De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Modaliteiten binnen bewegen Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Patty van het Hooft Pauline Fellinger Woensdag 6 november.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Modaliteiten binnen bewegen Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Patty van het Hooft Pauline Fellinger Woensdag 6 november."— Transcript van de presentatie:

1 Modaliteiten binnen bewegen Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Patty van het Hooft Pauline Fellinger Woensdag 6 november 2013

2 Ingevoegd zijn – uitgevoegd raken Ingevoegd zijn – uitgevoegd raken … en het welzijn van mensen … en het welzijn van mensen Model 1 + stelling 1 Model 1 + stelling 1 niveaus van ingevoegd zijn niveaus van ingevoegd zijn Nadere beschouwing van 1 niveau Nadere beschouwing van 1 niveau Model 2 + stelling 2: Model 2 + stelling 2: Ordening in modaliteiten Ordening in modaliteiten Opzet van het verhaal

3 Bewegingsonderwijs Kinderen kennis laten maken met het bestaansveld bewegen? Kinderen bewegend zo vaardig mogelijk maken? Kinderen introduceren in diverse bewegingssituaties? Kinderen een eigen plek bieden in het BO?

4

5 Invoegen op 3 niveaus Deel nemen Deel hebben Deel zijn Cor Maan (1979)

6 Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Fragment van expeditie robinson Fragment van expeditie robinson  dat Edith eruit wordt gestemd en toch mag blijven = vervelend; je bent uitgevoegd !  dat Edith eruit wordt gestemd en toch mag blijven = vervelend; je bent uitgevoegd ! Weet jij hoe we dit kunnen doen Patty? Weet jij hoe we dit kunnen doen Patty?

7 Bewegingsonderwijs is meer dan………..leren van bewegingsvaardigheden..sturen van bewegingsgedrag..bieden van aangepaste leerhulp..niveau van deelnemen … zorgen dat kinderen ingevoegd zijn !

8 Vraag: Schrijf voor jezelf op - Waarom neem jij deel aan de bewegingsactiviteiten/-situaties waaraan jij deelneemt? - Wat maakt dat je dit graag doet? - Wat haal jij daar dan uit? - Wat levert het je op? - Wat is je drive om het te doen?

9 Modaliteiten in bewegen 1. ontmoeten 2. leren 3. sparren 4. vieren

10 Ontmoeten

11 Leren

12 Sparren

13 Vieren

14 Vraag: - welk kind in mijn lessen is echt …(sparrend, vierend, ontmoetend, - welk kind in mijn lessen is echt …(sparrend, vierend, ontmoetend, lerend )? lerend )? - wat bied ik zelf het meeste aan - wat bied ik zelf het meeste aan …(ontmoeten, leren, sparren, vieren)? …(ontmoeten, leren, sparren, vieren)?

15 Hand out Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? Uitwisseling … Uitwisseling …

16 Demonstratie P & P Welke interventie zou jij willen doen als deze situatie zich voordeed tussen twee leerlingen in jouw gymles ? Welke interventie zou jij willen doen als deze situatie zich voordeed tussen twee leerlingen in jouw gymles ?

17 Demonstratie P & P …. En hoe zou je hier anders naar …. En hoe zou je hier anders naar kunnen kijken ? kunnen kijken ?

18 Wat kan je hiermee? 1. richtinggevend voor leerkracht  Doelen  Interventies  Observaties  Attitude 2. intentionaliteit deelnemer  Aansluiten bij …  …teneinde ingevoegd blijven  Of openen van een nieuwe manier van bewegen 3. Groepsindeling  Gelijken bij elkaar… of juist niet !

19 Elke modaliteit zijn eigenheid We gaan aan de slag op 3 situaties We gaan aan de slag op 3 situaties We gaan ervan uit dat leren het best bij jullie bekend is (deze dus niet) We gaan ervan uit dat leren het best bij jullie bekend is (deze dus niet) We hopen ideeën te genereren voor jouw eigen praktijk We hopen ideeën te genereren voor jouw eigen praktijk

20 Tot slot


Download ppt "Modaliteiten binnen bewegen Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Patty van het Hooft Pauline Fellinger Woensdag 6 november."

Verwante presentaties


Ads door Google