De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 4 © R. Buisman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 4 © R. Buisman."— Transcript van de presentatie:

1 ResearchLab V1 Blok hoorcollege 4 © R. Buisman

2 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman2 Vandaag Enquête: nog meer info. Interview: tips & tricks

3 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman3 Enquête (survey) Kenmerkend voor enquêtes is de grootschaligheid.

4 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman4 Goede vragen zijn Helder en eenvoudig (voor iedereen in de doelgroep te begrijpen). Eenduidig (zonder suggesties, dus niet: “hebt u ook zo’n hekel aan MMS?”). Enkelvoudig (er wordt één vraag tegelijk gesteld, geen gecombineerde vragen). Bevatten geen dubbele ontkenningen (dus niet: “Ben u het oneens met het niet beschermen van onze privacy op het internet door de overheid?”). Objectief (dus niet: “Vind jij het ook zo vervelend dat er kinderen gepest worden op internet?”) Onafhankelijk (dus niet: “Stemt u links of rechts bij de komende verkiezingen).

5 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman5 Goede antwoorden zijn Herkenbare categorieën (voor iedereen in de doelgroep te begrijpen). Logische schaal (van ‘lagere school’ naar ‘wetenschappelijk onderwijs’ of van ‘geheel mee eens’ naar ‘geheel mee oneens’). Uitputtend (alle antwoord categorieën zijn aanwezig of in uitzonderlijke gevallen is een categorie ‘anders’ toegevoegd). Uitsluitend (er is geen overlap in de antwoorden). Meetbaar (een open invulveld wordt zo veel mogelijk vermeden).

6 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman6 Goede enquêtes zijn Enquêtes met goede vragen en antwoorden… (zie hierboven). Enquêtes met een logisch opbouw / verloop (de opbouw van de vragen is logisch en begrijpbaar en heeft een natuurlijk verloop). Enquêtes die bij het (vooraf bekend gemaakte) onderwerp aansluiten (de vragen en antwoorden hebben een duidelijke relatie met het onderwerp / onderzoeksvraag). Enquêtes die aansluiten bij de onderzoeksgroep (juiste tone of voice, begrijpelijke vragen en antwoorden).

7 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman7 Enquêtes vs onderzoeksvraag Bestudeer de onderzoeksvraag en belangrijke begrippen in de onderzoeksvraag. Formuleer vragen die aansluiten bij deze begrippen. Inventariseer belangrijke verschillende antwoorden die goed aansluiten bij de vragen. Zorg voor eventueel voor controlevragen.

8 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman8 Voorbeeld I “Hoe is het mediagebruik van IAM studenten?” Belangrijk begrip = mediagebruik. Mediagebruik betreft het bezitten van verschillende media en het gebruik maken van verschillende media Vragen (3 voorbeelden): –Beschikt u over volgende zaken? –Op dagen dat u het Internet (niet enkel ) gebruikt, hoe lang gebruikt u het dan gemiddeld per dag? –Welke krant(en) leest u? (meerdere antwoorden mogelijk)

9 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman9 Voorbeeld II Antwoorden (3 voorbeelden): –…, GSM met fotofunctie, PDA, Laptop (draagbare) computer, Desktop computer, iPod, … –Nooit, minder dan 15 minuten, 15 tot 29 minuten, 30 tot 44 minuten, 45 to 59 minuten, 1 tot 2 uur, 2 tot 3 uur, 3 tot 4 uur, meer dan 4 uur. –De Spits/ de Metro, De volkskrant, De Telegraaf, Algemeen dagblad, Het parool, Trouw, NRC Handelsblad, Regionale kranten

10 Interview

11 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman11 Interview Interview = vraaggesprek waarin de beleving/ervaring/mening van de geïnterviewde vooropstaat. Doel: informatie verzamelen door middel van face-to-face gesprek. Waar: rustige plek, zonder veel achtergrond geluid. Hoe…

12 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman12 Interview - hoe Ongestructureerd –Één hoofdvraag, ieder interview anders, één rode draad. Halfgestructureerd –Lijst met onderwerpen, ruimte voor inbreng van respondent, onderzoeker stelt zich flexibel op. Gestructureerde interview –Vaste vragenlijst, lijkt op enquête.

13 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman13 Interview: tips & tricks Houd de leiding over het gesprek, gebruik de vragenlijst om structuur én leiding te houden. Blijf onafhankelijk en objectief. Weerhoud je van waardeoordelen en sturende vragen. Geef geen adviezen en ongevraagde meningen, de geïnterviewde staat centraal. Trek geen voorbarige conclusies. Blijf je zelf.

14 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman14 Intermezzo mms://media.at5.nl/zwoelestad/2006/ zwoelestaddon_512k.wmvmms://media.at5.nl/zwoelestad/2006/ zwoelestaddon_512k.wmv

15 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman15 Interview - valkuilen Wees niet té invoelend. Stel niet te veel gesloten vragen. Doorvragen maar gedoseerd. Geen goede voorbereiding Geen goede opbouw van het gesprek.

16 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman16 Interview – en dan nog dit… Neem het gesprek op (gedeeltes uitwerken is verplicht) Test opnameapparatuur. Kies een rustige setting.

17 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman17 Interview - uitwerken Uitwerken betekent een betere analyse van het gesprek en informatie Interview van 1 uur kost gemiddeld 6 uur om uit te werken.

18 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman18 Voor het onderzoek Minimaal 40 enquêtes Minimaal 3 interviews Maar meer is beter.

19 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman19 En nu… Huiswerk Voltooi eigen enquête (geprint meenemen naar werkgroep). Maak een opzet voor interview voor eigen onderzoek.

20 Q & A


Download ppt "ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 4 © R. Buisman."

Verwante presentaties


Ads door Google