarometers (toetscriteria, targets)Voortgangsbarometers (toetscriteria, targets) –tevredenheid/gunst van opdrachtgever –theoretische onderbouwing –methodologische uitvoerbaarheid en validiteit –onderzoekspolitiek (draagvlak bij stakeholders)

12 oktober 11, 2000Juup Essers12 Prof. Kweetal Het hart van de applicatie, met als functies:Het hart van de applicatie, met als functies: –een fuzzy methodologisch regelsysteem (multi- disciplinair, multiparadigmatisch, praktijkgestuurd) –informatiebeheerder (regisseert toegang tot casusmateriaal; geeft ook ongevraagd informatie) –beoordelaar van ontwerpbeslissingen door gebruikers (weergegeven in barometerstanden) –academische coach (geeft advies en feedback over theoretische en methodologische onderbouwing) –optioneel: generator van kennistoetsen

13 oktober 11, 2000Juup Essers13 Uitdagingen die stelt: Inhoudelijk/methodologisch: expertise overInhoudelijk/methodologisch: expertise over –procesmanagement van onderzoeksontwerp –“regels” (methoden) van problem finding –“regels” en grenzen van methodologische vrijheid Technisch:Technisch: –vertaling van gebruikersinput naar expertsysteem zonder natuurlijke taalinterface –snelheid in het gebruik B ORi S

14 oktober 11, 2000Juup Essers14 Voordelen van Voor opleidingen:Voor opleidingen: –minder beslag op onderwijsmiddelen en budget Voor studenten (als leerervaring):Voor studenten (als leerervaring): –uitdagende, realistische “hands-on” training –herbruikbaar, verschillende levels Didactisch:Didactisch: –distance learning; individuele leerbehoeften; veilig Zonder casuïstiek (Prof. Kweetal + editor):Zonder casuïstiek (Prof. Kweetal + editor): –algemene tool voor bedrijfskundig onderzoeksontwerp B ORi S

15 oktober 11, 2000Juup Essers15 Uitnodiging Deelnemen in ontwikkeling vanDeelnemen in ontwikkeling van –casusmateriaal –gebruikersinterface –prof. Kweetal Kritisch meedenken over haalbaarheidKritisch meedenken over haalbaarheid –stuur ons jullie commentaar –of stel nu vragen


Download ppt "Business Business and Organization Research Research interactive Skillstraining B ORi S Een webbased training in het ontwerp van bedrijfskundig praktijkonderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google