De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke."— Transcript van de presentatie:

1 Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke

2 2 Inhoudsopgave Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting

3 3 Inhoudsopgave Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting

4 4 Database marketing is … het verzamelen, analyseren en aanbieden van gegevens van individuele bezoekers/publiek waarmee wervings-, ontwikkelings- en behoudactiviteiten worden aangestuurd en op elkaar afgestemd om duurzame en renderende relaties met bezoekers/publiek op te bouwen

5 5 Doel van database marketing Volledig potentieel Verhogen bezoekfrequentie Duur van de relatie Huidige waarde bezoekers- bestand Optimalisatie Aantal bezoekers Waarde van bezoekersbestand Huidig Potentieel Ontwikkeling Behoud Werving

6 6 Database marketing Cyclus II Vormgeven aanbod III Kiezen methode marktbewerking IV Uitvoeren marktbewerking VII Follow-up VIII Terugkoppelen data VI Reponsverwerking V Monitoring I Selectie ® Kennis- en waardemanagement Propositiemanagement Contactmanagement

7 7 Succesfactoren voor database marketing 1.Data 2.Mensen 3.Processen 4.Tools Interne bronnen Externe bronnen Data Relatie Transactie Contact Processen Tools Mensen Waarde bezoekers- bestand

8 8 Enkele algemene conclusies Database marketing is een doorlopend cyclisch proces Kennis van bezoekers/publiek (data) is de basis van database marketing Publiekskennis kan worden gebruikt ten behoeve van strategiebepaling, tactisch beleid en operationele uitvoering Database marketing raakt de hele organisatie en moet door de hele organisatie worden gedragen

9 9 Inhoudsopgave Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting

10 10 Stappenplan invoering database marketing (1)  Inventariseer welke data over bezoekers/publiek u tot uw beschikking heeft (ticketing, reserveringen, facturatie, publieksonderzoek)  Onderzoek de kwaliteit van deze data (Zijn individuele bezoekers traceerbaar? Data opgeslagen in verschillende bestanden? De mate van vervuiling?)  Begin met het gebruiken van de data die u al tot uw beschikking heeft

11 11 Stappenplan invoering database marketing (2)  Bepaal vanuit uw beleid over welke gegevens u wilt beschikken van bezoeken/bezoekers (consumenten, zakelijke relaties, sponsoren, et cetera)  Analyseer welke data u nog mist en hoe u deze data kunt verzamelen  Bepaal hoe u nieuw verzamelde data gaat vastleggen in systemen

12 12 Database marketing Cyclus II Vormgeven aanbod III Kiezen methode marktbewerking IV Uitvoeren marktbewerking VII Follow-up VIII Terugkoppelen data VI Reponsverwerking V Monitoring I Selectie ® Kennis- en waardemanagement Propositiemanagement Contactmanagement

13 13 Inhoudsopgave Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting

14 14 Hoe kunt u, gebruikmakend van de beschikbare klantendata, de relatie met uw bestaande en potentiële bezoekers/publiek verder versterken?

15 15 Onze bevindingen in de cultuursector Bezoekersdata worden primair gebruikt voor dagelijkse werkzaamheden Beperkt deel bezoekersdata wordt aangewend voor beleidsmatig gebruik Bezoekersdata zijn verspreid aanwezig over verschillende afdelingen

16 16 RRRRRR Persrelaties & intermediairs Particulieren Bruikleen Crediteuren & debiteuren Scholen & groepen TT Facturering (debiteuren, crediteuren) Museumbezoeken & winkelverkopen TC Telefonische reserveringen C School- mailings C R Zakelijke relaties C Uitnodigingen & jaarverslagen C Website C Informatie- balie Vragen over collectie Evenementen- kalender R: relatiegegevens C: contactgegevens T: transactiegegevens

17 17 R T Facturering (debiteuren, crediteuren) TC Telefonische reserveringen C School- mailings CC Uitnodigingen & jaarverslagen C Vragen over collectie Evenementen- kalender R: relatiegegevens C: contactgegevens T: transactiegegevens

18 18 Interne processen - reserveren van groepsbezoeken - ticketing - bezoekersgegevens uit kassasystemen - afdeling facturatie - mailings/evenementenkalender Publieksonderzoeken Derden (cultuurpassen, adresleveranciers) Interne processen - reserveren van groepsbezoeken - ticketing - bezoekersgegevens uit kassasystemen - afdeling facturatie - mailings/evenementenkalender Publieksonderzoeken Derden (cultuurpassen, adresleveranciers) Waar kunt u data vinden?

19 19 Eén van de misvattingen over database marketing Gebruik van tools Database marketing is alleen mogelijk met dure software… Maar database marketing gaat niet over software…. … maar over de werkwijze van mensen … over het gebruik van data … over cyclisch werken en leren uit het verleden Maar database marketing gaat niet over software…. … maar over de werkwijze van mensen … over het gebruik van data … over cyclisch werken en leren uit het verleden

20 20 Realiseren kostenbesparingen -sneller en gemakkelijker (efficiënter) selecteren van bezoekers/publiek voor mailings/acties Verbetering interne communicatie -consistent beeld van bezoekers/publiek bij verschillende afdelingen Betere serviceverlening -mogelijkheid tot het herkennen van bezoekers/publiek bij inkomende contacten Verbeteringen in het operationele proces

21 21 Professionelere publieksontwikkeling -inzicht in uw belangrijk(e) en minder belangrijk(e) bezoekers/publiek -mogelijkheid tot het voeren van verschillende strategieën Effectiviteit van acties evalueren -hogere respons op uw (e-)mailacties Meer aansluiting op wensen van uw bezoekers/publiek -duidelijk inzicht in het profiel van uw bezoekers/publiek (interessegebieden, herkomst, ambassadeurschap) Meer grip op uw bezoekers/publiek

22 22 Inhoudsopgave Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting

23 23 Interessante publicaties/boeken: “De database als beleidsinstrument”, Museumvisie, oktober 2003 “Uw CRM is lek”, Customer Base, nr. 1/ “Handboek Interactieve Marketing”, Paul Postma, 1999 Hartelijk dank voor uw aandacht Voor meer informatie:Paul Postma Marketing Consultancy B.V. tel: 0031-(0) Voor meer informatie:Paul Postma Marketing Consultancy B.V. tel: 0031-(0)

24 24 Bijlage A. Vragenlijst database marketing 1

25 25 Bijlage B. Vragenlijst database marketing 2


Download ppt "Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke."

Verwante presentaties


Ads door Google