De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren programmeren door spelletjes te maken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren programmeren door spelletjes te maken"— Transcript van de presentatie:

1 Leren programmeren door spelletjes te maken
Game Maker Online Leren programmeren door spelletjes te maken Michel Fiege, Student Master of Science Education

2 Inhoud Lesmateriaal en programmeerconcepten Demo lesmateriaal
Afstudeeropdracht Vragenronde

3 Lesmateriaal Vrij online beschikbaar op gm.michelfiege.nl
Een online handleiding 6 bekende spellen, 6 lesuren Game Maker 8 Lite Half-fabrikaten: leerlingen maken het spel “af”! Ondersteunende slides voor de docent Achterliggend idee: Leerlingen ervaren succesmomenten door het maken van een spel dat ze kennen. Verhoogt intrinsieke motivatie  draagt bij aan het leerproces Concepten “op de achtergrond”

4 Programmeerconcepten
Sequence Iteration Conditional statements Variables Arrays Lists Events Objects Inheritance Functions Recursion

5 Sokoban Concepten Object Event Variabele Game Maker Actie Sprite
Subimage Room Grid

6 Break Out Concepten Inheritance Functie Instantie Globale variabele
Game Maker Collision Snelheid Solid Functie: max

7 Pac-Man Concepten Iteratie Recursie Game Maker Step-event X en Y Path
Kansen Richting in graden

8 Asteroids Concepten Overerving Functie Game Maker Collision masks
Subimages Relative Modulo rekenen Functie: min, floor

9 Snake Concepten Variabele Recursie Iteratie Game Maker Persistent
Step-event Room speed Functie: min, floor

10 Super Mario Concepten Variabele Iteratie Inheritance Game Maker
Zwaartekracht Frictie Relative Functie: min, floor

11 Demonstratie http://gm.michelfiege.nl

12 Afstudeeropdracht Onderzoek: Wat leren leerlingen nu écht van Game Maker? Op programmeergebied In een regulier lesprogramma Met online lesmateriaal Doelgroep: brugklas (30 leerlingen)

13 Leren programmeren? In hoeverre leren de leerlingen programmeren?
Game Maker: Drag-and-drop (bijna) geen syntax! Leren de leerlingen programmeren? Nee, wel werken met Game Maker Leren de leerlingen programmeerconcepten? Past de leerling concepten toe in zijn eigen spel? Kan de leerling in eigen woorden concepten uitleggen? Kan de leerling een spel in pseudo-code opschrijven?

14 Opzet van mijn onderzoek
Pre-test Interview met elke leerling Intervention 50 minuten les per week (mogelijkheid tot 100) 5 minuten “vorige keer” + “vandaag” Zelfstandig werken met het online lesmateriaal 5 minuten “samenvatting vandaag” 6 weken online lesmateriaal, 4 weken eigen spel Post-test Toetsje over theorie / toepassingen Eindresultaat eigen spel Analyse websitegebruik

15 Onderzoeksplanning Hoe ver ben ik nu? Pre-test 10 januari – 14 januari
Les 1 19 januari Les 2 26 januari Les 3 2 februari Les 4 9 februari Les 5 16 februari Les 6 23 februari (inschrijven CGC) Voorjaarsvakantie Les 7 9 maart Les 8 16 maart Les 9 23 maart Les 10 30 maart (spel inleveren) Post-test 4 april – 8 april

16 Samenvatting Lesmateriaal op http://gm.michelfiege.nl
Gratis versie van Game Maker Zelfstandig werken Weinig voorbereiding In hoeverre leren de leerlingen iets van programmeren?

17 Vragen? Website:


Download ppt "Leren programmeren door spelletjes te maken"

Verwante presentaties


Ads door Google