De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007

2 1 Het nieuwe zorgstelsel is gericht op het maken van keuzen Zorgaanbieders Zorgverzekeraars Zorgconsumenten

3 2 Kiest de zorgconsument? Als er te kiezen valt voor de zorgconsument dan doet men dat ook. • mensen hebben aangegeven wat hun voorkeurziekenhuis is; •Slechts 55% geeft het dichtbijzijnde ziekenhuis aan; •Dit is een gemiddelde in omgevingen met veel keuze ligt dit veel lager.

4 3 Zou u volgende keer weer naar dit ziekenhuis gaan? mensen hebben aangegeven of ze een volgende keer weer in hetzelfde ziekenhuis behandeld zouden willen worden.

5 4 Hoe kiest de zorgconsument ?

6 5 Basisgegevens Keuzeondersteunende informatie – Structuur Patiënt ervaringen •Cons. Monitor •Patiëntervaring klinieken •CQ-index Instelling Afdeling Behandeling Behandelaar Professionele kwaliteit •Indicatoren IGZ + CB + KZ •Keurmerken Ervaring professional Huisartsen panel

7 6 Afweging: Wanneer beschikbaar maken?

8 7 Elsevier- en AD-ranglijsten Oliebollenlijstjes maken patiënt dol Wat is het beste ziekenhuis? Het ligt eraan wie de vraag beantwoordt. Drie onderzoeken geven drie verschillende lijstjes. Zijn de keurmeesters in dezelfde ziekenhuizen geweest? ‘Oliebollenlijstjes’, noemt de woordvoerster van de inspectie de ranglijsten van beste ziekenhuizen. ‘Wij maken ze niet. Je kunt een ziekenhuis niet als geheel beoordelen. De ene afdeling of dokter is beter dan de andere. Het hangt ervan af waar een patiënt op let.’

9 8 Effecten van openbaarheid van meetresultaten 1.Aandacht bij de zorgaanbieders om te verbeteren 2.Discussie om de indicatoren te verbeteren, start een continue ‘loop’ van verbeteringen

10 9 Conclusies ten aanzien van openbaarheid van meetresultaten •Er wordt, ondanks dat de informatie zeer beperkt is, al jaren gekozen door zorgconsumenten; •Laten we zorgen dat ze de op dit moment beste informatie krijgen op het goede niveau (aandoeningniveau); •De CQ-index is een hele goede stap ter verbetering van de beschikbare informatie; •We moeten alleen nu niet denken dat we er zijn.

11 10 Er is werk aan de winkel Informatie zinvol en beschikbaar maken voor alle partijen, zodat keuzes gemaakt worden die leiden tot verbetering van zorg: kwaliteit en betaalbaarheid Zorginstellingen •Positionering •Marketing & verkoop •Patiënttevredenheid Zorgverzekeraars •Zorgconsulentie •Zorgsturing •Zorginkoop Media/Zorgvergelijkers •Aanbod •Kwaliteit •Wachttijden •Zorgcontractering Doorverwijzers •Aanbod •Kwaliteit •Wachttijden •Zorgcontractering Patiëntenorganisaties •Aanbod •Kwaliteit •Zorgcontractering Zorgconsumenten Overheid •Beleid •Aanbod •Kwaliteit •…

12 11 Stelling Openbaarheid werkt als katalysator, laten we het zorgvuldig gebruiken


Download ppt "Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google