De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerking tussen huisarts en specialist Wat vinden de patiënten? CQI Onderzoekersforum Utrecht december 2009 Annette Berendsen Afdeling Huisartsgeneeskunde.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerking tussen huisarts en specialist Wat vinden de patiënten? CQI Onderzoekersforum Utrecht december 2009 Annette Berendsen Afdeling Huisartsgeneeskunde."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerking tussen huisarts en specialist Wat vinden de patiënten? CQI Onderzoekersforum Utrecht december 2009 Annette Berendsen Afdeling Huisartsgeneeskunde

2

3 Voordracht Kwalitatief onderzoek De vragenlijst – CQI - validatie De kiezende patiënt De behoefte aan informatie van patiënten Informatie in ziekenhuis en bij ontslag Conclusies

4 Vraagstelling Wat zijn de ervaringen en voorkeuren van patiënten ten aanzien van de samenwerking tussen de eerste- en tweedelijn? Wat is de keuze- en informatiebehoefte van patiënten en hoe worden deze behoeften beïnvloed door persoons- en morbiditeitkenmerken

5 Onderzoek Kwalitatief onderzoek: Focusgroepen –Groningen, Hoogeveen, Leiden Kwantitatief onderzoek: Vragenlijst –Groningen, Hoogeveen, Leiden –belang n = 513 (69%) –ervaring n = 1404 (65%)

6 De zorgketen: voorkeuren van patiënten Specialist Tijdige behandeling Geen tegenstrijdige informatie Voldoende informatie bij ontslag Vlotte verwijzing Huisarts houdt contact Patiënt Impact en beleving Sociale context Informatie op maat Bejegening van dokters Patiënten serieus nemen Rekening houden met behoeften van patiënt. Snelle terugrapportage aan huisarts Contact huisarts met patiënt om vragen te bespreken Huisarts Advies over verwijzing Informatie op maat

7 Vragenlijst Determinanten –Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, zelf gerapporteerde gezondheid –Soort ziekte Chronisch 20 / 18 % Behandelbare aandoening 29 / 30 % Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten 1 / 2 % Kanker 4 / 3 % Overige 46 / 41 % –Assertiviteit, mastery, angst, depressie (twee schalen: Stevig en Gestrest) –In staat zijn om belangrijke zaken te bespreken –Snelheid van gerealiseerde verwijzing

8 Vragenlijst – CQI – validatie Schalen –Huisarts bejegening –Huisarts verwijzing –Specialist –Samenwerking

9 Vragenlijst – CQI – validatie In staat zaken te bespreken en ouderen: positiever op alle schalen Snel zijn verwezen, lager opgeleiden, hogere ervaren gezondheid: positiever op diverse schalen Hoger op schaal Stevig: positiever op huisarts en specialist

10 Vragenlijst – CQI – validatie Ziekenhuizen verschillen op specialist Patiënten scoren positiever op bejegening huisarts dan op specialist Case-mix mooi verdeeld over de ziekenhuizen

11 Kiezen willen % belangrijk + allergrootste belang N=513 ervaring % Ja N=1404 Advies van huisarts Huisarts beslist voor specialist of ziekenhuis

12 Kiezen willen % N=513 ervaring % N=789 Wat speelt een rol bij keuze dichtbij5258 eigen ervaring5852 ervaring omgeving 2417 info in krant of internet63 wachtlijstbemiddeling verzekeraar102

13 Kiezen

14 Wat speelt rol bij keuze willen ervaring Info in krant of internet 6 % 3 % Significant vaker patiënten die: behandelbare aandoening hebben stevig in hun schoenen staan hoger opgeleid zijn jaar zijn

15 Informatie over ziekte / behandeling Hoeveelheid informatie uitsluitend praktische informatie13% praktische en achtergrondinformatie47% echt alles weten: naadje van de kous40%

16 Informatie over ziekte / behandeling Hoeveelheid informatie –uitsluitend praktische informatie13% Significant vaker –18-24 jaar –65+ –Mannen –Lager opgeleiden –Hoger op schaal Stevig (lineair)

17 Informatie over ziekte / behandeling Informatie krijgen via willen %ervaring % apotheek2911 bijsluiters2314 folders3124 huisarts8859 internet (zelf of met hulp)3130 patiëntenvereniging113 specialist(en)6356 verpleegkundige1715

18 Informatie over ziekte / behandeling

19 Meerdere specialisten willen % N=513 ervaring % N=430 Specialisten informeren elkaar goed Tegenstrijdige informatie van specialisten (ja) 28 (+/_) 17 (nee) 19

20

21 Ontslag uit ziekenhuis willen % n=254 ervaring % n=505 Rekening houden met situatie thuis 8566 Voldoende informatie bij ontslag 9784 Contact met huisarts na ontslag geen contact/niet nodig240 zelf contact leggen2330 huisarts legt contact7530

22 Conclusie vragenlijst – CQI – validatie Oordeel lijkt beperkt tot de bejegening van de dokter en zijn vermogen de patiënt te informeren en te betrekken Ervaringen beter meten op lager niveau dan gehele ziekenhuis Schaal Stevig verder onderzoeken

23 Conclusie Patiënt die wil kiezen op basis van publieke informatie –is hoger opgeleid –is tussen de 25 en 65 jaar –staat stevig in schoenen –heeft een behandelbare aandoening Dit profiel lijkt overeen te komen met dat van beleidsmakers De hoeveelheid informatie die patiënten wensen over ziekte en behandeling, varieert sterk.

24 Berendsen AJ, de Jong GM, Meyboom-de Jong B, Dekker JH, Schuling J. Transition of care: experiences and preferences of patients across the primary / secondary interface - a qualitative study. BMC Health Serv Res 2009; 9:62. Berendsen AJ, Groenier KH, de Jong GM, Meyboom-de JB, van d, V, Dekker J, de Waal MW, Schuling J. Assessment of patient's experiences across the interface between primary and secondary care: Consumer Quality Index Continuum of Care. Patient Educ Couns 2009; 77: Berendsen AJ, de Jong GM, Schuling J, Bosveld HE, de Waal MW, Mitchell GK, van der MK, Meyboom-de JB. Patient's need for choice and information across the interface between primary and secondary care: A survey. Patient Educ Couns 2009; Publicaties

25 Samenwerking tussen huisarts en specialist Wat vinden de patiënten? CQI Onderzoekersforum Utrecht december 2009 Annette Berendsen Afdeling Huisartsgeneeskunde


Download ppt "Samenwerking tussen huisarts en specialist Wat vinden de patiënten? CQI Onderzoekersforum Utrecht december 2009 Annette Berendsen Afdeling Huisartsgeneeskunde."

Verwante presentaties


Ads door Google