De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuurveranderingen “What we notice and experience as cultural change depends directly on how we conceptualize culture” auteur Baet 2004 “Strategy for.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuurveranderingen “What we notice and experience as cultural change depends directly on how we conceptualize culture” auteur Baet 2004 “Strategy for."— Transcript van de presentatie:

1 Cultuurveranderingen “What we notice and experience as cultural change depends directly on how we conceptualize culture” auteur Baet 2004 “Strategy for cultural change”

2 Cultuur is alles omvattend Evenwicht, elke element is even (gewichtig) Samenhangend, wijzigen van één element heeft gevolgen voor de anderen Heterogeen, elk element heeft formele en informele aspecten

3 Kenmerken van cultuur Fysieke inrichting, verhalen, rituelen, processen, structuren Bewuste strategieën, doelen en filosofieën, die de cultuur rechtvaardigen naar buiten toe De essentie van de cultuur en de sleutel tot begrip waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren Artefacts/ Symbolen Externe waarden Onderliggende normen en waarden auteur Edgar Schein “What is culture”

4 Case IST situatie IT bij een grote gemeente zit (historisch) verspreid over 10 diensten, iedere IT-afdeling werkt op zijn eigen manier en doet onbewust alles wat de klanten hen vragen; op geld wordt niet echt gestuurd; demand en supplyfuncties zitten bij elkaar; IT is (te?) duur Soll-situatie alle IT-supply wordt gecentraliseerd (ca 150 fte) in een Shared Service Center, producten en services worden beperkt (“geen exoten”), processen gestandaardiseerd (ITIL), er komen SLA’s, het moet allemaal goedkoper!

5 in feite een strategische herpositionering operational excellence product leadership auteurs Treacey & Wiersema “The Discipline of Market Leaders” customer intimacy van naar

6 Cultuur- consequenties cf T&W operational excellence product leadership customer intimacy Cultuur/ waarden en normen gericht op gedisciplineerd werken in teams voorspelbaarheid directieve leiding processen zijn belangrijker dan producten mindset “one size fits all” (conformistisch) geen fouten maken Cultuur/ waarden en normen gericht op belang van een krachtige, zware front-office adaptief, flexibel, analyserend, responsief klantgedreven, gericht op in stand houden v/d relatie begrip voor en kennis van de business van de klant, denkend in klantoplossingen aanbieden van een breed producten/dienstenscala “wat wij niet hebben, heeft u niet nodig”

7 Opgave IST situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s SOLL situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s Waar zitten cruciale verschillen en is welke slag moet je maken voor zo’n herpositionering? gebruik je eigen fantasie

8 Opgave ISTSOLL Artefacten / symbolen Externe waarden Onderliggende waarden

9 Opgave IST situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s SOLL situatie Geef twee voorbeelden voor ieder van de drie niveau’s Waar zitten cruciale verschillen en is welke slag moet je maken voor zo’n herpositionering? gebruik je eigen fantasie

10 Nawoord Cultuur verblijft tussen medewerkers Verandering vraagt om interventie in de ruimte tussen medewerkers Waar zit de energie bij medewerkers voor de verandering zelf

11 Opgave ISTSOLL Artefacten / symbolen persoonlijke IT en IT-ers taal van de klant wordt gebruikt HR instrument als job rotatie bij klanten meerdere servicedesks en uitlever- punten (sturing op) KPI’s (nadruk op) SLA rapportages TCO als leading indicator een centrale helpdesk Externe waarden ICT is de enabler de klant is koning kennen de business van onze klant Alles loopt hier op rolletjes Wij werken marktconform (benchmarks) Onderliggende waarden belang persoonlijke relatie met klant geld is geen issue belang langdurige relatie met medewerkers trots op efficiency “the show must go on” uitwisselbaarheid van kennis

12 Drie invalshoeken om naar cultuur te kijken IntegratieDifferentiatieFragmentatie ConsensusOrganisatiebreedBewust van subculturen Geen consensus Relatie tot symbolen ConsistentInconsistent (tegenstrijdig) Niet duidelijk consistent of inconsistent Ambiguiteit (dubbelzinnig) BuitengeslotenGeplaatst buiten subculturen Wordt omarmt

13 Dank voor uw aandacht Bas Vermolen, Twynstra Gudde, Barend Klickermann, Twynstra Gudde,


Download ppt "Cultuurveranderingen “What we notice and experience as cultural change depends directly on how we conceptualize culture” auteur Baet 2004 “Strategy for."

Verwante presentaties


Ads door Google