De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt

2 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Achtergrond Menselijk kapitaal drijvende kracht economie: veel verwacht van afgestudeerden. Maar: arbeidsmarktkansen van afgestudeerden zijn niet altijd goed. Onderzoek onder afgestudeerden (bv. REFLEX / HEGESCO) geeft aan welke factoren succes op arbeidsmarkt bevorderen, maar dit is slechts één perspectief. Belangrijk om het werkgeversperspectief in te brengen.

3 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Bijdrage van deze studie Onderzoek onder werkgevers vaak beperkt: –Te algemeen (verwaarlozing specifieke vaardigheden). –Of te specifiek (gericht op een enkele sector). –Onrealistisch: wat is belangrijk? Alles! Resultaat: werkgevers willen ‘schaap met 5 poten’. Maar: “Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt”. Bijdrage van deze studie: –Realistischer beeld door werkgevers te forceren om te kiezen. –Combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden.

4 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Onderzoeksvragen Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden en wat betekent dit voor de competenties waarover ze moeten beschikken? Welke formele kenmerken zijn van invloed op de arbeidsmarktkansen van afgestudeerden? Welke competenties zijn van invloed op de arbeidsmarktkansen van afgestudeerden?

5 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Opzet van het onderzoek Literatuuronderzoek. Vignette studie: 900 werkgevers in 9 landen Diepte-interviews met 120 werkgevers. Focusgroepen met stakeholders (6-8 in elk land): instellingen HO, werkgevers, ministerie enz.

6 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Opzet vignette studie Simulatie van selectieprocedure in twee stappen. Stap 1: Uitnodiging sollicitatiegesprek op basis van CV kenmerken (bijvoorbeeld studie, werkervaring etc.). Stap 2: Selectie kandidaten op basis van ‘rapporten’ van assessment centrum over hun competenties.

7 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Vignette studie voorbeeld dating Voorkeur Aardig: 35% Humor: 30% Intelligent: 25% Aantrekkelijk: 10% Feitelijk gedrag ‘onthult’ ware preferenties. Keuzes zijn niet-lineair: drempels. Keuze Jacky Chan (mr. Nice Guy) Mr. Bean Einstein Brad Pitt

8 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Stap 1: Welke CV kenmerken zijn relevant?

9 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt De signaalwaarde van CV kenmerken: uitnodiging voor sollicitatiegesprek Opleidingsniveau (bachelor, master, doctor) Aansluiting baan-studierichting (studie sluit precies aan, studie gerelateerd, studie niet-gerelateerd) Relevante werkervaring (nee, 1 jaar, 2 jaar) Studie in het buitenland (nee, deels, geheel) Gemiddeld studiecijfer (beneden gemiddeld, gemiddeld, boven gemiddeld, top 10%) Prestige van de universiteit (top ranking, gemiddeld) Salaris (-25%, -10%, gemiddeld, +10%, +25%)

10 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt BachelorMaster Goede match naar richting Geen match

11 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Belangrijkste kenmerken: Aansluitende studierichting en werkervaring “De studierichting is echt een belangrijke indicator hoe snel iemand is ingewerkt.” “Werkervaring toont aan dat ze meteen aan de slag kunnen."

12 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Cijfers zijn belangrijk: het wordt lastig als je beneden gemiddeld scoort “Mensen met lage cijfers kunnen het werk niet goed aan.”

13 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Studie in het buitenland is positief. Maar de effecten verschillen per land. “Degenen die een half jaar in het buitenland hebben gezeten, beschikken over een andere state of mind, een zekere openheid."

14 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Niet precies aansluitende studie kan worden gecompenseerd met relevante werkervaring. Het niet hebben van een master opleiding kan worden gecompenseerd met relevante werkervaring. Hoge cijfers belangrijk wanneer je geen werkervaring hebt. Omgekeerd kan werkervaring beneden gemiddelde cijfers compenseren. Sommige kenmerken kunnen elkaar compenseren

15 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Stap 2: Welke competenties zijn relevant?

16 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt De keuze voor afgestudeerden: welke competenties zijn relevant? ‘Rapporten’ van assessment centrum over competenties (hoogste 25%, gemiddeld, laagste 25%) Professionele expertise: 19.5% Sociale vaardigheden: 19.1% Commerciële / ondernemersvaardigheden: 17.6% Innovatieve / creatieve vaardigheden: 16.0% Strategische / organisatorische vaardigheden: 14.2% Algemene academische vaardigheden: 13.7%

17 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Top academische vaardigheden, lage professionele Top professionele vaardigheden, lage academische Salaris 10% boven gemiddelde Salaris 10% onder gemiddelde

18 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Beneden gemiddelde scores zeer negatief

19 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Algemene academische vaardigheden kunnen een gebrek aan professionele expertise niet compenseren

20 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Gemiddelde allrounder krijgt voorkeur boven eenzijdige specialist

21 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise17.3-29.7 Sociale vaardigheden12.9-35.0 Commerciële vaardigheden7.4-29.4 Innovatieve vaardigheden14.0-26.3 Strategisch/organisatorische vaardigheden 12.7-24.1 Algemene academische vaardigheden11.2-21.2

22 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise17.3-29.7 Sociale vaardigheden12.9-35.0 Commerciële vaardigheden7.4-29.4 Innovatieve vaardigheden14.0-26.3 Strategisch/organisatorische vaardigheden 12.7-24.1 Algemene academische vaardigheden11.2-21.2

23 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Effecten van hoge en lage prestaties Competenties % gemiddeld salaris Hoog vs. gemid.Laag vs. gem. Professionele expertise17.3-29.7 Sociale vaardigheden12.9-35.0 Commerciële vaardigheden7.4-29.4 Innovatieve vaardigheden14.0-26.3 Strategisch/organisatorische vaardigheden 12.7-24.1 Algemene academische vaardigheden11.2-21.2

24 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (1) Lage prestaties hebben een hoge prijs: Kosten van beneden gemiddelde prestaties zijn het dubbele van de mogelijke voordelen van bovengemiddelde prestaties. Werkgevers kunnen deze risico's niet zomaar bundelen: –Liever twee gemiddelde allrounders dan twee eenzijdige specialisten. Goede signalen over inzetbaarheid van afgestudeerden zijn daarom belangrijk: –Aansluitende studierichting; relevante werkervaring; cijfers, prestige van de universiteit.

25 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (2) Het belang van specifieke kennis: –Basis voor professionele expertise. –Typische domein van HO. –Beste voorspeller voor arbeidsmarktkansen. Algemene academische vaardigheden worden beschouwd als goed ontwikkeld en zijn dus niet doorslaggevend: –HO succesvol in screening en signaleringsfunctie. –Typische domein van HO maar algemene academische vaardigheden kunnen niet worden ontwikkeld zonder inhoud.

26 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Conclusies (3) Sterk belang van sociale vaardigheden: –Lage prestaties zeer nadelig. –Maar deze kunnen ook elders ontwikkeld worden (bv. teamsport, studentenvereniging). Ruimte voor specialisatie: innovatieve/creatieve, commerciële/ondernemersvaardigheden: –Niet iedereen hoeft dit te hebben. –Kan het in HO worden ontwikkeld? Produceer een ideale mix van afgestudeerden in plaats van een 'ideale' afgestudeerde.

27 Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers, HRM Beats 6-2-2014 Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt Bedankt voor uw aandacht Meer informatie? R.vanderVelden@Maastrichtuniversity.nl De literatuurstudie “What is expected of higher education graduates in the 21st century?” verschijnt in: J. Buchanan, D. Finegold, K. Mayhew and C. Warhurst (eds.), Oxford Handbook of Skills and Training, Oxford University Press. Het rapport “The Employability of Higher Education Graduates: The Employers’ Perspective”: http://ec.europa.eu/education/library/study/2013/emp loyability_en.pdf http://ec.europa.eu/education/library/study/2013/emp loyability_en.pdf


Download ppt "Arbeidsmarktkansen van afgestudeerden: het perspectief van werkgevers Martin Humburg, Rolf van der Velden en Annelore Verhagen Research Centrum voor Onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google