De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tweelingenonderzoek, het dilemma "nature and nurture" en de problematiek van de beïnvloedbaarheid van dyslexie prof. dr. Evert Thiery (U Gent)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tweelingenonderzoek, het dilemma "nature and nurture" en de problematiek van de beïnvloedbaarheid van dyslexie prof. dr. Evert Thiery (U Gent)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Tweelingenonderzoek, het dilemma "nature and nurture" en de problematiek van de beïnvloedbaarheid van dyslexie prof. dr. Evert Thiery (U Gent)

3 Overzicht I.Situering II.Historisch onderzoek III.Actueel onderzoek IV.Heretabiliteitsvariabelen V.Implicaties voor revalidatie

4 I Situering nature nurture interactie mutueel impact

5 II Historisch onderzoek eerste onderzoeken research projecten

6 III Actueel onderzoek Oost-Vlaams Meerlingenregister - werking - tweelingenmodel

7 Het Oost-Vlaams Meerlingenregister Catherine Derom, PhD Robert Derom, MD PhD Jean-Pierre Fryns, MD PhD Fernand Leroy, MD PhD Evert Thiery, MD PhD Robert Vlietinck, MD PhD

8 a. Historie 4Gestart in 1964 door Prof. R. Derom (Ugent) 4registratie van alle meerlingen geboren in Oost-Vlaanderen 4in samenwerking met Oost-Vlaamse gynekologen, kinder- en huisartsen, vroedvrouwen en ziekenhuizen 4opzet : populatie-gebonden register van meerlingen met gekende zygotie en placentatie 4geboortegewicht  500 gram of zwangerschapsduur minimum 22 weken

9 b. Werking 4Placenta-afhaling 4basisgegevens over zwangerschap en geboorte 3geboortegewicht, wijze van verlossing …. 3zwangerschapsduur, het ontstaan van de zwangerschap… 3perinatale mortaliteit en congenitale afwijkingen 4administratieve gegevens 4Zygotie bepaling 4mailing naar de gynaecoloog, huis- en kinderarts 4Meerlingen kunnen later aangesproken worden voor deelname aan wetenschappelijke studies

10 c. Bepaling van het type tweeling 42 groepen volgens zygositeit 43 groepen volgens zygositeit en chorion type 2-eiig 1-eiig (DC)1-eiig (MC)

11 d. Zygotie bepaling 4Geslacht=# 4Vruchtvliezen MonochoriaalDichoriaal bloedgroepen=# DNA=# Eeneiig Eeneiig Twee-eiig late splitsing vroege splitsing probabiliteit van MZ

12 e. Geregistreerde meerlingen meerlingkinderen tweelingen 165 drielingen 12 vierlingen 2 vijflingen 1 achtling Alle tweelingen : 43 MA tweelingen 3 Siamese (0.05%)

13 f. Tweelingzwangerschappen : jaarlijkse frequenties

14 g. Tweelingen : SpontaanIatrogeen Twee-eiig 54% 94% Eeneiig (DC) 14% 1% Eeneiig (MC) 29% 4% ?? 3% 1% Iatrogeen = medisch begeleide bevruchting met of zonder in-vitro- fertilisatie p<0.001

15 h. Oorzaken van 2-eiige tweelingen 4Ras 3Zwarten : 2 à 4,5 % 3Blanken : 1 % 3Mongolen : 0.55 % 4Pariteit en leeftijd van de moeder 4Fertiliteitbehandeling 4spontane tweelingen : erfelijk (0.6% van alle geboortes bij ons) autosomaal dominant gen zeer frequent : 7% van alle personen lage penetrantie (10%) uit zich enkel bij vrouwelijke draagsters hebben 20 * meer kans

16 i. Eeneiige tweelingen 4Genetisch identiek 4splitsen na de bevruchting op 3dag 1-3 DCDA32% 3dag 4-7MCDA66% 3dag 8-11MCMA 2% 4Monochoriale tweelingen : placentaire vaat verbindingen 4oorzaken : ? overal zelfde frequentie : 0.4% van alle geboortes ovulatie-inductie : licht verhoogde frequentie in bepaalde families : erfelijk

17 IV Heretabiliteit van individuele verschillen in dyslexie a.typologie b.geassocieerde fysische variabelen c.geassocieerde mentale variabelen d.co-morbiditeit e.morfofysiochemische stoornissen

18 a. typologie -leesstoornis / oral reading -fonologisch / orthografisch -fonologische decodering / fonologisch bewustzijn -deep dyslexia / surface dyslexie

19 b. geassocieerde fysische variabelen - ouders / gezinsleden - leeftijd - immunologische status - geslacht / homoseksualiteit

20 c. geassocieerde mentale variabelen - IQ - werkgeheugen / sequentieel geheugen - symbolische processing - dyscalculie - lateralisatie

21 d. co-morbiditeit - ADHD / ADD - internalisatie / externalisatie - CD / ODD / SAD

22 e. morfofysiochemische stoornissen - morfopathologische omvang - hypofunctie / hyperfunctie

23 V Implicaties voor revalidatie revalidatie research

24 Dank aan C. DeromJ. Van Os R. DeromS. Van Gestel J. FrynsN. Jacobs F. LeroyM. Dhondt R. VlietinckC. Anthonis

25


Download ppt "Tweelingenonderzoek, het dilemma "nature and nurture" en de problematiek van de beïnvloedbaarheid van dyslexie prof. dr. Evert Thiery (U Gent)"

Verwante presentaties


Ads door Google