De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Herhalen BB-nummers klas 2 ◦ Voltooien hst 3 ◦ Hst 4 ◦ Hst 5 ◦ Hst 6 ◦ Hst 7  Volgende les (vrijdag): ◦ Hst 8 ◦ Hst 9 ◦ Hst 10 ◦ Hst 11.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Herhalen BB-nummers klas 2 ◦ Voltooien hst 3 ◦ Hst 4 ◦ Hst 5 ◦ Hst 6 ◦ Hst 7  Volgende les (vrijdag): ◦ Hst 8 ◦ Hst 9 ◦ Hst 10 ◦ Hst 11."— Transcript van de presentatie:

1

2  Herhalen BB-nummers klas 2 ◦ Voltooien hst 3 ◦ Hst 4 ◦ Hst 5 ◦ Hst 6 ◦ Hst 7  Volgende les (vrijdag): ◦ Hst 8 ◦ Hst 9 ◦ Hst 10 ◦ Hst 11

3  We hebben het toen gehad over: ◦ Wat is AK? (Relaties tussen gebieden) ◦ Hulpmiddelen bij AK (kaarten, diagrammen etc.) ◦ Weer en klimaat (Welke 3 (of 5) temperatuurfactoren zijn er?)  Ik behandel de hoofdlijnen, je moet zelf zorgen dat je de ‘resterende onderdelen’ goed checkt.

4  Neerslag Neerslag  Verschillende soorten neerslag (Stijgingsregens, stuwingsregens, fronten [onweders in de zomer]) Verschillende soorten neerslag  Woestijnen

5  Orkanen Orkanen  Klimaatsysteem van Köppen. ◦ 5 Hoofdklimaten A t/m E ◦ 2 letter  Bij B (W of S)  Bij E (F, H of T)  Bij A, C, D (f, s, w) ◦ Kunnen koppelen aan klimaatgrafieken  Boomgrens (10 graden Celsius).

6  Endogene en Exogene krachten:  Endogene krachten: Van binnenuit de aarde  Exogene krachten: Van buitenaf.  Endogene krachten: Plaattektoniek ◦ Subductiezone ◦ Gebergtevorming ◦ Horsten en slenken ◦ Mid-Oceanische rug  Gevolgen: Aardbevingen en Vulkanisme  Exogene krachten:  Verwering  Erosie  Sedimentatie ◦ (afbraak  transport + uitschurende werking  neerleggen van materiaal)

7  Continentale platen  Oceanische platen (zwaarder)

8  Oceanische duikt onder een continentale plaat

9 2 continentale platen botsen tegen elkaar (alleen aardbevingen!) Gevolg: Plooiingsgebergte.

10 2 oceanische platen gaan uit elkaar.

11  Voorloper van Mid-oceanische rug

12  Verwering: Kleiner maken van gesteente  Erosie: Uitschurende werking + transport  Sedimentatie: Neerleggen van materiaal

13  De aarde kent warme perioden en koudere perioden. De zogenaamde interglacialen en glacialen (glace, frans voor ijs).  Hoe ontstaan deze? Luxe woord: Milankovic effect. Hoe ontstaan deze?  jaar geleden begon de aarde opeens weer op te warmen, waardoor de Nederlandse kustlijn veranderde. (IJs heeft een kleiner volume).  Stuwwallen Stuwwallen

14  Plantengroei = vegetatie  Flora en fauna = planten en dieren  Natuurlandschappen (=systeem van Köppen:) 1 Tropisch regenwoud 2 Savanne 3 Steppe 4 Woestijn 5 Loofbossen 6 Naaldbossen 7 Toendra’s 8 Landijs, drijfijs en pakijs 9 Hoogtegordels??

15

16  Milieuvervuiling: Wereld als afvalbak  Milieu-uitputting: Uitputten van de aarde  Milieu-aantasting: Aantasting van de aarde  Bij slechte afspraken tussen landen kan dit leiden tot grensoverschrijdende vervuiling.  Er worden in hst 6 nog wat andere zaken genoemd zoals: ◦ Gletsjerrivieren/ gemengde rivieren  stroomgebied/ waterscheiding ◦ Verval/verhang ◦ Bodemerosie

17 Bevolking:  Demografie: De wetenschap die bevolkingsaantallen bestudeert.  Bevolkingsdichtheid/bevolkingsconcentratie  Veranderingen bevolkingsaantallen: migratie en geboorte- sterfteoverschot  Hierbij kun je grafieken, tabellen en figuren maken.  Let daarbij op relatieve en absolute getallen!

18

19  Emigratie (exit) en Imigratie (in) hierbij is het Push- Pull model belangrijk!  Volken hebben altijd een cultuur. Cultuur is alles wat je hebt aangeleerd!  In de wereld heb je 7 (hoofd)cultuurgebieden.

20  Binnen de grenzen van een staat leven 1 of meerdere volkeren. Volken hebben altijd een cultuur. (volk = etnische groep)  NL: Meerdere volkeren in NL. Het NL’se volk is overheersend aanwezig, maar er zijn ook Marokkanen, Turken, Surinamers etc.  Toch spreken we in NL van een multiculturele samenleving!  Integratie  Assimileren Meedoen  Cultuur totaal overnemen.  Segregatie (scheiding)

21  In de jaren 90 Joegoslavië oorlogen.  Daarbij riepen tal van landen onafhankelijkheid uit, omdat ze een andere cultuur hadden.  Het grootste volk waren de Serviërs. Die vochten voor behoud tot Joegoslavië.

22  Genoeg voor vandaag, volgende les de resterende basisboeknummers.  Vragen tot zover?


Download ppt " Herhalen BB-nummers klas 2 ◦ Voltooien hst 3 ◦ Hst 4 ◦ Hst 5 ◦ Hst 6 ◦ Hst 7  Volgende les (vrijdag): ◦ Hst 8 ◦ Hst 9 ◦ Hst 10 ◦ Hst 11."

Verwante presentaties


Ads door Google