De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases."— Transcript van de presentatie:

1 College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases

2 1.Waar sta je nu… 2.Een paar bekende zaken 3.Brainstormen over strategie, propositie & concept 4.Conceptmap als hulpmiddel bij Brainstormen 5.MindMapping Vandaag:

3 van analysefase  naar conceptfase 1. Waar sta je nu…

4 Wk 2: Onderzoek Wk 3: Brainstormen Wk 4: Strategie Wk 5: rooster vrij Wk 6: “Concepting” Wk 7: Conceptuitwerking Wk 8: Concept presentatie technieken Wk 9: Learnings Colleges = rode draad in conceptontwikkeling Wk 10 (2-6 april) = eindpresentaties

5 (deliverables van alle teams!) Wk 2:plan van aanpak Wk 3:debriefing Wk 4:conceptmap Wk 5:content (informatie-structuur) Wk 6:strategisch model Wk 7:user scenarios / use cases Wk 8:concepten Wk 9:visuals Wk 10: eindpresentatie 1. Waar sta je nu…

6 Belangrijk bij afsluiting analysefase: Team ingewerkt en materiaal op orde –(online werkdocs, planning, taken e.d.) Onderzoeksresultaten in kaart –Toegankelijk en samengevat Duidelijke afspraken met PP –Over de richting van strategie en concept 1. Waar sta je nu…

7 Interactief concept Opdracht Oplossing business, marketing Technisch, functioneel Media, communicatie content, interactie 1. Waar ligt het zwaartepunt?

8 1. Bijv: Unesco klimaatspel Gaat het om een vet coole kids game…? …of om moeilijke informatie educatief over te brengen?

9 1. Bijv: FairFood campagne Gaat het om een sterk communicatief campagne concept…? …of om interactieve media zo effectief mogelijk in te zetten?

10 2. Een paar bekende zaken …die altijd handig zijn om in te zetten 2. Bekende zaken

11 Verschillende doelstellingen Projectdoelstellingen –Een website ontwikkelen voor klant x Ondernemingsdoelstellingen –Over missie en corporate doelstellingen Winst – rendement - continuïteit Marketingdoelstellingen –Over omzet, marktaandeel, concurrentie Vaak kwantitatief – meetbaar! Communicatiedoelstellingen –Effect in kennis – houding – gedrag & interactie 2. Bekende zaken

12 Onderzoek > Strategie De resultaten van jullie onderzoek zijn de onderbouwing van de strategie 2. Bekende zaken

13 Strategie > Propositie De propositie is de vertaling van de strategie naar een concrete belofte aan de gebruiker 2. Bekende zaken

14 Propositie - - -> Concept Een concept is een manier om de propositie over te brengen, de creatieve oplossing Propositie = wat we communiceren Concept = waarmee en hoe we dat communiceren 2. Bekende zaken

15 Doelgroep, boodschap Onderzoek Propositie Debriefing, doelstellingen strategie 2. Bekende zaken Dus voor een concept eerst strategie benoemen & propositie bepalen!!

16 3. Brainstormen over strategie, propositie en concept? 3. Brainstormen

17 Tactiek = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing 3. Brainstormen

18 Conceptontwikkeling is…. Bespreek in 2 minuten met je buurman/vrouw: - Wat doe je, - Wat maak ja, - Waar ga je naar toe, etc. als je aan het “concepten” bent…? 3. Brainstormen

19 Strategie = Probleemanalyse Strategisch model Cijfers & bewijzen Logica & Visie Oplossing De kortste weg bepalen van doel naar oplossing 3. Brainstormen Concepting = Oriënteren & associëren Verplaatsen in doelgroep (beeld-)Materiaal zoeken Stijl, vorm, karakter bepalen Discussiëren / samenwerken Lachen / ruzie maken Uitproberen & weggooien Schetsen & bespreken en tot - 4 – (lees vier) goede concepten komen!

20 Wat voor een concept idee zoek je? interactief concept leuk? overtuigend? innovatief? commercieel?goed ontwerp? Inhoudelijk interessant? effectief? toegankelijk? serieus? 3. Brainstormen

21 Interactief Concept = het geheel van: Keuze voor jullie beste CONCEPT overkoepelend concept-idee functionaliteiten en interactie Boodschap en content Tone of voice, vormgeving, copy inzet van (online)media en middelen De organisatie “rondom” het concept –Achter de schermen bij de opdrachtgever 3. Brainstormen

22 Kracht van een goed concept: inventief Creatief Effectieve oplossing 3. Brainstormen Conceptuele kantStrategische kant

23

24

25

26

27 In feite staan 2 vragen centraal: Is het concept “goed” voor mijn doelgroep? –Gaan ze doen wat wij willen? –Geven we ze wat zij willen c.q. nodig hebben? Is het concept goed voor mijn opdrachtgever? –Voldoet het aan hun voorwaarden? 3. Brainstormen

28 4. Conceptmap als hulpmiddel bij brainstormen 4. Conceptmap bij brainstormen

29 Spreek minimaal 2 dagdelen met je team af en maak een conceptmap En stel elkaar daarbij een heleboel goeie vragen… 4. Conceptmap bij brainstormen

30 De conceptmap Schets je eigen interpretatie van de opdracht A.Waar gaat het over? (briefing) B.Waar is het voor? (doelstellingen) C.Voor wie is het? (doelgroep) D.Wat is het? (bouwstenen) 4. Hulpmiddel bij brainstormen

31 De conceptmap A. Waar gaat het over…. Wie zijn de ‘spelers’ in het domein? –concurrenten, gebruikers, marktpartijen Welke informatie & content is belangrijk? –En wat voor soort informatie is dat? Wat is de scope van het project/concept? –Nederlands, internationaal e.d. 4. Hulpmiddel bij brainstormen

32 De conceptmap B. Waar is het voor…. Wat willen we dat de doelgroep gaat doen? –Kennis / houding / gedrag –contact / interactie –Eenmalig / vaker Waarom zouden ze dat moeten doen? Waarom zouden ze de boodschap geloven? 4. Hulpmiddel bij brainstormen

33 De conceptmap C. Voor wie is het….doelgroep Wie zijn ze / wat doen ze (niet)? Wat is de essentie van hun behoefte? Is er mogelijk een barriere of taboe? Wat kunnen we ze dan het beste beloven?….propositie! 4. Hulpmiddel bij brainstormen

34 De conceptmap D. Wat is het…. Welke informatie bieden we ze? Bieden we ze nog meer dan informatie? Kan interactiviteit hierbij helpen? Waar komt die content vandaan? –organisaties / van hun zelf / van professionals Welke media kunnen een rol spelen? 4. Hulpmiddel bij brainstormen

35

36 36 OUDE AANTEKENINGEN Tijdverspilling (90%!): –Teveel woorden optekenen Tijdverspilling (60%): –Door herlezen Tijdverspilling –Zoeken naar ‘sleutel’ woorden Verzwakt associatie = herinnering

37 37 NIEUW MIND MAP: –sleutelwoorden –verbindingen –beelden –kleuren

38 38 SLEUTELWOORD Is de “kapstokhaak” Hieraan worden de andere zaken gekoppeld die je wilt onthouden of gebruiken Associatie Verbeelding Herinnering/gebruik van beide hersendelen

39 39 HERINNEREN LINKS spraak rekenen lineair taal logica volgorde analyse digitaal RECHTS beelden gestalt muziek, ritme humor (dag)dromen patronen intuïtie holistisch

40 HERSENEN

41 41 SPELREGELS Groot vel Blanco papier Overdwars Thema in het midden Structuur door lijnen Sleutelwoorden Elk woord eigen lijn Bovenop de lijn Lijnen verbinden Hoofd- en blokletters Gebruik beelden Gebruik kleuren Gebruik symbolen Laat de geest de ‘vrije hand’

42 SPELREGELS

43 43 EVEN LOSKOMEN Herschik onderstaande letters tot 4 woorden: –SENHRENE –ENKEND –IRCAETFE –RETOCX

44 44 NOG EENTJE DAN Welk woord hoort niet thuis in de rij? –WELUE –GIJETR –MAOPE –UPALIRAD –FILNOAT

45 TOEPASSINGEN

46 46 HULPMIDDELEN Pijlen: Codes: o.a., ?, !, “ // Meetkundige figuren; +, -/-, 1 e, 2e Kleuren: A, B, C, D

47 47 DOEN Inspiratie elementen uit onderzoeken noteren: Startpunt in het midden Iedereen voegt toe, vult aan, maakt verbindingen Analyseer de verbindingen en aantal associaties en trek conclusies richting je opdracht en je doelgroep Noteer de kernpunten van je CONCEPT

48 48 VOORDELEN Duidelijk; rode draad, associaties, structuur, belangrijkheid Flexibel; open eind Compact; 1 vel papier Leuk; creatief Uniek; samenhang Effectief; weerspiegeling hersenen, leren + onthouden

49 VOORDELEN

50 NADELEN

51 MIND MAP


Download ppt "College wk 3 ‘brainstormen over strategie & concept’ V1 Kerncases."

Verwante presentaties


Ads door Google