De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.doormetduurzaamveilig.nlDe omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 De omgeving van de mens Chris Schoon.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.doormetduurzaamveilig.nlDe omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 De omgeving van de mens Chris Schoon."— Transcript van de presentatie:

1 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 De omgeving van de mens Chris Schoon

2 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Welke omgeving? De infrastructuur De voertuigen – personenauto’s – goederenvervoer – gemotoriseerde tweewielers Intelligente Transportsystemen (ITS)

3 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling

4 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Doorgaan met duurzaam veilige infrastructuur Duurzaam veilige infrastructuur: een geweldige gedragsbeïnvloeder Voorbeelden: – Een bestuurder rijdt niet sneller dan 30 km/uur een rotonde op – Op een goede gebiedsontsluitingsweg remt een bestuurder niet plots om een erf op te rijden – Op een goede gebiedsontsluitingsweg haalt een bestuurder niet in

5 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Nieuwe wegen: de ruimte is er Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Gebiedsontsluitingsweg - GOW

6 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (1) Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom – Rijrichtingscheiding (moeilijk overrijdbaar) – Landbouwverkeer Vraag: wat is Duurzaam Veilig- kwaliteit – Analyse / evaluatie Hoge kosten stroomweg 2+1-weg (provincie Overijssel)

7 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (2) Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom – Fietsstroken – Parkeren Ook hier: minimum kwaliteit Oplossingen Het combi-pad

8 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Het nieuwe principe: vergevingsgezindheid Bermen – Semi-verharde berm – Obstakelvrije zone – Afschermen Geleiderail voor bomen? Nieuwe typen

9 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Nieuwe typen afschermingsvoorzieningen Cable barrierWICON

10 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Voertuigeisen als input voor eisen infrastructuur Duurzaam Veilig-principe: homogeniteit Gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa Type botstestBotssnelheid (km/uur) Wettelijke eisEuroNCAP Frontaal5064 Flank (auto)5050 Flank (paal)-28 Achter-- Voetganger4040

11 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Wat betekent dit voor het wegontwerp? Waar snelverkeer mengt met fietsers/voetgangers: max. 30 km/uur Waar personenauto’s elkaar kruisen: max. 50 km/uur Waar een kans is op frontale aanrijdingen: max. 70 km/uur Waar obstakels langs de weg zijn: afstand tot rijbaan

12 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Voertuigveiligheid: homogeniteit Positieve ontwikkelingen – Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) – Toename gordelgebruik; airbags – Eisen voor voetganger-vriendelijk autofront (2005); in de toekomst hopelijk ook specifiek voor fietsers Nog weinig homogeniteit voertuigen onderling (incompatibiliteit) – Mix vracht- en personenauto’s – Toename massa personenauto’s – Afwijkende bumperhoogte SUV’s en pick-ups

13 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Goederenvervoer: homogeniteit Twee gekwalificeerde wegennetten voor goederenvervoer: – Voor zwaar transport – Licht transport Hierop afstemmen: – Voertuigen – Opleidingen

14 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Gemotoriseerde tweewielers: géén homogeniteit Moeilijk inpasbaar in Duurzaam Veilig – Bij hoge snelheid hoge kwetsbaarheid Verbeteren van risicobewustzijn en risicoperceptie – Gevarentoets voor brom- en snorfietsers – Getrapt rijbewijs gewenst (leertraject in fasen)

15 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Intelligente Transportsystemen (ITS) - Uitgangspunten ITS verdient een prominente plaats in de Duurzaam Veilig-visie Vier ITS-niveaus: 1. Informeren 2. Waarschuwen 3. Interveniëren 4. Volledige automatisering van de verkeerstaak

16 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Intelligente Transportsystemen (ITS) - Veiligheidstoepassingen Navigatieapparatuur: ook veiligste route Informeren en waarschuwen (en ingrijpen) – Lokale snelheidslimiet (ISA) – Afstand tot voorligger (ACC) – Lane keeping (LDWA)

17 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Intelligente Transportsystemen (ITS) - Effecten en bijeffecten Op de langere termijn slachtofferbesparing van 40% (OECD, 2003) ITS alleen veel potentie wanneer : – Goede uitontwikkeling van de systemen – Voldoende acceptatie Kans op schadelijke bijeffecten: – Als gedragsadaptatie plaatsvindt – Als te veel informatie op verkeerde momenten wordt aangeboden

18 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 Samenvattend Infrastructuur – Positieve resultaten geboekt – Nog niet alle problemen opgelost – Wel kwaliteitszorg: onderzoek, experimenten Voertuigen – Voertuigeisen belangrijk voor homogeniteitsprincipe Intelligente Transportsystemen (ITS) – Inzetten op informerende en waarschuwende varianten – Vooralsnog doorgaan met ‘traditionele’ maatregelen

19 omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005


Download ppt "Www.doormetduurzaamveilig.nlDe omgeving van de mens Chris Schoon 2 november 2005 De omgeving van de mens Chris Schoon."

Verwante presentaties


Ads door Google