De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen."— Transcript van de presentatie:

1 crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen

2

3 crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen

4 Waarom werkt dit niet?

5 Samenwerken afhankelijk van de situatie Krachten bundelen Kennis uitwisselen –Gesloten problemen Kwalificeren (open vragen) –inductie Kwantificeren (gesloten vragen) –Meningen –Feiten –Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit Computers, mensen, bits en ideeën ‘vijf vragen’

6 samenwerken Krachten bundelen Versterking door eensgezindheid Kennis uitwisselen Versterking door diversiteit samenwerken Krachten bundelen Versterking door eensgezindheid Kennis uitwisselen Versterking door diversiteit

7 Kennis uitwisselen Waarvoor? Oplossen van problemen: Gesloten problemen –1 oplossing –vb.: ”hoe reageert M$ Internet Explorer op ” Open problemen –(zeer) veel mogelijke oplossingen –vb.: –vaak afhankelijk van formulering: “ill structured” –ontwerpproblemen: creativiteit x kennis van zaken

8 Gesloten problemen Kwalificeren (open vraag) –Inductie: ‘welke issues spelen er?’ Kwantificeren (gesloten vraag) –‘In welke mate spelen gevonden issues’ –meerkeuze of numeriek antwoord –Meningen: ‘wat wil men?’ Informatie over respondent –Feiten: ‘wat weet men’; (Surowiecki) centreert rond 1 ‘waarheid’

9 Wisdom of crowds, James Surowiecki “If you ask a large enough group of diverse, independent people to make a prediction or estimate a probability, and then average those estimates, the errors each of them makes [..] will cancel themselves out.” Wonderbaarlijk goede benadering Onafhankelijke respondenten! Meerkeuze: modus Numeriek: rekenkundig gemiddelde

10 kennis Kennis delen = kennis vermenigvuldigen Data < informatie < kennis “Expliciet” vs “stilzwijgend” (“tacit”) –onlosmakelijk van mensen –Neurologisch: “memory code” (SciAm 07/07) Lerende organisatie Systematisch informatie –verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden kennis Kennis delen = kennis vermenigvuldigen Data < informatie < kennis “Expliciet” vs “stilzwijgend” (“tacit”) –onlosmakelijk van mensen –Neurologisch: “memory code” (SciAm 07/07) Lerende organisatie Systematisch informatie –verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden

11 (“Memory-code”) metingen aan individuele neuronen (SciAm 07-07) Concepten worden gerepresenteerd door “cliques”: groepjes onderling verbonden neuronen Hiërarchisch geordend, bijv: –Mensen, beroemdheden, actrices, Halle Berry –Verhalen, films, Batman, catwoman, Halle Berry (“Memory-code”) metingen aan individuele neuronen (SciAm 07-07) Concepten worden gerepresenteerd door “cliques”: groepjes onderling verbonden neuronen Hiërarchisch geordend, bijv: –Mensen, beroemdheden, actrices, Halle Berry –Verhalen, films, Batman, catwoman, Halle Berry

12 Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit = informatiestroom x verspreidingsveld Computers, mensen, bits en ideeën ‘vijf vragen’

13 Computers, mensen, bits en ideeën 20 questions vs galgje20 questionsgalgje Ordening van ideeën –tbv “ verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden” Zoekmachines, tagging, semantisch web –RDF, ‘triplets’ van onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp (neurale netwerken )

14 [*=]The 'substrate' of mathematical information theory is a [finite] population of symbols and probability laws governing the frequencies of occurrence of messages conceived as strings of these symbols. [=*] In social communication, content is of prime importance. The problem of estimating frequency distributions of messages is, accordingly much more difficult. For, to estimate these probabilities, we must know the entire repertoire of messages. In the context of technical communication theory this repertoire is known, because it consists merely of strings of alphabet units. In communication with semantic content, we are dealing with a repertoire of ideas, which is nowhere given in terms of strings of units. Ordenen

15 Vijf vragen Wie kan mij helpen? Waar kan ik iemand vinden die mij kan helpen? Wat is gewenst? Waarmee kan dat bereikt worden? Hoe moet dat daarvoor gebruikt worden?

16 Crowd sourcing: afhankelijk van situatie Krachten bundelen Kennis uitwisselen –Gesloten problemen Kwalificeren (open vraag) –inductie: Focusgroepen, discussiegroepen, communities, fora, textmining Kwantificeren (gesloten vraag) –Meningen: Stellingen, stemmingen, representativiteit! –Feiten: Meerkeuze, getalsmatige antwoordmogelijkheden, onafhankelijkheid! –Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit: groot genoeg Computers, mensen, bits en ideeën –Tagging, Semantisch web, (neurale netwerken) ‘vijf vragen’: Wiki’s (alleen voor feiten), prevald van GHvernuft prevald van GHvernuft

17 Waarom werkt dit niet?

18 meningen


Download ppt "Crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen."

Verwante presentaties


Ads door Google