De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Met dank aan het BIVV voor het ter beschikking stellen van foto’s en afbeeldingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Met dank aan het BIVV voor het ter beschikking stellen van foto’s en afbeeldingen."— Transcript van de presentatie:

1 Met dank aan het BIVV voor het ter beschikking stellen van foto’s en afbeeldingen.

2 Wat is een dode hoek ?

3 Gebied vóór, naast en achter de (vracht)auto waarop de bestuurder géén of moeilijk zicht heeft.

4 Wat is een dode hoek ?   De hoogte van de cabine   Het beperkt zicht via de spiegels   De grootte van de vrachtwagen Volgende factoren spelen een belangrijke rol :

5 Vrachtwagens snijden de hoek af bij het afslaan, daarom zwenken ze uit.

6 Wettelijke bepalingen spiegels   Alle auto’s moeten uitgerust zijn met twee achteruitkijkspiegels   Een buitenspiegel links   Een binnenspiegel of een buitenspiegel rechts (als een binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt zoals bij vrachtwagens). Situatie vóór 1 januari 1991

7 Dode hoek met 1 buitenspiegel Situatie vóór 1 januari 1991

8 Extra spiegels verkleinen de dode hoek   Alle nieuwe vrachtwagens van méér dan 7,5 ton M.T.M. moeten rechts voorzien zijn van twee bijkomende spiegels   Een breedtespiegel   Een trottoirspiegel Situatie na 1 januari 1991

9 Dode hoek kleiner, maar toch... Situatie na 1 januari 1991

10 Dode hoek kleiner, maar toch... Zicht met trottoirspiegel

11 Dode hoek kleiner Situatie na 1 januari 1991

12 70 m² dode hoek is niet niets... Situatie na 1 januari 1991

13 Wettelijke bepalingen   Alle nieuwe vrachtwagens van méér dan 3,5 ton M.T.M. moeten voorzien zijn van een dodehoekspiegel;   Ook nieuwe autobussen of autocars van méér dan 5 ton moeten een dodehoekspiegel hebben. Situatie na 1 januari 2003

14 Wat is een dodehoekspiegel ?   Bijkomende spiegel, rechts vooraan de vrachtauto   ook Dobli-spiegel genoemd (Dobli = dode en blinde hoek)

15 De dodehoekspiegel

16 De dodehoekcamera

17

18 Zijn al die spiegels wel doeltreffend ? 4 achteruitkijkspiegels is van het goede te veel … • De chauffeur kan bijna nooit in alle spiegels tegelijkertijd kijken; • Overzichtelijk beeld vormen van wat er naast de vrachtwagen staat of aankomt is bijna niet mogelijk; • Daarom werd de regelgeving in 2007 gewijzigd;

19 Wettelijke bepalingen  Vanaf januari 2007 is voor alle nieuwe vrachtauto’s binnen de Europese Unie een bollere breedtespiegel verplicht met een iets bollere trottoirspiegel én een vooruitkijkspiegel. (dodehoekspiegel is niet meer verplicht)  In de praktijk is het zo dat de wetgever de vlakken heeft bepaald die de vrachtwagenchauffeur moet kunnen zien. Situatie vanaf 26 januari 2007

20 Wat is een vooruitkijkspiegel ?   Andere mogelijk opstelling met ‘vooruitkijkspiegel of frontspiegel’   Ook gebied vlak voor de vrachtwagen wordt zichtbaar Personen vlak vóór de vrachtwagen

21 Voorzichtigheid is de boodschap !

22 Vijf belangrijke tips ! Tip 1 : Maak steeds oogcontact met de bestuurder

23 Vijf belangrijke tips ! Tip 2 : Stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels

24 Vijf belangrijke tips ! Tip 3 : Blijf uit de dode hoek

25 Vijf belangrijke tips ! Tip 4 : Geef veiligheid voorrang

26 Vijf belangrijke tips ! Tip 5 : Fiets in de kijker

27 Vijf belangrijke tips ! Tip 5 : Fiets in de kijker

28

29 1.ROTONDE ZONDER FIETSPAD 2.ROTONDE MET AANLIGGEND FIETSPAD 3.ROTONDE MET VRIJLIGGEND FIETSPAD Soorten ronde punten of rotondes

30 Ronde punten of rotondes Rotonde zonder fietspad

31 1 •Je wil de rotonde oprijden: - Vertraag - Kijk in alle richtingen - Geef voorrang ( stop zonodig ) - Rij rechts de rotonde op!!!!!

32 2. Op de rotonde -Wees aandachtig - kijk naar links en maak oogcontact - blijf rechts rijden -(of in het midden van de rijbaan)

33 3. Op de rotonde -Wees aandachtig voor voertuigen die de rotonde oprijden - kijk naar rechts en maak oogcontact

34 4. Bij het verlaten van de rotonde - Geef een teken met de rechterarm - kijk naar links - vergeet niet de voetgangers eerst te laten oversteken

35 Ronde punten of rotondes Rotonde met aanliggend fietspad

36 Ronde punten of rotondes Rotonde met aanliggend fietspad •Het fietspad ligt vlak naast de rijbaan; •Het fietspad is op hetzelfde niveau; •Het fietspad is aangeduid met een dubbele onderbroken lijn; •De fietser die de rotonde blijft volgen heeft voorrang op de auto‘s en vracht- wagens die rechts afslaan; • Maar wat zijn de risico‘s ?

37 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad • De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort;

38 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad • De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort; •De afslaande vrachtwagenchauffeur heeft de fietser niet gezien; • De fietser denkt dat de afslaande vrachtauto zal wachten om hem door te laten; • Kijk om, ruim voordat je de afslag gaat voorbij rijden; • Maak oogcontact met de bestuurder; • Geef desnoods een teken met de hand;

39 Ronde punten of rotondes Risico’s van een rotonde met aanliggend fietspad • Kijk om, ruim voordat je de afslag gaat voorbij rijden; • Maak oogcontact met de bestuurder; • Geef desnoods een teken met de hand; • Nooit een traagrijdende vrachtwagen rechts voorbij rijden; • De vrachtwagenbestuurder die de rotonde oprijdt neemt de boch te kort; •De afslaande vrachtwagenchauffeur heeft de fietser niet gezien; • De fietser denkt dat de afslaande vrachtauto zal wachten om hem door te laten;

40 Ronde punten of rotondes Rotonde met vrijliggend fietspad • Het fietspad ligt niet naast de rotonde maar een stukje buiten de rotonde; • Een fietsstrook is aangeduid met een dubbele rij vierkanten blokjes; • De fietser heeft een omgekeerde driehoek; •Dit is GEEN fietspad maar een oversteekplaats voor fietsers; • De fietser moet voorrang verlenen;

41 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad • De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; • De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer;

42 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad • De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; • De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer; • Omdat de oversteekplaats buiten de rotonde ligt heeft de bestuurder van de vrachtwagen reeds een goed zicht op de oversteekplaats;

43 Ronde punten of rotondes Voordelen van een rotonde met vrijliggend fietspad • De fietser heeft geen vals gevoel van veiligheid; • De fietser moet voorrang verlenen en moet dus goed uitkijken naar het aankomende verkeer; • Omdat de oversteekplaats buiten de rotonde ligt heeft de bestuurder van de vrachtwagen reeds een goed zicht op de oversteekplaats; • Goed opletten is de boodschap, zeker bij dubbelrichting fietspad ! • Nadeel : je hebt heel veel ruimte nodig om zo‘n rotonde aan te leggen.

44 Ronde punten of rotondes OPLETTEN IS DE BOODSCHAP Preventiefilm uit Nederland – Veilig op weg

45 Ronde punten of rotondes OPLETTEN IS DE BOODSCHAP

46 Dode hoek ! Iedereen is mee verantwoordelijk   Constructeurs en transportbedrijven moeten hun vrachtwagens met spiegels en camera’s uitrusten;   De overheid kan technische systemen subsidiëren, maar zeker bij wet verplicht maken. Dit is intussen het geval;   De beheerders van een weg kunnen de infrastructuur aanpassen (vrijliggende fietspaden en fietsopstelstroken);   Fietsers moeten de gevaren van rechts afslaande vrachtauto’s juist inschatten en de dode hoek zoveel mogelijk ontwijken;

47 Einde


Download ppt "Met dank aan het BIVV voor het ter beschikking stellen van foto’s en afbeeldingen."

Verwante presentaties


Ads door Google