De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The downside of alcohol Alcohol anders bekeken Ellen Bakker & Cobi Izeboud GGD Gelre-IJssel Dinsdag 4 september 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "The downside of alcohol Alcohol anders bekeken Ellen Bakker & Cobi Izeboud GGD Gelre-IJssel Dinsdag 4 september 2012."— Transcript van de presentatie:

1 The downside of alcohol Alcohol anders bekeken Ellen Bakker & Cobi Izeboud GGD Gelre-IJssel Dinsdag 4 september 2012

2 Frictie: De gevolgen zijn niet echt Situatie: Ik ben een meisje van 15 jaar. Ik zit op 4 VMBO- T in Bilthoven. Ik heb een broer van 20 en een broertje van 12. In het restaurant van mijn oom werk ik twee keer per week als afwashulp. Na het VMBO wil ik doorleren, namelijk modemanagement. Behoefte: Het liefste wil ik samen met mijn vriendinnen zijn. Soms gaan we uit. Daarbij drink ik soms fris, soms drink ik 1 of 2 glazen wijn. Frictie: Ik merk niet dat ik anders word als ik drink, mijn hersens gaan niet stuk ofzo.

3 The downside of alcohol – Alcohol anders bekeken Doelgroep (jongeren 16-18jr): jongens en meisjes van 3- of 4- VMBO 1.Documentaire voor en over jongeren: -ECHTE jongeren en hun ervaringen -Medische informatie -Confronterend, shockerend  Vertoning van documentaire in de klas 2.+ Maatschappelijke stage Alcoholpoli of + Ervaringsdeskundige van 17 in de klas Waarom is dit nieuw? Wat houdt het nieuwe concept in?

4 Shockeren, dat werkt! Je schrikt ervan, je ziet het in het echt. Dat vind ik interessant. Je leert zo: eerst nadenken dan pas drinken (of niet). Zo leer je waarom het erg is dat er wat hersendeeltjes verdwenen zijn. Er zijn Instellingen voor Verslavingszorg en GGD’en die niet gecharmeerd zijn van wat zij de waarschuwende benadering zullen noemen. Als de GGD weet wanneer GGD NL en CGL de documentaire naar scholen opsturen, kunnen wij liefst in samenwerking met Verslavingszorg scholen benaderen om te helpen met MAS en/of ervaringsdeskundige. nee ja Waarom kiest de klant er voor? Wie zijn concurrenten en wat is onze positionering en rol?

5 Goede ideeën, zijn vaak simpele ideeën Maakbaarheid Zorg voor geld, en de documentaire en handleiding is januari 2013 een feit. Loopt het wat minder hard dan wordt het het volgende schooljaar. Landelijk komt er budget om de documentaire te ontwikkelen, in het kader van de wettelijke verhoging naar 18 jaar. Met grote input van de doelgroep de docu ontwikkelen. Handleiding erbij voor de school en voor GGD, incl. MAS en ervaringsdeskundige. Verplichte deelname van scholen zou handig zijn. Er bestaan productiebedrijven. GGD en Verslavingszorg voor de implementatie. Medewerking nodig van: scholen, alcoholpoli, ziekenhuizen, MAS- coördinator Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit?

6 Het kost wat maar dan heb je ook wat! JA! Ja, voor zowel de documentaire, als MAS en/of de ervaringsdeskundige De documentaire plus handleiding € – € Uren GGD en Verslavingszorg voor eigen rekening. De school kost het tijd, de jongeren ook. Opbrengst: afname drankgebruik 14- tot 18-jarigen Cijfers per jaar na drie jaar Wat kost het en wat levert het op? Voldoet het aan criteria?


Download ppt "The downside of alcohol Alcohol anders bekeken Ellen Bakker & Cobi Izeboud GGD Gelre-IJssel Dinsdag 4 september 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google