De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis"— Transcript van de presentatie:

1 Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis
Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering Katholieke Universiteit Leuven

2 Het klassieke verkeersprognosemodel
Gebieds- gegevens Ritproductie/ ritattractie Transport netwerken Trip-ends Verplaatsings- weerstanden Distributie/ vervoerwijzekeuze H-B tabellen Toedeling Vervoersstromen H01I6A Verkeerskunde basis

3 Productie- en attractiemodel
Productiemodel: Berekent per zone het totaal aantal geproduceerde verplaatsingen, ongeacht de zone van bestemming Attractiemodel: Berekent per zone het totaal aantal aangetrokken verplaatsingen, ongeacht de zone van herkomst Vertrekken/Herkomsten: Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur vanuit één zone vertrekken, ongeacht de bestemming Aankomsten/Bestemmingen Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur in één zone aankomen, ongeacht de herkomst H01I6A Verkeerskunde basis

4 H01I6A Verkeerskunde basis
Definities Verplaatsing: verbindt twee geografisch gescheiden activiteiten Rit: deel van de verplaatsing dat afgelegd wordt met één vervoerwijze Verplaatsingsketen: een aaneengesloten reeks verplaatsingen waarvan de eerste in de woning begint en de laatste daar weer eindigt Motief: Reden waarom men een verplaatsing maakt. Het motief wordt aangeduid door koppeling van activiteit herkomst en activiteit bestemming (bijv. wonen – werken) of enkel door de activiteit op de bestemming (winkelen, sociaal/recreatief) H01I6A Verkeerskunde basis

5 H01I6A Verkeerskunde basis
Voorbeelden wonen werk winkel Voorbeeld verplaatsingsketen Aankomsten Bestemmingen Attractie Vertrekken Herkomsten Productie zone wo-sch wo-rec we-wi wo-we zone we-wo wi-sch H01I6A Verkeerskunde basis

6 Ritproductie verschilt, afhankelijk van definitie
Aantal verplaatsingen: per auto per voertuig (auto, O.V., fiets) per voertuig incl. lopen  5 minuten per voertuig incl. lopen H01I6A Verkeerskunde basis

7 Ritproductie verschilt afhankelijk van definitie
Per persoon > 6 jaar Per verkeers-deelnemer Auto 0,55 0,61 0,72 Openbaar vervoer 0,23 0,25 0,30 Fiets, bromfiets 0,98 1,09 1,28 Overig 0,11 0,12 0,14 Alle vervoerwijzen 1,87 2,08 2,44 Loopverplaatsingen > 210 m. 0,53 0,59 0,69 Totaal 2,40 2,67 3,13 Bron: COVW (1966) H01I6A Verkeerskunde basis

8 H01I6A Verkeerskunde basis
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

9 H01I6A Verkeerskunde basis
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

10 Verdeling over motieven
Winkelen: 22% Werken: 20,2% Visite: 14,7% School: ,1% Ontspanning: 6,3% Personen brengen/halen: 6,2% Wandelen, toeren: 5,9% Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

11 Verdeling van # verplaatsingen naar motief
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

12 Verdeling van afgelegde kilometers naar motief
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

13 H01I6A Verkeerskunde basis
Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

14 Verdeling van # verplaatsingen naar hoofdvervoerwijze
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

15 Verdeling van # verplaatsingen (motief werken) naar hoofdvervoerwijze
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

16 Verdeling van # verplaatsingen (motief winkelen) naar hoofdvervoerwijze
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

17 Verdeling van # verplaatsingen (motief onderwijs) naar hoofdvervoerwijze
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

18 H01I6A Verkeerskunde basis
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Auto-bestuurder Passagier BTM Trein (Brom)fiets Te voet Overig Totaal Van/naar werk 0,2948 0,0499 0,0155 0,0253 0,0724 0,0302 0,0196 0,5076 Zakelijk bezoek 0,0935 0,0100 0,0024 0,0026 0,0084 0,0076 0,0131 0,1375 Visite, logeren 0,1796 0,1190 0,0058 0,0021 0,0543 0,0299 0,0097 0,4005 Winkel 0,2588 0,1002 0,0088 0,1013 0,1094 0,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,0428 0,0158 0,0009 0,0001 0,0129 0,0124 0,0869 Onderwijs 0,0194 0,0611 0,0270 0,0086 0,0840 0,0448 0,0027 0,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,1098 0,1070 0,0073 0,0025 0,0526 0,0534 0,0096 0,3422 Wandelen 0,0247 0,0014 0,0015 0,0382 0,0603 0,1610 Personen vervoer 0,1244 0,0148 0,0006 0,0143 0,0126 0,0016 0,1689 0,0316 0,0220 0,0022 0,0114 0,0092 0,0048 0,0839 1,1799 0,5246 0,0723 0,0480 0,4497 0,3698 0,0907 2,7351 H01I6A Verkeerskunde basis

19 H01I6A Verkeerskunde basis
Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar leeftijd Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

20 Kengetallen 16% van de verplaatsingen (2,7) vindt plaats in de avondspits ( uur) dagintensiteit = maatgevend spitsuur * 12 16% (verpl. in avondspits) = ruim 2,3 miljoen verplaatsingen in Vlaanderen. aandeel woon-werkverkeer en zakelijk verkeer in avondspits = 29%. Aandeel winkelen in avondspits = 21%, In de avondspits verplaatsen ruim 60% van de Vlamingen zich per auto, 8% met het openbaar vervoer, 28% te voet of per (brom-)fiets. Omgerekend naar absolute cijfers: 1,4 miljoen autorijders, OV-gebruikers, zachte verkeersdeelnemers. Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

21 Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

22 Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek
H01I6A Verkeerskunde basis

23 Bezettingsgraad van personenwagens
% van de verplaatsingen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

24 Vervoermiddelbezit per gezin
Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen H01I6A Verkeerskunde basis

25 H01I6A Verkeerskunde basis
Evolutie van het aantal voertuigenkm per wegtype, en in de drie gewesten (in miljard voertuigen-km/jaar) Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur Jaar Totaal Autosnel-wegen Andere hoofdwegen Gemeente- wegen Vlaanderen Wallonië Brussel 1970 29,4 2,4 17,2 9.7 - 1980 48,0 10,9 23,3 13,8 1985 53,6 14,8 24,9 14,0 30,6 20,6 1990 70,3 21,0 31,5 17,8 40,8 26,7 2,7 1995 80,3 25,9 35,1 19,2 45,7 31,6 2,9 1998 86,1 28,5 37,6 19,9 49,4 33,7 3,0 1999 89,1 30,1 38,5 20,5 51,4 34,7 2000 2005 2006 90,0 94,94 96,37 30,5 33,09 34,08 38,6 40,07 40,31 20,9 21,78 21,97 51,8 54,53 55,40 35,2 36,63 37,15 3,1 3,79 3,81 1980/ + 46,5% + 92,2% + 35,3% + 29,4% 1990/ + 28,1 % + 45,6% + 22,7% + 17,2% + 26,9 % + 31,7 % + 14,8 % 1996/ + 18,4 % + 27,6% + 13,5% + 14,5% + 16,1 % + 20,7 % + 8,2 % H01I6A Verkeerskunde basis

26 Evolutie vraag en aanbod
H01I6A Verkeerskunde basis

27 Evolutie van de jaarlijks gemiddelde afgelegde afstand in België (in km/personenwagen/jaar)
1975 11.285 1980 11.696 1985 12.493 1990 14.207 1995 14.662 1996 14.627 1997 14.676 1998 14.964 1999 15.187 2000 2006 15.032 15.024 + 21,5 % + 5,8 % - 1,0 % Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur H01I6A Verkeerskunde basis

28 Het Belgische wagenpark
1977 2000 2007 Personenwagens Benzine Diesel Vrachtwagens Motorrijwielen H01I6A Verkeerskunde basis

29 Een eeuw personenwagens in België (1903-2006)
Wagenpark (aantal personenwagens) H01I6A Verkeerskunde basis

30 H01I6A Verkeerskunde basis
Voertuigbezit (1999) Vlaanderen Brussel Wallonië Totaal Fiets Motor(fiets) Bromfiets 17.274 Auto Bestelwagen 86.129 7.914 34.269 H01I6A Verkeerskunde basis

31 H01I6A Verkeerskunde basis
Het Belgische wegennet in de Europese Unie Bron: EC – Transport in Figures Oppervlakte Bevolking Wegennet Bevolkings- dichtheid Dichtheid wegennet Wegennet/ bevolking Land 1998 (x 1000 km²) 1998 (x ) 1996 (x 1000 km) (inwoners/km²) (km/100km²) (km/1000 inwoners) A – Oostenrijk 83,9 8,1 129,7 97 155 16 B – België 30,5 10,2 144,1 334 472 14 D – Duitsland 357,0 82,0 649,7 230 182 8 DK – Denemarken 43,1 5,3 71,7 123 166 GR – Griekenland 132,0 10,5 114,3 80 87 11 F – Frankrijk 544,0 58,8 964,3 108 177 FIN – Finland 338,1 5,2 77,7 15 23 I – Italië 301,3 57,6 306,6 191 102 5 IRL – Ierland 70,3 3,7 91,5 53 130 25 L – Luxemburg 2,6 0,4 154 204 13 NL – Nederland 41,5 15,7 127,1 378 306 P – Portugal 91,9 10,0 118,3 109 129 12 S – Zweden 450,0 8,9 138,2 20 31 SP – Spanje 506,0 39,4 162,5 78 32 4 UK – Ver. Koninkrijk 244,1 59,1 393 242 161 7 Totaal EU 3.236 375 3.494 116 9 H01I6A Verkeerskunde basis

32 Evolutie van de lengte van het Belgische wegennet (in km)
Jaar Autosnelwegen Gewestwegen Provinciewegen Gemeentewegen Totaal 1970 411 10.295 1.244 82.000 93.950 1980 1.203 11.757 1.351 1985 1.476 12.443 1.374 1990 1.631 12.885 1.360 * 1995 1.666 12.583 1.326 1996 1.674 12.600 1997 1.679 12.509 1998 1.682 12.542 1999 1.691 1.349 2000 2006 1.702 1.763 12.550 12.585 + 192,7% + 14,2% + 8,6% + 33,9% + 32,1% + 35,6% + 9,6% + 0,7% + 12,2% + 12,0% + 4,4 % - 2,6 % - 0,8 % + 6,8 % + 4,9 % H01I6A Verkeerskunde basis

33 Classificatie verplaatsingen
indeling naar motief van de verplaatsing indeling naar het tijdstip van de verplaatsing indeling naar persoonskenmerken indeling naar gebruikte vervoerwijze H01I6A Verkeerskunde basis

34 Factoren van invloed op productie
Huishoudkenmerken inkomen samenstelling (structuur, gezinsgrootte, #werkenden, etc.) autobezit Kenmerken van de zone grondgebruik grondprijs woningdichtheid, mate van verstedelijking Bereikbaarheid omvang transportmogelijkheden vanuit de zone kwaliteit transportmogelijkheden vanuit de zone H01I6A Verkeerskunde basis

35 H01I6A Verkeerskunde basis
Bereikbaarheid  effect wordt in productiemodel niet meegenomen generatief effect (toe- of afname lengte verplaatsing) distributief effect (andere verdeling over bestemmingen) temporeel effect (ander vertrektijdstip) substitutie effect (andere vervoerwijze) H01I6A Verkeerskunde basis

36 Factoren van invloed op attractie
Werkgelegenheid Grondgebruik industrieel onderwijs winkels dienstverlening (ziekenhuizen, banken, overheidsinstellingen, ..) recreatief opslag en overslag Bereikbaarheid omvang transportmogelijkheden naar de zone toe kwaliteit transportmogelijkheden naar de zone toe H01I6A Verkeerskunde basis

37 Ritproductie en –attractie in het goederenvervoer
aantal werknemers van een bedrijf omzet van een bedrijf bebouwd oppervlak omvang industriecomplex type bedrijf bereikbaarheid H01I6A Verkeerskunde basis

38 Wijze van berekenen productie en attractie
Regressie analyse invloedsgrootheden gedefinieerd op zoneniveau invloedsgrootheden gedefinieerd op huishoudniveau Categorie-analyse op huishoudbasis op persoonsbasis Berekening met gebruikmaking van een Logit model H01I6A Verkeerskunde basis

39 H01I6A Verkeerskunde basis
Regressie analyse (1) Ritproductie op basis van zonale gegevens alleen aan te bevelen indien men slechts beschikt over zonale gegevens bij voorkeur kleine zones met homogene sociaal-economische structuur gebruik van zonale gemiddelden heeft voorkeur boven gebruik van zonale totalen H01I6A Verkeerskunde basis

40 H01I6A Verkeerskunde basis
Regressie analyse (2) Ritproductie op basis van huishoudgegevens model is onafhankelijk van gekozen zone-indeling geen verlies aan informatie t.g.v. zonale aggregatie voorkeur voor huishouden boven individu (huishoudkenmerken bepalen meer dan persoonskenmerken de productie) Algemeen: demografische factoren bepalen productie H01I6A Verkeerskunde basis

41 H01I6A Verkeerskunde basis
Regressie analyse (3) Ritattractie: berekend op basis van zonale gegevens Belangrijkste verklarende factoren: omvang werkgelegenheid grondgebruik (oppervlakte ingenomen voor bepaalde activiteiten) Bijzondere zones (luchthavens, expo, ..) vereisen een aparte berekening van de attractie. H01I6A Verkeerskunde basis

42 H01I6A Verkeerskunde basis
Regressie analyse (4) Problemen: Multicollineariteit: afhankelijkheid tussen verklarende variabelen Aantal op te nemen verklarende variabelen en welke? R2, voorspelbaarheid, correlatie, Non-lineariteit  transformaties of introductie van dummy variabelen Constante factor in regressievergelijking = onverklaard gedrag (bij voorkeur heel klein) Extrapolatie: regressievergelijkingen zijn slechts geldig over het bereik van de gegevens gebruikt voor de calibratie Ecologische correlatie (bij opsplitsing in deelpopulaties) H01I6A Verkeerskunde basis

43 H01I6A Verkeerskunde basis
Voorbeeld Voorbeeld regressie analyse op huishoudbasis Y = 1,44 X1 + 1,07 X ,91 Y = aantal verplaatsingen per huishouden X1 = aantal werkende per huishouden X2 = aantal auto’s per huishouden 0,91 = constante term Probleem: niet-lineariteit van verdelingsfunctie Oplossing: * transformatie * introductie ‘dummy variabelen’ H01I6A Verkeerskunde basis

44 H01I6A Verkeerskunde basis
Dummy variabelen Oplossing met toepassing van dummy variabelen Y = 1,41 X1 + 0,75 Z ,14 Z ,84 Y = aantal verplaatsingen per huishouden X1 = aantal werkende per huishouden Z1 = 1 voor huishoudens met 1 auto (anders 0) Z2 = 1 voor huishoudens met  2 auto’s (anders 0) H01I6A Verkeerskunde basis

45 Toepassing van ‘dummy variabelen’ in regressie analyse
H01I6A Verkeerskunde basis

46 Ecologische correlatie
H01I6A Verkeerskunde basis

47 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (1) Bevolking wordt onderverdeeld in ‘homogene’ groepen Criterium op grond waarvan groepen worden onderscheiden is ritproductie Onderscheid naar groepen wordt gemaakt op basis van sociaal-economische kenmerken Ritproductie per onderscheiden categorie wordt verondersteld constant te zijn in de tijd H01I6A Verkeerskunde basis

48 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (2) op huishoudbasis op persoonsbasis Voordelen: groepen zijn onafhankelijk van zonering geen veronderstellingen noodzakelijk over vorm van de relatie relatie kan verschillen per onderscheiden klasse Nadelen: extrapolatie buiten de strata is niet toegestaan goodness-of-fit maatstaf ontbreekt veel waarnemingen nodig H01I6A Verkeerskunde basis

49 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (3) Huishoudcategorieën: 1. Inkomen (in € per jaar) (6 klassen) 2. Autobezit auto 1 auto 3 klassen  2 auto’s 3. Samenstelling huishouden (6 klassen) Geen werkende ander lid H.H Geen werkende -  2 andere leden H.H 1 werkende ander lid H.H. 1 werkende -  2 andere leden H.H  2 werkenden ander lid H.H.  2 werkenden -  2 andere leden H.H H01I6A Verkeerskunde basis

50 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (4) x1 Ŷ x2 Ritproductie per categorie Calibratie: 250 waarnemingen per categorie 108 * 250 = waarnemingen Probleem: ongelijke verdeling per categorie steekproef: huishoudens Aantal categorieën Aantal huishoudens !!  200 H01I6A Verkeerskunde basis

51 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (5) (t + 1) (t) (t + 1) A =  a  I mn(j) n mn n(j) (t) (t) def Amn a = mn (t) In Amn = aantal verplaatsingen door personen met motief m en categorie n in het jaar t In = aantal personen categorie n in jaar t amn = aantal verplaatsingen per persoon met motief m gemaakt door personen van categorie n in het jaar t t = basisjaar t + 1 = ramingjaar (j) = zone j H01I6A Verkeerskunde basis

52 H01I6A Verkeerskunde basis
Categorie analyse (6) bepaal bevolkingsgroepen met een homogeen verplaatsingsgedrag = categorie bepaal verplaatsingen per categorie bepaal omvang van categorie voor iedere zone Voorbeelden categorie indeling per huishouden autobezit (0, 1, >1) inkomen (laag, midden, hoog) aantal personen aantal werkende personen per persoon geslacht 2 opleidingsniveau 5 leeftijd 5 autobeschikbaarheid 3 wel of niet werkend 2 H01I6A Verkeerskunde basis

53 Resultaat van een categorie analyse
Aantal autoverplaatsingen per huishouden (voorbeeld) Omvang huishouden Autobezit per huishouden 1 2 0,12 0,94 - 2 of 3 0,60 1,38 2,16 4 1,14 1,74 2,60 5 1,02 1,69 H01I6A Verkeerskunde basis

54 Gebruik Logit model voor berekening ritproductie
H01I6A Verkeerskunde basis

55 H01I6A Verkeerskunde basis
Binair logit model Keuze tussen 2 alternatieven hangt alleen af van het verschil in utility: Pr(1) V1-V2 H01I6A Verkeerskunde basis

56 Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen
L = Leeftijd (in jaren 16-90) OPL = Opleiding (schaal van 1-17) G = Geslacht (0 = vrouw; 1 = man) GM = Gehuwde man (0 = nee; 1 = ja) GV = Gehuwde vrouw (0 = nee; 1 = ja) VK = Vrouw met kind jonger dan 6. (0 = no; 1 = yes) Keuze voor alternatief 1 = wel verplaatsing Keuze voor alternatief 2 = geen verplaatsing H01I6A Verkeerskunde basis

57 Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen
verondersstel Pr(1) = 50% voor een persoon met opleidingsniveau OPL = 10  voor OPL = 10, V1-V2 = 0 Dus, voor een persoon met dezelfde karakteristieken, uitgezonderd OPL = 14 V1-V2 = 0.84  Pr(1) = 1/(1+e-0.84) = 70% H01I6A Verkeerskunde basis

58 Balanceren vertrekken en aankomsten
Altijd geldt: S(vertrekken) = S(aankomsten) indien: een voldoende lange tijdsperiode voor dezelfde zone in een groot gebied gedurende een bepaalde periode Vertrekken (in de ochtendspits) zijn meer stabiel dan de aankomsten  aankomsten afstemmen op vertrekken H01I6A Verkeerskunde basis

59 Ritproductie – overige aspecten
voorspellen van variabelen in ritproductiemodel voorspellen aantal huishoudens per huishoudcategorie stabiliteit parameters ritproductiemodel productie  attractie kleine verschillen hebben grote effecten H01I6A Verkeerskunde basis


Download ppt "Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis"

Verwante presentaties


Ads door Google