De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs."— Transcript van de presentatie:

1 Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs

2  Sector  Takenpakket  Assortimentsbepaling  Forecasting  Promoties  Product introductie  Leveranciers  Voorraadbeheer  Out of Stock  KPI’s  Kortingen  Risico’s  Groen Imago

3  Drankenhandel  Prik & Tik  Daniels drinkmarket  Twee markten  Particulier  Horeca  Davy Daniels

4  Normale dag routine:  Openen filliaal & binnenlaten personeel  Leveringen overlopen met bedienden  Bestellingen ▪ Plaatsen voor 12u00 ▪ Coca Cola  Maandag ▪ Inbev  Dinsdag ▪ Alken Maes  Donderdag ▪ Prik & Tik  Vrijdag  Winkelcontrole op promoties & out of stock

5  Horeca  Aangesloten bij brouwerij? ▪ Ja?  Kijken welke voorwaarden, merken ▪ Nee?  Zelf kiezen  Particulier  Prik & Tik hoofdzetel bestelt voor alle (63) fillialen  Distributie naar verschillende fillialen  Kleine verschillen in streekbieren

6  Op basis van gemiddelden  Cijfers van voorbije jaren  Geen grote afwijkingen in deze sector  Bestellingen van grote volumes op tijd doorgegeven en dus ingewerkt

7  Hoofdzetel geeft folder uit  Producten in schijnwerper plaatsen  Acties aankondigen  Toenemende frequentie met feestdagen  Filliaal kan beslissen om extra promotie te voeren maar draait dan zelf op voor kosten

8  Promotietest bij nieuwe producten ter introductie  Bij positieve respons opname in assortiment  Fillialen zorgen zelf voor promotie  Na positieve introductie gaat Prik & Tik verdelen tussen de fillialen

9  Intranet bestelsysteem  Lijst met alle producten ▪ Elk filliaal voert individueel en manueel bestelling in  Levering per 13 of 26 palletten ▪ Palletten bevatten verschillende producten

10  A-lijst  “top producten” ▪ Moet steeds in stock zijn  B-lijst  Producten zonder hoge rotatie ▪ Sporadisch aangevuld

11  Systeem van minimum stock  Kleurensysteem ▪ Waarschuwt bij bereik van aangeduid minimum ▪ Niet ge-automatiseerd ▪ Bestelling zelf doorgeven  Opvolging per dag van verkochte goederen

12  Dagelijkse controle van rekken  Producten die niet (slecht) verkopen: ▪ Uit gamma nemen en vervangen door nieuwe  Producten die wel out of stock gaan: ▪ Trappisten hebben beperkte productiequota ▪ Orval ▪ Westmalle ▪ Men gunt drankenhandel voorrang op winkels ▪ Uitzonderlijk op einde van het jaar

13  Benchmarking  Niet toegepast  Optimalisatie van winkelindeling  Producten in promotie en geschenkverpakkingen staan centraal opgesteld  Indeling per ▪ Bier ▪ Wijn & sterkedrank ▪ Frisdrank

14  Kortingen vertrekken vanwege filliaal  Hoofdzetel komt niet tussen  Folder met eventuele acties ook voor filliaal  Hoofdzetel komt niet tussen

15  Men werkt uitsluitend met grote leveranciers  Steeds stipte leveringen  Hooguit 1-2 uren vertraging mits file enz.

16  Drankhandels hebben sinds lang al een systeem van retour (statiegeld)  Verpakkingen worden steeds beperkt  Leveringen vanuit hoofdzetel met optimaal gevulde vrachtwagens, dus nooit leeg vervoer

17  Bedankt voor de aandacht  Vragen?


Download ppt "Category Management Kevin Linden Maarten Hoyberghs."

Verwante presentaties


Ads door Google