De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sneller, beter en tegen lagere kosten…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sneller, beter en tegen lagere kosten…"— Transcript van de presentatie:

1 Sneller, beter en tegen lagere kosten…
ECR Efficient Consumer Response Nederland Frits van den Bos, directeur ECR Nederland VLM najaarscongres, 14 november 2006

2 M A R K T T R E N D S ECR MILIEU INTERNATIONALISATIE
TOENEMENDE CONCURRENTIE SNELLE TECHNOLOGISCHE ONTWIKKELING Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? WETGEVING CORE BUSINESS Efficient Consumer Response Nederland ECR

3 DE CONSUMENT WIL: KIEZEN SNEL KLAAR VERS SERVICE GOEDE PRIJS KWALITEIT
Intussen wordt de consument steeds veeleisender. Als voorbeeld kijken we naar de food markt: - hij wil ruime keuze, een assortiment dat goed bij hem pas - hij wil producten die snel klaar zijn maar ook snel winkelen. - hij wil verse producten - hij wil service - hij wil kwaliteit maar dat alles wel voor een lage prijs Op elk moment: nachtwinkels, 24 op 24, shoppingcentrums Verantwoord: duurzaam, groen, milieu Er zijn bedrijven die erachter komen dat ze toch niet verantwoord bezig zijn gaa nde consument dat bericht mijden,,,, bv Kitkat Cradle to cradle ( bij nike): heeft te maken met afval, producten terug relycleert, schoen bij nike OP ELK MOMENT VERANTWOORD

4 HOE HOU JE HET HOOFD BOVEN WATER?
Kortom de markttrends en de wensen van de consument stellen u voor een dilemma Door samenwerken in de keten (ECR wil dit bewerkstelligen)

5 SAMENWERKEN IN DE KETEN
DE CONSUMENT ALS UITGANGSPUNT Om de consument tevreden te laten blijven, moet u verder gaan dan vanuit het eigen bedrijf te redeneren en te handelen. Veel bedrijven hebben intern al veel optimalisatieslagen achter de rug, nu volgt het optimaliseren van de keten waarin zij opereren. Bedrijven in de keten dienen samen te werken zodat de processen beter op elkaar aansluiten. Zo kunnen zij: 1. Effectiviteit verhogen 2. Kosten verlagen 3. Kwaliteit verbeteren Ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen tussen bedrijven in de keten, verdwijnen als bedrijven redeneren vanuit de gezamenlijke doelstelling: DE CONSUMENT TEVREDEN HOUDEN Effectiviteit: het vooropgestelde doel bereiken Effeciëntie: doen met de minste kosten. (door bv. Heel grote productieseries; produceren tegen laagste kosten, grotere voorraaden is nadeel dus dan ben je niet aan effectiviteit bezig. Doel komt niet altijd overeen met efficiëntie)

6 ECR Dit is het centrale uitgangspunt van ECR:
Samenwerken om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen.

7 ECR ECR: een gezamenlijke focus op de consument
De consument verandert snel en stelt hoge eisen aan het aanbod: hij wil betere en meer verantwoorde, maar vooral op maat gesneden producten. Hij wil op elk moment van de dag en op elke plek zich kunnen oriënteren, kopen en consumeren, online en offline. En dat vraagt teamwerk: samenwerken in de keten om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen. Efficient Consumer Response dus!

8 Samenwerken in de keten teneinde de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen
Dit is het centrale uitgangspunt van ECR: Samenwerken om de consument sneller, beter en tegen lagere kosten te bedienen. Samenwerken met distributie en productie. Distributie staat dichter bij de kanalen. En als ze dan samenwerken met producent, gaan ze gemakkelijk op de verandering inspelen. ECR Efficient Consumer Response Nederland

9 Samenwerken in de foodketen
Waar gaat u aan werken? Maak het maar concreet: op welke onderwerpen wilt u mensen vrijmaken en een bijdrage leveren aan het professionaliseren van onze sector? Graag discussie. ECR Efficient Consumer Response Nederland

10 Logistieke Trends Focus op “beschikbaar: altijd, overal”
Hogere frequentie, kleinere leveringen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Focus op beschikbaar: distributie van het product dat je distribueert naar heel Europa dat je kanalen ingericht zijn dat je snel je product aan de klant kan bezorge. Distributiekanalen optimaal inrichten. Stadsdistributie: heel veel leveranciers van winkels in bv Hasselt kledingwinkels, brengen producten naar groot overslagmagzijn buiten stad, daar gestockeerd en van daaruit met kleine distributiewagens distribueren. Diversiteit aan afzetkanalen: die bijv niet naar amerika kunnen distribueren. Dan slluiten ze zich aan bij een netwerk van distributeurs, die doen dan de eindaflevering. Soort van onderaanneming ( officieel binnen netwerk vastgelegd ) Grote belasting van het weggennet. Heiniken zet ontzettend veel producten op het spoor om ze daar verder te verdelen. Diversiteit aan afzetkanalen, complexe distributienetwerken Grote belasting van het wegennet

11 Category Management Logistiek technieken
Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: Nieuwe besturingsmodellen: sneller reageren, beter voorspellen, EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

12 Category Management Logistiek technieken
Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

13 Besturingsmodellen ECR Sneller reageren Beter voorspellen
Replenishment Vendor Managed Inventory Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Replenishment: herbevoorrading in retail ( werke nmet minimumvoorraden ) Vendor managed inventory : wanneer voorraad onder bepaalde voorraad is gekomen dat leverancier die direct terug aanvult, goede relatie Economies of Scale Synchronized production : zorgen dat de productie op elkaar afgesteld is . Dat ze tussenvoorraden gaan vermijden. Synchronized Production Economies of Scale Efficient Consumer Response Nederland ECR

14 Category Management Logistiek technieken
Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

15 Transport optimalisatie
Bestel optimalisatie Bundelen van stromen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Volle vrachtwagens: retailer en je verkoop worsten; bv producten die echt met groot volume ( bv isolatiemateriaal, verpakkingsmateriaal) Bundelen van goederenstromen: bv. Cross docking (lossen op laadkade en wordt opgesplits in regio’s en gaat dan direct verder) Manufacturer consolidatie: producent samenvoegen ( hoe kunnen grondstoffen geconsoldieerd worden? Stel er moet geleverd worden aan groothandel, hoe kan men de goederenstromen dan bundelen, door producten van verschillende producent en zo te leveren naar carrefour. Ze willen het leegrijden vermijden ) Volle pallets Logistieke dienstverleners Volle vrachtwagens Manufacturer Consolidation

16 Manufacturer Consolidation
Service-verbetering Vaker leveren met minder trucks Lagere voorraad bij de retailer Betere on-time performance Minder manco’s en breuk Kostenreductie 5 – 10% besparing op transportkosten Maatschappij Minder congestie en vervuiling Van 2 naar 3 keer leveren Van 4 naar 3 vrachtwagens Beter on-time : JIT Minder tekorten, beschadigingen,…

17 Category Management Logistiek technieken
Merken bouwen op de winkelvloer Category Management Logistiek Nieuwe besturingsmodellen Transport Optimalisatie Shelf Ready Packaging Tracking & Tracing Ondersteunende technieken Drie deelgebieden, 8 onderwerpen waarbij ik RFID zelf aan de agenda heb toegevoegd omdat ik denk dat dat de komende jaren zeker actueel wordt. U ziet waar wij aan gewerkt hebben en waar wij aan gaan werken. Ik sluit af met een vraag: EAN-Label en verzendbericht RFID Datasynchronisatie Service Level Agreements

18 Tracking & Tracing ECR Complexiteit managen General Food Law
Risico’s verminderen Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? General food law; van waar het komt, waar het gemaakt is, welke weg, hoelang al, ingrediënten, … HACCP: Probleemanalyse van een aantal kritische controlepunten; controleur van voedselagentschap gaat kritische controlepunten meten en kijken of dat in orde is. (complexiteit ) Food Contact Materials Kwaliteit verhogen Efficient Consumer Response Nederland ECR

19 Verzendbericht (Despatch Advise DESADV)
EAN-label, verzendcode en verzendbericht EAN-label EAN-verzendcode (Serial shipping container code: SSCC) Verzendbericht (Despatch Advise DESADV) SSCC: GTIN™: Quantity: 24 Best before date: Batch number: AB123DC GLN: Date of delivery: Dit zijn de soorten diensten die wij bieden Time of delivery: u

20 Retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners
gebruiken het EAN-label en het EDI-verzendbericht Albert Heijn Laurus Metro De Burg Groep De Groot Int. De Zuivelhoeve Delicia Dutch Bakery Easy Pastry Fano Fine Food Gillette Gulliker Gulpener Bier Herta Hooghoudt Jansen Dongen Jonker Fris Kroon Vleeswaren Kruger Benelux Les Charterels Leaf Holland Nestlé Princes Foods Prinsen Redbull Redbull The Greenery Scheemda Suikerunie Wenneker Anton Heesing Bake off Bakkersland Bioderij Buiteman Campina Compaxo C. van Oostrom Christian Salvesen Kees Becker Logistiek TDG Van Uden Food Express

21 Verwachtingen Sneller ontvangen van goederen
Minder administratieve fouten Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Men kan transporten op twee manieren bereiken Kortere wachttijden voor chauffeurs Goede Tracking & Tracing

22 De laatste 50 meter… Winkels worden steeds drukker en voller
Moeilijk om personeel te vinden Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Moeilijk om personeel te vinden. Op weg naar 24/7 bevoorrading Grootste oorzaak van Out of Stocks

23 ontvangt 2 miljard dozen met producten per jaar
ECR Efficient Consumer Response Nederland

24 Shelf Ready Packaging Makkelijk te herkennen Makkelijk te openen
Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? In één handeling op het schap Aantrekkelijk voor de consument

25 Voordelen Verbeterde beschikbaarheid op het schap Versere producten
Makkelijker voor de consument Goede merk/ productzichtbaarheid Huidige markttrends: - toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? Hogere verkopen Betere productkwaliteit Minder afval en beschadigde producten Minder verpakking

26 Gebruikers

27 Conclusies ECR Nederland Huidige markttrends:
- toenemende internationalisatie (nieuwe markten, nieuwe regels) - internationale concurrentiekracht - milieu is een issue, maar ook de dichtslibbende wegen - snelle technologische ontwikkelingen zoals EDI, elektronische marktplaatsen en intelligente chips op verpakkingen bieden nieuwe mogelijkheden maar vragen ook grote investeringen die snel moeten worden terugverdiend om bij te kunnen blijven. - de markt stagneert - bedrijven richten zich meer op hun core business, doen waar je goed in bent dus, maar wie doet de rest? ECR Efficient Consumer Response Nederland

28 Conclusies Samenwerking van ketenpartners
Eindgebruikers en markttrends vragen: Samenwerking van ketenpartners Meer responsiviteit Meer transparantie Meer responsiviteit: feedback, antwoord, eindgebruikers en markttrends vragen dit. Meer terugkoppeling in de keten, klant naar kleinhandelaar naar groot distributeur, naar de producent, naar ede leverancier. Iedereen meer verantwoordelijk voor zijn schakel in dek eten. Iedereen wordt meer op zijn taken gewezen. Aandacht voor de laatste 50 meter

29 Markt ontwikkelingen Food retail: onderscheidend vermogen, bewust eten, regelgeving, prijsdruk, internationalisatie complexere netwerken, meer behoefte aan sturingsinformatie  Verzendbericht en label, RFID invers, DAS papierloos (Met GS1 DAS wisselen leveranciers en afnemers artikelgegevens uit via een centrale database. Elke leverancier geeft zelf aan, aan wie hij artikelgegevens beschikbaar stelt. Afnemers kunnen deze gegevens dan met één druk op de knop opvragen en inlezen in hun systemen. Als u deelnemer bent kunt u op deze site inloggen en alle informatie vinden die u nodig heeft voor een optimaal gebruik van GS1 DAS.) Gemengde branche: branchevervaging, opkomst verticalen, op zoek naar partnerships Manage verkoopproces, manage partnerships RFID positioneren, platform ketendigitalisering, XML keuze (Extensible Markup Language) , barcode in de logistiek Food retail: wetgeving: haccp Prijsdruk: alles moet goedkoper worden en dan ontstaan er problemen. Internationalisatie: nieuwe makrten, producten. Meer behoefte aan besturing bijv tracking en tracing. Terugkoppeling. Das is een nederlandse manier vna gegevensbeheer. Gemengde brache: branchevervaging: bakker gaat bijva lverkopen. Opkomst verticalen: samenwerken tussen leverancier producent.

30 Markt ontwikkelingen Hardlines retail: grotere winkels, branchevervaging, meer eigen merk, inspelen op individualisering, hoog gebruik EDI  vervanging winkelautomatisering  XML voor secondaire processen : sales report, retouren, klantspecifieke artikelen Gezondheidzorg: meer ouderen, meer zorg, maar budget?  behoefte aan efficiency en effectiviteit (patientveiligheid) Identificatie van product en patiënt Hardlines retail: Alles wat niet zacht is: hardware, automotive, elektronisch, sportartikelen, furniture,… Softlines retail: heeft te maken met kleding en dergelijke, Patientveiligheid, ziekenhuizen,… Gezondheidszorg: toelevering uitbesteden en dan zijn er mensen die dat ‘s morgens verdelen over de afdelingen. daa


Download ppt "Sneller, beter en tegen lagere kosten…"

Verwante presentaties


Ads door Google