De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ECR Efficient Consumer Response Nederland Sneller, beter en tegen lagere kosten… Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ECR Efficient Consumer Response Nederland Sneller, beter en tegen lagere kosten… Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november."— Transcript van de presentatie:

1 ECR Efficient Consumer Response Nederland Sneller, beter en tegen lagere kosten… Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november 2006

2 M A R K T T R E N D S SNELLE TECHNOLOGISCHE ONTWIKKELING CORE BUSINESS TOENEMENDE CONCURRENTIE INTERNATIONALISATIE MILIEU WETGEVING Efficient Consumer Response Nederland ECR

3 DE CONSUMENT WIL: KIEZEN VERS SERVICE SNEL KLAAR GOEDE PRIJS KWALITEIT VERANTWOORD OP ELK MOMENT

4 HOE HOU JE HET HOOFD BOVEN WATER?

5 SAMENWERKEN IN DE KETEN DE CONSUMENT ALS UITGANGSPUNT

6 ECR

7 ECR: een gezamenlijke focus op de consument –De consument verandert snel en stelt hoge eisen aan het aanbod: hij wil betere en meer verantwoorde, maar vooral op maat gesneden producten. Hij wil op elk moment van de dag en op elke plek zich kunnen oriënteren, kopen en consumeren, online en offline. –En dat vraagt teamwerk: samenwerken in de keten om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen. Efficient Consumer Response dus!

8 Samenwerken in de keten teneinde de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen ECR Efficient Consumer Response Nederland

9 Samenwerken in de foodketen ECR Efficient Consumer Response Nederland

10 Logistieke Trends Diversiteit aan afzetkanalen, complexe distributienetwerken Hogere frequentie, kleinere leveringen Focus op “beschikbaar: altijd, overal” Grote belasting van het wegennet

11 Category Management RFID Shelf Ready Packaging Nieuwe besturingsmodellen Tracking & Tracing Logistiek Ondersteunende technieken Category Management Merken bouwen op de winkelvloer Service Level Agreements EAN-Label en verzendbericht Transport Optimalisatie Datasynchronisatie

12 Category Management RFID Shelf Ready Packaging Nieuwe besturingsmodellen Tracking & Tracing Logistiek Ondersteunende technieken Category Management Merken bouwen op de winkelvloer Service Level Agreements EAN-Label en verzendbericht Transport Optimalisatie Datasynchronisatie

13 Besturingsmodellen Replenishment Sneller reagerenBeter voorspellen Efficient Consumer Response Nederland ECR Synchronized ProductionEconomies of Scale Vendor Managed Inventory

14 Category Management RFID Shelf Ready Packaging Nieuwe besturingsmodellen Tracking & Tracing Logistiek Ondersteunende technieken Category Management Merken bouwen op de winkelvloer Service Level Agreements EAN-Label en verzendbericht Transport Optimalisatie Datasynchronisatie

15 Transport optimalisatie Logistieke dienstverlenersVolle pallets Bestel optimalisatieBundelen van stromen Volle vrachtwagensManufacturer Consolidation

16

17 Category Management RFID Shelf Ready Packaging Nieuwe besturingsmodellen Tracking & Tracing Logistiek Ondersteunende technieken Category Management Merken bouwen op de winkelvloer Service Level Agreements EAN-Label en verzendbericht Transport Optimalisatie Datasynchronisatie

18 Tracking & Tracing General Food Law Complexiteit managen Efficient Consumer Response Nederland ECR Risico’s verminderen Food Contact MaterialsKwaliteit verhogen

19 EAN-label, verzendcode en verzendbericht EAN-label Date of delivery: SSCC: GTIN™: Quantity: 24 Best before date: Batch number: AB123DC Time of delivery: u GLN: Verzendbericht (Despatch Advise DESADV) EAN-verzendcode (Serial shipping container code: SSCC)

20 De Burg Groep De Groot Int. De Zuivelhoeve Delicia Dutch Bakery Easy Pastry Fano Fine Food Gillette Gulliker Gulpener Bier Herta Hooghoudt Jansen Dongen Jonker Fris Kroon Vleeswaren Kruger Benelux Les Charterels Leaf Holland Nestlé Princes Foods Prinsen Redbull Albert Heijn Laurus Metro Redbull The Greenery Scheemda Suikerunie Wenneker Anton Heesing Bake off Bakkersland Bioderij Buiteman Campina Compaxo C. van Oostrom Christian Salvesen Kees Becker Logistiek TDG Van Uden Food- Express Retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners gebruiken het EAN-label en het EDI-verzendbericht

21 Verwachtingen Minder administratieve fouten Kortere wachttijden voor chauffeurs Goede Tracking & Tracing Sneller ontvangen van goederen

22 De laatste 50 meter… Op weg naar 24/7 bevoorrading Moeilijk om personeel te vinden Winkels worden steeds drukker en voller Grootste oorzaak van Out of Stocks

23 ontvangt 2 miljard dozen met producten per jaar ECR Efficient Consumer Response Nederland

24 Shelf Ready Packaging In één handeling op het schap Makkelijk te openen Makkelijk te herkennen Aantrekkelijk voor de consument

25 Voordelen Goede merk/ productzichtbaarheid Makkelijker voor de consument Verbeterde beschikbaarheid op het schap Versere producten Hogere verkopenBetere productkwaliteit Minder afval en beschadigde producten Minder verpakking

26 Gebruikers

27 Conclusies ECR Efficient Consumer Response Nederland

28 Conclusies Eindgebruikers en markttrends vragen: Samenwerking van ketenpartners Aandacht voor de laatste 50 meter Meer responsiviteit Meer transparantie

29 Markt ontwikkelingen Food retail: onderscheidend vermogen, bewust eten, regelgeving, prijsdruk, internationalisatie  complexere netwerken, meer behoefte aan sturingsinformatie  Verzendbericht en label, RFID invers, DAS papierloos (Met GS1 DAS wisselen leveranciers en afnemers artikelgegevens uit via een centrale database. Elke leverancier geeft zelf aan, aan wie hij artikelgegevens beschikbaar stelt. Afnemers kunnen deze gegevens dan met één druk op de knop opvragen en inlezen in hun systemen. Als u deelnemer bent kunt u op deze site inloggen en alle informatie vinden die u nodig heeft voor een optimaal gebruik van GS1 DAS. ) Gemengde branche: branchevervaging, opkomst verticalen, op zoek naar partnerships  Manage verkoopproces, manage partnerships  RFID positioneren, platform ketendigitalisering, XML keuze ( Extensible Markup Language ), barcode in de logistiek

30 Markt ontwikkelingen Hardlines retail: grotere winkels, branchevervaging, meer eigen merk, inspelen op individualisering, hoog gebruik EDI  vervanging winkelautomatisering  XML voor secondaire processen : sales report, retouren, klantspecifieke artikelen Gezondheidzorg: meer ouderen, meer zorg, maar budget?  behoefte aan efficiency en effectiviteit (patientveiligheid)  Identificatie van product en patiënt


Download ppt "ECR Efficient Consumer Response Nederland Sneller, beter en tegen lagere kosten… Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november."

Verwante presentaties


Ads door Google