De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het bedenken van een onderwerp. Een snelle start! Stap 1: Oriënteren op het proces Stap 2: Oriënteren op het onderwerp Stap 3: Vaststellen van een onderwerp.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het bedenken van een onderwerp. Een snelle start! Stap 1: Oriënteren op het proces Stap 2: Oriënteren op het onderwerp Stap 3: Vaststellen van een onderwerp."— Transcript van de presentatie:

1 Het bedenken van een onderwerp

2 Een snelle start! Stap 1: Oriënteren op het proces Stap 2: Oriënteren op het onderwerp Stap 3: Vaststellen van een onderwerp – 3.1 Wat is een geschikt onderwerp? – 3.2 Brainstormen met een Mind Map – 3.3 Gedachten ordenen met een Topic Schema Index

3 Een snelle start = een beter proces! Blijf niet te lang hangen in de zoek-fase, maar kíes op een gegeven moment gewoon Maak voor jezelf een deadline voor het moment dat het onderwerp bedacht moet zijn Deze deadline is op …(vul in) Een snelle start!

4 Bij een effectieve ‘bedenk-fase’ horen drie stappen: Stap 1: Oriënteren op het proces Stap 2: Oriënteren op het onderwerp Stap 3: Vaststellen van het onderwerp Maak stappen

5 Hoe lang ben ik aan dit PWS bezig? Hoeveel tijd heb ik dan ongeveer om informatie op te zoeken over mijn onderwerp? Stap 1: Oriënteren op het proces

6 Een onderwerp passend binnen het profiel: …(vul in docent) Een onderwerp binnen het vak: …(vul in docent) Een keuze uit één van de volgende thema´s: …(vul in docent) Stap 2: Oriënteren op het onderwerp

7 Wat ga ik binnen de mogelijkheden van het vak en de thema’s nou eigenlijk onderzoeken en waarom? Welke antwoorden verwacht ik daarbij op mijn onderzoeksvraag/vragen? Stap 3: Vaststellen van het onderwerp

8 Criteria: 1. Interessant 2.Onderzoekbaar (binnen een aantal maanden) 3. Passend binnen het profiel 4. …(vul in) 5. …(vul in) 6.…(vul in) Stap 3.1: Wat is een geschikt onderwerp?

9 Er zijn veel websites die je kunnen helpen met het vinden van een geschikt onderwerp! Zie: Hand-out 2: ‘Hoe weet ik of een onderwerp geschikt is?’ En Hand-out 3: ‘Welke links kan ik gebruiken om een geschikt onderwerp te vinden?’ Stap 3.1: Wat is een geschikt onderwerp (vervolg)?

10 Creatief! Zichtbaar informatieweergave Een brainstorm op papier Manier om een vaag onderwerp te specificeren Helpt ook als je op een dood spoor bent beland Stap 3.2: Brainstormen met een Mind Map

11 Want een Mind Map… …ordent en combineert informatie in je hoofd …moedigt creativiteit aan …helpt om jouw ideeën te presenteren aan je docent Stap 3.2: Brainstormen met een Mind Map (vervolg)

12 Bron: ‘Schrijfvaardigheid studenten: ordeningstechnieken’, Rijksuniversiteit Groningen, 5 juni 2012.

13 Opdracht Begin in het midden van een leeg vel papier met een centraal idee Verbind dat idee met bijbehorende sub-onderwerpen met een lijn, als een tak van een boom Herhaal dit proces zo lang als je nodig hebt Tips: Gebruik verschillende kleuren om ideeën te verbinden Gebruik zo weinig mogelijk woorden Voeg tekeningen en symbolen toe (als je vast loopt met tekst) Mind Map ook eens op het web! Stap 3.2: Brainstormen met een Mind Map (vervolg)

14 Engelstalige website om te ‘Mind Mappen’: Zelf aan de slag? Zie: Hand-out 1: ´Een onderwerp bedenken, hoe doe ik dat?’ Voor meer handige links, zie: Hand-out 3: ‘Welke links kan ik gebruiken om een geschikt onderwerp te vinden?’ Stap 3.2: Brainstormen met een Mind Map (vervolg)

15 Een schematische ordening van gedachten Zit tussen Mind Map en tekstplan in Een Mind Map: losse ideeën en associaties Een Topic Schema: logisch en systematisch denkwerk Stap 3.3: Gedachten ordenen met een Topic Schema (vervolg)

16 Waarom? Losse ideeën clusteren en selecteren Ontbrekende deelonderwerpen opsporen Gemakkelijker tot hoofd- en deelvragen komen Zicht op het materiaal vergroten Stap 3.3: Gedachten ordenen met een Topic Schema (vervolg)

17 Stap 3.3: Gedachten ordenen met een Topic Schema (vervolg) Bron: ‘Schrijfvaardigheid studenten: ordeningstechnieken’, Rijksuniversiteit Groningen, 5 juni 2012.

18 Werkwijze: Maak een hiërarchische ordening van alles wat je weet Noteer het overkoepelend hoofdthema Geef de deelonderwerpen een plaats door middel van vertakkingen Uitkomst: Aan de structuur van je topicschema kun je zien of je plan voldoende samenhang en diepgang heeft Zorg voor een verdergaande hiërarchische ordening Streef naar een gelijk aantal niveaus per tak Lukt dat niet? Dan weet je over welke onderwerpen je nog informatie moet zoeken/welke delen je eventueel moet weghalen of herordenen Zelf aan de slag? Zie: Hand-out 1: ´Een onderwerp bedenken, hoe doe ik dat?’ Stap 3.3: Gedachten ordenen met een Topic Schema (vervolg)

19 Check ook de hand-outs van deze module om zelf aan de slag te gaan: Hand-out 1: ´Een onderwerp bedenken, hoe doe ik dat?’ Hand-out 2: ´Hoe weet ik of een onderwerp geschikt is?’ Hand-out 3: ´Welke links kan ik gebruiken om een geschikt onderwerp te vinden?’ Zelf aan de slag?

20 Boeken: Jong, de J. (2011), Handboek academisch schrijven, in stappen naar een essay, paper of scriptie, Uitgeverij Coutinho Kuypers, G. (1986), ABC van een onderzoeksopzet, Muiderberg: Coutinho Oost, H. & Markenhof, A. (2002), Een onderzoek voorbereiden, Baarn: HBUitgevers Websites: Universiteit Groningen ´schriftelijke vaardigheden´: Critical Thinkers: ‘How To Use Mind Mapping In The Critical Thinking Process’: thinkers.com/2013/08/how-to-use-mind-mapping-in-the-critical-thinking-process/http://critical- thinkers.com/2013/08/how-to-use-mind-mapping-in-the-critical-thinking-process/ Websites om digitaal te ‘Mind Mappen’: Bronvermelding


Download ppt "Het bedenken van een onderwerp. Een snelle start! Stap 1: Oriënteren op het proces Stap 2: Oriënteren op het onderwerp Stap 3: Vaststellen van een onderwerp."

Verwante presentaties


Ads door Google