De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen? Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen? Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter."— Transcript van de presentatie:

1 Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen? Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter. Lectoraat Competentiegericht & vraaggestuurd leren Avans HS

2 Programma Inleiding + interactie Ton Bruining Stellingen (Toelichting) Bert Schlüter Greetje van den Heiligenberg Debat

3 Knelpunten in de professionalisering van leerkrachten Productiemedewerkers ipv. Creatieve professionals (Coonen, 2005) Ervaringsconcentratie, Technische, economische en perspectivische obsoletie Defensieve leerprocessen Argyris & Schon (1974) Lipsky (1980), Argyris (1999), Engeström (1999) Beperkte professionalisering –Bert schluter/Sherrill Wels (2006/2007) –Ad Stadhouders/Greetje van de Heiligenberg (2007)

4 Emancipatie van de Lerenden

5 Kenniseconomie - kennisland op achterstand Individualisering - verlies aan sociale cohesie Multiculturele samenleving - multicultureel drama Kwaliteit van het HBO?

6 Professionaliteit in het onderwijs: Van koffie schenken naar koffie veredelen!

7 Ontwikkelingen in het onderwijsveld Relaties tussen spelers in het onderwijsveld Opvattingen over kennis en leren Opleidingsscholen en academische basisscholen Erkenning van complexe beroepspraktijk

8 Toekomstbeeld Samen creëren van beroepsbeeld Beleidssturing en frontlijnsturing Leren in netwerken/leren op de werkplek Ontwikkeling van kennisbasis vanuit de praktijk, samen met praktijkgerichte onderzoekers Ontwikkeling van standaarden Discrete leraar

9 Hoe het leren in arbeidsorganisaties en van medewerkers verbeterd kan worden? “Daar weten we eigenlijk bar weinig van” Rob Poell, Hoogleraar HRD aan de Universiteit Tilburg in Opleiding & Ontwikkeling, december 2005

10 Werkplek gerelateerd leren Systeemdenkers: Lipsky Argyris & Schon Senge Engestrom Midgley Onderwijskundigen: Eraut Kessels Simons Wenger Nederlandse (promotie)onderzoeken naar werkplekleren

11 Teleurgesteld door de fantasiewereld van de modellenbouwers in de organisatiewetenschappen en de onderwijskunde!

12 Bruining (2006) Learning behind the frontline of public service Narratief onderzoeksrapport Literatuurstudie naar werk- gerelateerd leren Onderbouwing van een kritische benadering Reflexieve brieven

13 Spanningen tussen theoretische modellen en de weerbarstige praktijk Managers ontvankelijker voor managementboeken dan voor verhalen van medewerkers Het leren in leergemeenschap bevorderd door: Vasthoudendheid van enkelen Leervermogen/leerbereidheid/creativiteit van individuen Leervermogen/leerbereidheid van leergemeenschap Het leren in leergemeenschap wordt ondermijnd door: Politieke processen Bureaucratische procedures Ego’s van de begeleiders Gebrek aan vaardigheden van de begeleiders Gebrek aan eigenaarschap Gebrek aan cohesie in de organisatie Afwezigheid van de burger (klant)

14 Werkingsprincipes Eigenaarschap Wederzijdse aantrekkelijkheid Zelfsturing Ontwikkelingsgerichtheid

15 Coördinaten Ton Bruining KPC Groep Postbus AL ‘s-Hertogenbosch Avans Hogeschool Postbus RA Breda


Download ppt "Professionalisering in de frontlinie van het primair onderwijs Koffie schenken of koffie veredelen? Greetje van den Heiligenberg, Ton Bruining, Bert Schlüter."

Verwante presentaties


Ads door Google