De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Situatie 1 De bal is op het middenveld in het spel. De scheidsrechter ziet nu dat een speler een andere speler binnen het speelveld een klap geeft en onderbreekt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Situatie 1 De bal is op het middenveld in het spel. De scheidsrechter ziet nu dat een speler een andere speler binnen het speelveld een klap geeft en onderbreekt."— Transcript van de presentatie:

1 Situatie 1 De bal is op het middenveld in het spel. De scheidsrechter ziet nu dat een speler een andere speler binnen het speelveld een klap geeft en onderbreekt het spel. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart. Op welke wijze kan nu het spel niet worden hervat? a. met een strafschop. b. met een directe vrije schop. c. met een indirecte vrije schop. d. met een scheidsrechtersbal.

2 Situatie 2 De scheidsrechter ziet dat een speler een andere speler een klap geeft. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart.

3 Situatie 2 De scheidsrechter ziet dat een speler een andere speler een klap geeft. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart. Waar is de bal?

4 Situatie 2 De scheidsrechter ziet dat een speler een andere speler een klap geeft. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart. Waar is de bal? Is de bal in het spel?

5 Situatie 2 De scheidsrechter ziet dat een speler een andere speler een klap geeft. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart. Waar is de bal? Is de bal in het spel? Waar staan de spelers?

6 Situatie 2 De scheidsrechter ziet dat een speler een andere speler een klap geeft. De slaande speler wordt weggezonden door het tonen van de rode kaart. Waar is de bal? Is de bal in het spel? Waar staan de spelers? Waar wordt de speler geraakt?

7 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ?

8 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart.

9 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering.

10 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo ja? …..

11 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo ja? 11 tegen 11.

12 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo nee? …..

13 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo nee? 11 tegen 10.

14 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo nee? 11 tegen 10 en…….

15 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Is het voor de spelhervatting van belang waar de doelman stond (binnen of buiten het speelveld) op het moment dat hij de kluit modder gooide?

16 Situatie 3 De S. geeft de doelman toestemming om te wisselen. De doelman, loopt richting de dug-out van de tegenstander, en bij de zijlijn gooit hij een kluit modder naar een wisselspeler op de reservebank. Wat beslist de S. ? Doelman rode kaart. Doelman achter afrastering. Was de wissel definitief? Zo nee? 11 tegen 10 en……. 1 veldspeler wordt doelman

17 1. Bij het nemen van een strafschop wordt de doelverdediger in de war gebracht doordat op het moment van schieten de strafschopnemer iets roept. Wat beslist de scheidsrechter indien de bal in het doel gaat? a. Directe vrije schop tegen de strafschopnemer b. Overnemen van de strafschop en een waarschuwing voor de nemer door het tonen van de gele kaart c. Doelpunt d. Indirecte vrije schop tegen de strafschopnemer

18 Antwoord B Blz. 87 Spelregels Veldvoetbal. Overtreding strafschopnemer. Als de bal in het doel gaat, wordt de strafschop overgenomen. Omdat we hier te maken hebben met spelbederf (onsportief gedrag) dient de strafschopnemer een waarschuwing te krijgen door het tonen van de gele kaart.

19 2. Het spel is onderbroken voor het nemen van een hoekschop. Een wisselspeler, die zonder toestemming van de scheidsrechter zijn team heeft gecompleteerd, voert de spelhervatting uit. De bal komt bij een medespeler, die de bal in het doel kopt. Op dat moment constateert de scheidsrechter dat de wisselspeler zich tegen de regels op het speelveld bevindt. Hoe reageert de scheidsrechter? a. Hij laat de hoekschop overnemen b. Hij laat de hoekschop overnemen en geeft de wisselspeler een waarschuwing c. Hij hervat het spel met een aftrap na geldig doelpunt en geeft de wisselspeler een waarschuwing d. Hij hervat het spel met een aftrap na geldig doelpunt

20 Antwoord C Het betreft hier een speler die als 11e man het team compleet maakt. Het enige wat deze speler fout deed, is het zonder toestemming deelnemen aan de wedstrijd. Hiervoor dient hem de gele kaart te worden getoond. Het door een medespeler uit de hoekschop gescoorde doelpunt is gewoon geldig.

21 3. Een doelverdediger wil de bal uitwerpen, maar de gladde bal glijdt uit zijn handen. Een aanvaller komt nu snel toegelopen, maar de doelverdediger ziet nog net kans om de bal binnen zijn doelgebied weg te slaan, voordat de aanvaller de bal in het doel kan koppen. Wat zal de scheidsrechter beslissen? a. Hij onderbreekt het spel, kent een indirecte vrije schop toe en stuurt de doelverdediger van het speelveld wegens het ontnemen van een scoringskans b. Hij onderbreekt het spel, kent een indirecte vrije schop toe en de doelverdediger ontvangt een waarschuwing wegens het tweemaal spelen van de bal met de hand c. Hij laat doorspelen d. Hij onderbreekt het spel en kent een indirecte vrije schop toe wegens het tweemaal spelen van de bal met de hand door de doelverdediger

22 Antwoord D Blz. 73 Spelregels Veldvoetbal. De doelverdediger kan voor het spelen van de bal met de hand binnen zijn strafschopgebied nooit een disciplinaire straf krijgen en als spelstraf ook geen directe vrije schop of strafschop tegen. Slechts een indirecte vrije schop en wel voor het twee keer spelen van de bal.

23 4. In de 28e minuut van de eerste helft wordt aan een speler voor de tweede keer een gele kaart getoond. De scheidsrechter heeft dit echter niet door en toont deze speler geen rode kaart. Hij komt er pas in de rust achter. Hoe dient hij nu te handelen? a. Hij kan niets meer doen b. Hij meldt het voorval bij de bond, maar laat de speler verder spelen c. Hij ontzegt hem alsnog het verder meespelen en meldt het voorval bij de bond d. Hij kan hem pas wegsturen als hem nogmaals een gele of rode kaart wordt getoond

24 Antwoord C Betrokkene speler had in de 28e min. van de eerste helft weggestuurd moeten worden wegens zijn tweede gele kaart, gevolgd door de rode kaart. De scheidsrechter kwam er pas achter in de rust en zal zijn fout op dat moment moeten herstellen en betrokken speler alsnog het verder meespelen verbieden. Wel dient hij een en ander aan de bond mede te delen.

25 5. Tijdens het spel verlaat een speler het veld en loopt naar één van de assistent- scheidsrechters, en geeft deze (buiten de lijnen) een klap. De scheidsrechter heeft het voorval gezien en fluit af. Hoe hervat hij het spel, nadat hij de speler een rode kaart heeft getoond? a. Directe vrije schop op de plaats waar de bal was toen afgefloten werd. b. Indirecte vrije schop op de plaats waar de bal was toen afgefloten werd. c. Scheidsrechtersbal op de plaats waar de bal was toen afgefloten werd. d. Scheidsrechtersbal op de zijlijn, zo dicht mogelijk bij de plaats waar de overtreding gepleegd werd.

26 Het juiste antwoord: B Toelichting: blz. 79 onderaan De bal is in het spel. Als de speler het speelveld verlaat om de overtreding te begaan, wordt het spel hervat met een indirecte vrije schop vanaf de plaats waar de bal was toen het spel werd onderbroken. In deze vraag stond duidelijk dat hij het speelveld ging verlaten om de overtreding te maken. N.B. Zou de speler al buiten het speelveld zijn geweest en dan dezelfde overtreding hebben gemaakt, dan zou de spelhervatting een scheidsrechtersbal moeten zijn op de plaats waar de bal was toen het spel werd onderbroken.

27 6. Tijdens een oponthoud geeft de aanvoerder aan dat hij wil wisselen. Als de vervangende speler van het speelveld is en de wisselspeler het speelveld heeft betreden, maar voordat het spel is hervat, ziet de trainer dat een andere speler, zonder dat het de bedoeling was, de te vervangen speler heeft vervangen. Hij roept deze speler terug om alsnog de beoogde speler in te zetten. Is dit toegestaan? a. Ja, want het spel is nog niet hervat en de wissel dus nog niet onherroepelijk b. Dit is alleen toegestaan als het de doelverdediger betreft c. Nee, dit is nooit toegestaan d. Dit is toegestaan indien het betreffende team nog niet het max. aantal wissels heeft gebruikt.

28 Het juiste antwoord: D Toelichting: Een spelerswissel is compleet, op het moment dat de vervangende speler van het speelveld is en de wisselspeler het speelveld heeft betreden. Dan reeds is de wisselspeler speler geworden. Als nu niet de beoogde vervanger in het speelveld is gekomen en deze wordt er weer uitgehaald, dan kost dat derhalve een wisselspeler. Zolang nog niet het max. aantal wissels is gebruikt, kan alsnog de beoogde speler worden ingezet.

29 7. De doelman van partij A, staande binnen zijn eigen strafschopgebied, slaat een tegenstander. Nadat dit heeft plaatsgevonden, rolt de bal over de zijlijn. De inworp wordt direct op correcte wijze uitgevoerd door de juiste partij. Pas nu ziet de scheidsrechter het vlagsignaal van zijn assistent en onderbreekt het spel. Na mondeling contact stuurt hij de doelman van het speelveld door het tonen van de rode kaart. Hoe zal de scheidsrechter het spel nu moeten hervatten? a. Met een strafschop b. Met een scheidsrechtersbal c. De inworp opnieuw laten nemen d. Met een directe vrije schop

30 Antwoord B De bal was over de zijlijn gerold en direct daarop werd de inworp correct genomen. De bal was dus al weer in het spel en op het vlagsignaal van de assistent-scheidsrechter onderbreekt de S.het spel. De persoonlijke straf, het wegzenden van de doelman door het tonen van de rode kaart, is duidelijk. De scheidsrechter heeft het spel onderbroken niet voor een overtreding maar i.v.m. vlagsignaal van de assistent. De hervatting dient nu derhalve een scheidsrechtersbal te zijn.

31 8. Mag een inworp geknield worden uitgevoerd? a. Ja mits de uitvoering verder correct verloopt b. Ja mits de inworp maar op de juiste plaats wordt genomen c. Neen, een deel van elke voet moet op de zijlijn of op de grond achter de zijlijn staan d. Neen, een deel van één voet moet op de zijlijn of op de grond achter de zijlijn staan

32 Het juiste antwoord:C Toelichting: blz. 90 van Spelregels Veldvoetbal. Je moet bij een inworp met een gedeelte van elke voet op of achter de zijlijn staan. Geknield wil zeggen, dat je niet staat, maar op je knie(en) zit en daarmee voldoe je dus niet aan de voorwaarden die gelden op het moment van inwerpen.

33 9. Een indirecte vrije schop ter hoogte van de strafschopstip, te nemen door de aanvallende partij, wordt zo uitgevoerd, dat een aanvaller de bal even met de voet beweegt. Een tweede aanvaller schiet de bal vervolgens op het doel. Wat beslist de scheidsrechter als de bal afgeweerd wordt en vervolgens alsnog in het doel wordt geschoten? a. Doelpunt b. Doelschop c. Overnemen vrije schop d. Indirecte vrije schop tegen de aanvallende partij op de plaats waar de bal even met de voet werd aangeraakt en een waarschuwing voor eerstgenoemde aanvaller door het tonen van de gele kaart.

34 Het juiste antwoord: A Toelichting: De bal is in het spel als de bal is getrapt en beweegt. De aanvaller, die de bal uit de indirecte vrije schop met de voet beweegt, heeft er nog niet voor gezorgd, dat de bal in het spel is. De tweede aanvaller (die dus de nemer van de vrije schop wordt) zorgt ervoor dat de bal in het spel is. Omdat de bal niet rechtstreeks in het doel gaat, maar wordt afgeweerd en dan in het doel verdwijnt, is het gescoorde doelpunt dus geldig.

35 10. Bij het nemen van een strafschop laat de nemer middels een schijnbeweging, zonder zijn aanloop te onderbreken, de doelverdediger in de hoek duiken en plaatst vervolgens de bal in de andere hoek van het doel. De scheidsrechter zal: a. Een doelschop toekennen b. Zondermeer een doelpunt toekennen c. De strafschop laten overnemen en een waarschuwing geven aan de nemer door het tonen van de gele kaart d. De nemer een waarschuwing geven door het tonen van een gele kaart en het doelpunt toekennen.

36 Het juiste anwoord: B Toelichting: blz. 88 Spelregels Veldvoetbal. Het maken van een schijnbeweging bij het nemen van een strafschop is geoorloofd. Hier werd de schijnbeweging gemaakt, terwijl de aanloop nog niet was afgerond. Het maken van een schijnbeweging, nadat de aanloop is afgerond wordt beschouwd als een overtreding, waarvoor de nemer dan een waarschuwing moet worden gegeven. Werd de strafschop daarbij benut, dan dient deze te worden overgenomen.

37


Download ppt "Situatie 1 De bal is op het middenveld in het spel. De scheidsrechter ziet nu dat een speler een andere speler binnen het speelveld een klap geeft en onderbreekt."

Verwante presentaties


Ads door Google