De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering."— Transcript van de presentatie:

1 Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering Katholieke Universiteit Leuven

2 H01I6A Verkeerskunde basis2 Het klassieke verkeersprognosemodel Gebieds- gegevens Ritproductie/ ritattractie Vervoersstromen Trip-ends Verplaatsings- weerstanden H-B tabellen Distributie/ vervoerwijzekeuze Toedeling Transport netwerken

3 H01I6A Verkeerskunde basis3 Productie- en attractiemodel Productiemodel:  Berekent per zone het totaal aantal geproduceerde verplaatsingen, ongeacht de zone van bestemming Attractiemodel:  Berekent per zone het totaal aantal aangetrokken verplaatsingen, ongeacht de zone van herkomst Vertrekken/Herkomsten:  Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur vanuit één zone vertrekken, ongeacht de bestemming Aankomsten/Bestemmingen  Verplaatsingen die gedurende dag/spitsuur in één zone aankomen, ongeacht de herkomst

4 H01I6A Verkeerskunde basis4 Definities Verplaatsing:  verbindt twee geografisch gescheiden activiteiten Rit:  deel van de verplaatsing dat afgelegd wordt met één vervoerwijze Verplaatsingsketen:  een aaneengesloten reeks verplaatsingen waarvan de eerste in de woning begint en de laatste daar weer eindigt Motief:  Reden waarom men een verplaatsing maakt. Het motief wordt aangeduid door koppeling van activiteit herkomst en activiteit bestemming (bijv. wonen – werken) of enkel door de activiteit op de bestemming (winkelen, sociaal/recreatief)

5 H01I6A Verkeerskunde basis5 Voorbeelden wonenwerk winkel Voorbeeld verplaatsingsketen zone wo-we we-wo wi-sch zone wo-sch wo-rec we-wi Vertrekken Herkomsten Productie Aankomsten Bestemmingen Attractie

6 H01I6A Verkeerskunde basis6 Ritproductie verschilt, afhankelijk van definitie Aantal verplaatsingen:  per auto  per voertuig (auto, O.V., fiets)  per voertuig incl. lopen  5 minuten  per voertuig incl. lopen

7 H01I6A Verkeerskunde basis7 Ritproductie verschilt afhankelijk van definitie Per persoon > 6 jaar Per verkeers- deelnemer Auto0,550,610,72 Openbaar vervoer0,230,250,30 Fiets, bromfiets0,981,091,28 Overig0,110,120,14 Alle vervoerwijzen1,872,082,44 Loopverplaatsingen > 210 m. 0,530,590,69 Totaal2,402,673,13 Bron: COVW (1966)

8 H01I6A Verkeerskunde basis8 Auto- bestuurder PassagierBTMTrein(Brom)fietsTe voetOverigTotaal Van/naar werk 0,29480,04990,01550,02530,07240,03020,01960,5076 Zakelijk bezoek 0,09350,01000,00240,00260,00840,00760,01310,1375 Visite, logeren 0,17960,11900,00580,00210,05430,02990,00970,4005 Winkel 0,25880,10020,00880,00260,10130,10940,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,04280,01580,00090,00010,01290,01240,00210,0869 Onderwijs 0,01940,06110,02700,00860,08400,04480,00270,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,10980,10700,00730,00250,05260,05340,00960,3422 Wandelen 0,02530,02470,00140,00150,03820,06030,00970,1610 Personen vervoer 0,12440,01480,0006 0,01430,01260,00160,1689 Overig 0,03160,02200,00270,00220,01140,00920,00480,0839 Totaal 1,17990,52460,07230,04800,44970,36980,09072,7351 Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

9 H01I6A Verkeerskunde basis9 Auto- bestuurder PassagierBTMTrein(Brom)fietsTe voetOverigTotaal Van/naar werk 0,29480,04990,01550,02530,07240,03020,01960,5076 Zakelijk bezoek 0,09350,01000,00240,00260,00840,00760,01310,1375 Visite, logeren 0,17960,11900,00580,00210,05430,02990,00970,4005 Winkel 0,25880,10020,00880,00260,10130,10940,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,04280,01580,00090,00010,01290,01240,00210,0869 Onderwijs 0,01940,06110,02700,00860,08400,04480,00270,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,10980,10700,00730,00250,05260,05340,00960,3422 Wandelen 0,02530,02470,00140,00150,03820,06030,00970,1610 Personen vervoer 0,12440,01480,0006 0,01430,01260,00160,1689 Overig 0,03160,02200,00270,00220,01140,00920,00480,0839 Totaal 1,17990,52460,07230,04800,44970,36980,09072,7351 Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

10 H01I6A Verkeerskunde basis10 Verdeling over motieven  Winkelen: 22%  Werken: 20,2%  Visite: 14,7%  School: 9,1%  Ontspanning: 6,3%  Personen brengen/halen: 6,2%  Wandelen, toeren: 5,9% Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

11 H01I6A Verkeerskunde basis11 Verdeling van # verplaatsingen naar motief Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

12 H01I6A Verkeerskunde basis12 Verdeling van afgelegde kilometers naar motief Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

13 H01I6A Verkeerskunde basis13 Auto- bestuurder PassagierBTMTrein(Brom)fietsTe voetOverigTotaal Van/naar werk 0,29480,04990,01550,02530,07240,03020,01960,5076 Zakelijk bezoek 0,09350,01000,00240,00260,00840,00760,01310,1375 Visite, logeren 0,17960,11900,00580,00210,05430,02990,00970,4005 Winkel 0,25880,10020,00880,00260,10130,10940,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,04280,01580,00090,00010,01290,01240,00210,0869 Onderwijs 0,01940,06110,02700,00860,08400,04480,00270,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,10980,10700,00730,00250,05260,05340,00960,3422 Wandelen 0,02530,02470,00140,00150,03820,06030,00970,1610 Personen vervoer 0,12440,01480,0006 0,01430,01260,00160,1689 Overig 0,03160,02200,00270,00220,01140,00920,00480,0839 Totaal 1,17990,52460,07230,04800,44970,36980,09072,7351 Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

14 H01I6A Verkeerskunde basis14 Verdeling van # verplaatsingen naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

15 H01I6A Verkeerskunde basis15 Verdeling van # verplaatsingen (motief werken) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

16 H01I6A Verkeerskunde basis16 Verdeling van # verplaatsingen (motief winkelen) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

17 H01I6A Verkeerskunde basis17 Verdeling van # verplaatsingen (motief onderwijs) naar hoofdvervoerwijze Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

18 H01I6A Verkeerskunde basis18 Auto- bestuurder PassagierBTMTrein(Brom)fietsTe voetOverigTotaal Van/naar werk 0,29480,04990,01550,02530,07240,03020,01960,5076 Zakelijk bezoek 0,09350,01000,00240,00260,00840,00760,01310,1375 Visite, logeren 0,17960,11900,00580,00210,05430,02990,00970,4005 Winkel 0,25880,10020,00880,00260,10130,10940,0179 0,5990 Diensten, zorgen 0,04280,01580,00090,00010,01290,01240,00210,0869 Onderwijs 0,01940,06110,02700,00860,08400,04480,00270,2476 Ontspanning, sport, cultuur 0,10980,10700,00730,00250,05260,05340,00960,3422 Wandelen 0,02530,02470,00140,00150,03820,06030,00970,1610 Personen vervoer 0,12440,01480,0006 0,01430,01260,00160,1689 Overig 0,03160,02200,00270,00220,01140,00920,00480,0839 Totaal 1,17990,52460,07230,04800,44970,36980,09072,7351 Gemiddeld aantal verplaatsingen naar persoon per dag naar motief Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

19 H01I6A Verkeerskunde basis19 Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar leeftijd Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

20 H01I6A Verkeerskunde basis20  16% van de verplaatsingen (2,7) vindt plaats in de avondspits ( uur)  dagintensiteit = maatgevend spitsuur * 12  16% (verpl. in avondspits) = ruim 2,3 miljoen verplaatsingen in Vlaanderen.  aandeel woon-werkverkeer en zakelijk verkeer in avondspits = 29%.  Aandeel winkelen in avondspits = 21%,  In de avondspits verplaatsen ruim 60% van de Vlamingen zich per auto, 8% met het openbaar vervoer, 28% te voet of per (brom-)fiets.  Omgerekend naar absolute cijfers: 1,4 miljoen autorijders, OV-gebruikers, zachte verkeersdeelnemers. Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Kengetallen

21 H01I6A Verkeerskunde basis21 Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek

22 H01I6A Verkeerskunde basis22 Verplaatsingen naar uur van de dag in het weekeinde en in de werkweek

23 H01I6A Verkeerskunde basis23 Bezettingsgraad van personenwagens % van de verplaatsingen Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

24 H01I6A Verkeerskunde basis24 Vervoermiddelbezit per gezin Bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen

25 H01I6A Verkeerskunde basis25 Evolutie van het aantal voertuigenkm per wegtype, en in de drie gewesten (in miljard voertuigen-km/jaar) Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur JaarTotaalAutosnel- wegen Andere hoofdwegen Gemeente- wegen VlaanderenWalloniëBrussel ,42,417, ,010,923,313, ,614,824,914,030,620,62, ,321,031,517,840,826,72, ,325,935,119,245,731,62, ,128,537,619,949,433,73, ,130,138,520,551,434,73, ,0 94,94 96,37 30,5 33,09 34,08 38,6 40,07 40,31 20,9 21,78 21,97 51,8 54,53 55,40 35,2 36,63 37,15 3,1 3,79 3, / ,5%+ 92,2%+ 35,3%+ 29,4% / ,1 %+ 45,6%+ 22,7%+ 17,2%+ 26,9 %+ 31,7 %+ 14,8 % 1996/ ,4 %+ 27,6%+ 13,5%+ 14,5%+ 16,1 %+ 20,7 %+ 8,2 %

26 H01I6A Verkeerskunde basis26 Evolutie vraag en aanbod

27 H01I6A Verkeerskunde basis ,5 % ,8 % ,0 % Bron: Ministerie van Verkeer en Infrastructuur Evolutie van de jaarlijks gemiddelde afgelegde afstand in België (in km/personenwagen/jaar)

28 H01I6A Verkeerskunde basis28 Het Belgische wagenpark Personenwagens Benzine Diesel Vrachtwagens Motorrijwielen

29 H01I6A Verkeerskunde basis29 Een eeuw personenwagens in België ( ) Wagenpark (aantal personenwagens )

30 H01I6A Verkeerskunde basis30 Voertuigbezit (1999) VlaanderenBrusselWalloniëTotaal Fiets Motor(fiets) Bromfiets Auto Bestelwagen

31 H01I6A Verkeerskunde basis31 Het Belgische wegennet in de Europese Unie Bron: EC – Transport in Figures OppervlakteBevolkingWegennetBevolkings- dichtheid Dichtheid wegennet Wegennet/ bevolking Land1998 (x 1000 km²) 1998 (x ) 1996 (x 1000 km) (inwoners/km²)(km/100km²)(km/1000 inwoners) A – Oostenrijk83,98,1129, B – België30,510,2144, D – Duitsland357,082,0649, DK – Denemarken43,15,371, GR – Griekenland132,010,5114, F – Frankrijk544,058,8964, FIN – Finland338,15,277, I – Italië301,357,6306, IRL – Ierland70,33,791, L – Luxemburg2,60,45, NL – Nederland41,515,7127, P – Portugal91,910,0118, S – Zweden450,08,9138, SP – Spanje506,039,4162, UK – Ver. Koninkrijk244,159, Totaal EU

32 H01I6A Verkeerskunde basis32 Evolutie van de lengte van het Belgische wegennet (in km) JaarAutosnelwegenGewestwegenProvinciewegenGemeentewegenTotaal * *1.326* * ,7%+ 14,2%+ 8,6%+ 33,9%+ 32,1% ,6%+ 9,6%+ 0,7%+ 12,2%+ 12,0% ,4 %- 2,6 %- 0,8 %+ 6,8 %+ 4,9 %

33 H01I6A Verkeerskunde basis33 Classificatie verplaatsingen  indeling naar motief van de verplaatsing  indeling naar het tijdstip van de verplaatsing  indeling naar persoonskenmerken  indeling naar gebruikte vervoerwijze

34 H01I6A Verkeerskunde basis34 Factoren van invloed op productie  Huishoudkenmerken  inkomen  samenstelling (structuur, gezinsgrootte, #werkenden, etc.)  autobezit  Kenmerken van de zone  grondgebruik  grondprijs  woningdichtheid, mate van verstedelijking  Bereikbaarheid  omvang transportmogelijkheden vanuit de zone  kwaliteit transportmogelijkheden vanuit de zone

35 H01I6A Verkeerskunde basis35 Bereikbaarheid  effect wordt in productiemodel niet meegenomen  generatief effect (toe- of afname lengte verplaatsing)  distributief effect (andere verdeling over bestemmingen)  temporeel effect (ander vertrektijdstip)  substitutie effect (andere vervoerwijze)

36 H01I6A Verkeerskunde basis36 Factoren van invloed op attractie  Werkgelegenheid  Grondgebruik  industrieel  onderwijs  winkels  dienstverlening (ziekenhuizen, banken, overheidsinstellingen,..)  recreatief  opslag en overslag  Bereikbaarheid  omvang transportmogelijkheden naar de zone toe  kwaliteit transportmogelijkheden naar de zone toe

37 H01I6A Verkeerskunde basis37 Ritproductie en –attractie in het goederenvervoer  aantal werknemers van een bedrijf  omzet van een bedrijf  bebouwd oppervlak  omvang industriecomplex  type bedrijf  bereikbaarheid

38 H01I6A Verkeerskunde basis38 Wijze van berekenen productie en attractie  Regressie analyse  invloedsgrootheden gedefinieerd op zoneniveau  invloedsgrootheden gedefinieerd op huishoudniveau  Categorie-analyse  op huishoudbasis  op persoonsbasis  Berekening met gebruikmaking van een Logit model

39 H01I6A Verkeerskunde basis39 Regressie analyse (1) Ritproductie op basis van zonale gegevens  alleen aan te bevelen indien men slechts beschikt over zonale gegevens  bij voorkeur kleine zones met homogene sociaal-economische structuur  gebruik van zonale gemiddelden heeft voorkeur boven gebruik van zonale totalen

40 H01I6A Verkeerskunde basis40 Ritproductie op basis van huishoudgegevens  model is onafhankelijk van gekozen zone-indeling  geen verlies aan informatie t.g.v. zonale aggregatie  voorkeur voor huishouden boven individu (huishoudkenmerken bepalen meer dan persoonskenmerken de productie) Algemeen: demografische factoren bepalen productie Regressie analyse (2)

41 H01I6A Verkeerskunde basis41 Ritattractie: berekend op basis van zonale gegevens Belangrijkste verklarende factoren:  omvang werkgelegenheid  grondgebruik (oppervlakte ingenomen voor bepaalde activiteiten) Bijzondere zones (luchthavens, expo,..) vereisen een aparte berekening van de attractie. Regressie analyse (3)

42 H01I6A Verkeerskunde basis42 Problemen:  Multicollineariteit: afhankelijkheid tussen verklarende variabelen  Aantal op te nemen verklarende variabelen en welke?  R 2, voorspelbaarheid, correlatie,  Non-lineariteit  transformaties of introductie van dummy variabelen  Constante factor in regressievergelijking = onverklaard gedrag (bij voorkeur heel klein)  Extrapolatie: regressievergelijkingen zijn slechts geldig over het bereik van de gegevens gebruikt voor de calibratie  Ecologische correlatie (bij opsplitsing in deelpopulaties) Regressie analyse (4)

43 H01I6A Verkeerskunde basis43 Voorbeeld Voorbeeld regressie analyse op huishoudbasis  Y=1,44 X 1 + 1,07 X 2 + 0,91  Y=aantal verplaatsingen per huishouden  X 1 =aantal werkende per huishouden  X 2 =aantal auto’s per huishouden  0,91=constante term Probleem:niet-lineariteit van verdelingsfunctie Oplossing:*transformatie *introductie ‘dummy variabelen’

44 H01I6A Verkeerskunde basis44 Dummy variabelen Oplossing met toepassing van dummy variabelen  Y=1,41 X 1 + 0,75 Z 1 + 3,14 Z 2 + 0,84  Y=aantal verplaatsingen per huishouden  X 1 =aantal werkende per huishouden  Z 1 =1 voor huishoudens met 1 auto (anders 0)  Z 2 =1 voor huishoudens met  2 auto’s (anders 0)

45 H01I6A Verkeerskunde basis45 Toepassing van ‘dummy variabelen’ in regressie analyse

46 H01I6A Verkeerskunde basis46 Ecologische correlatie

47 H01I6A Verkeerskunde basis47 Categorie analyse (1)  Bevolking wordt onderverdeeld in ‘homogene’ groepen  Criterium op grond waarvan groepen worden onderscheiden is ritproductie  Onderscheid naar groepen wordt gemaakt op basis van sociaal- economische kenmerken  Ritproductie per onderscheiden categorie wordt verondersteld constant te zijn in de tijd

48 H01I6A Verkeerskunde basis48  op huishoudbasis  op persoonsbasis Voordelen:  groepen zijn onafhankelijk van zonering  geen veronderstellingen noodzakelijk over vorm van de relatie  relatie kan verschillen per onderscheiden klasse Nadelen:  extrapolatie buiten de strata is niet toegestaan  goodness-of-fit maatstaf ontbreekt  veel waarnemingen nodig Categorie analyse (2)

49 H01I6A Verkeerskunde basis49 Huishoudcategorieën: 1.Inkomen (in € per jaar) (6 klassen)  Autobezit0 auto 1 auto 3 klassen  2 auto’s 3.Samenstelling huishouden (6 klassen) Geen werkende- 0-1 ander lid H.H Geen werkende -  2 andere leden H.H 1 werkende -0-1 ander lid H.H. 1 werkende-  2 andere leden H.H  2 werkenden-0-1 ander lid H.H.  2 werkenden-  2 andere leden H.H Categorie analyse (3)

50 H01I6A Verkeerskunde basis50 Ritproductie per categorie  Calibratie: 250 waarnemingen per categorie 108 * 250 = waarnemingen  Probleem: ongelijke verdeling per categorie  steekproef: 4000 huishoudens  Aantal categorieënAantal huishoudens 21 0!!  200 Categorie analyse (4) x1x1 Ŷ x2x2

51 H01I6A Verkeerskunde basis51 (t + 1) (t) (t + 1) A=  a  I mn(j)n mn n(j) (t) (t)def A mn a= mn (t) I n (t) A mn =aantal verplaatsingen door personen met motief m en categorie n in het jaar t (t) I n =aantal personen categorie n in jaar t (t) a mn =aantal verplaatsingen per persoon met motief m gemaakt door personen van categorie n in het jaar t t=basisjaar t + 1=ramingjaar (j)=zone j Categorie analyse (5)

52 H01I6A Verkeerskunde basis52  bepaal bevolkingsgroepen met een homogeen verplaatsingsgedrag = categorie  bepaal verplaatsingen per categorie  bepaal omvang van categorie voor iedere zone Voorbeelden categorie indeling  per huishouden  autobezit (0, 1, >1)  inkomen (laag, midden, hoog)  aantal personen  aantal werkende personen  per persoon  geslacht2  opleidingsniveau5  leeftijd5  autobeschikbaarheid3  wel of niet werkend2 Categorie analyse (6)

53 H01I6A Verkeerskunde basis53 Resultaat van een categorie analyse Omvang huishouden Autobezit per huishouden 01 22 10,120,94- 2 of 30,601,382,16 41,141,742,60 51,021,692,60 Aantal autoverplaatsingen per huishouden (voorbeeld)

54 H01I6A Verkeerskunde basis54 Gebruik Logit model voor berekening ritproductie

55 H01I6A Verkeerskunde basis55 Binair logit model Keuze tussen 2 alternatieven hangt alleen af van het verschil in utility: V 1 -V 2 Pr(1)

56 H01I6A Verkeerskunde basis56  L= Leeftijd(in jaren 16-90)  OPL= Opleiding(schaal van 1-17)  G= Geslacht(0 = vrouw; 1 = man)  GM= Gehuwde man(0 = nee; 1 = ja)  GV= Gehuwde vrouw(0 = nee; 1 = ja)  VK= Vrouw met kind jonger dan 6.(0 = no; 1 = yes)  Keuze voor alternatief 1 = wel verplaatsing  Keuze voor alternatief 2 = geen verplaatsing Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen

57 H01I6A Verkeerskunde basis57 Voorbeeld: verklaring wo-we verplaatsingen verondersstel Pr(1) = 50% voor een persoon met opleidingsniveau OPL = 10  voor OPL = 10, V 1 -V 2 = 0 Dus, voor een persoon met dezelfde karakteristieken, uitgezonderd OPL = 14 V 1 -V 2 = 0.84  Pr(1) = 1/(1+e ) = 70%

58 H01I6A Verkeerskunde basis58 Balanceren vertrekken en aankomsten  Altijd geldt:  (vertrekken) =  (aankomsten) indien:  een voldoende lange tijdsperiode voor dezelfde zone  in een groot gebied gedurende een bepaalde periode  Vertrekken (in de ochtendspits) zijn meer stabiel dan de aankomsten  aankomsten afstemmen op vertrekken

59 H01I6A Verkeerskunde basis59 Ritproductie – overige aspecten  voorspellen van variabelen in ritproductiemodel  voorspellen aantal huishoudens per huishoudcategorie  stabiliteit parameters ritproductiemodel  productie  attractie  kleine verschillen hebben grote effecten


Download ppt "Het ritproductie- en ritattractiemodel H01I6A Verkeerskunde basis Ben Immers Traffic and Infrastructure Department of Civil Engineering Faculty of Engineering."

Verwante presentaties


Ads door Google