De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.vdab.be 0800 30 700 Onderwijs en Gender – 18-10-2012 Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.vdab.be 0800 30 700 Onderwijs en Gender – 18-10-2012 Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren Coördinator arbeidsmarktonderzoek VDAB Studiedienst

2 Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief

3 Onderwijs en Gender – Aantal schoolverlaters Nog werkzoekend na 1 jaar (Rest%) % zonder werkervaring na 1 jaar (dynamiek) 14,6%16,8%12,3% ,8%9,7%9,8% 1,9 %2,0 %1,7 % 3,8 %4,6 %3,1 % Aansluiting met de arbeidsmarkt in Genderperspectief

4 Onderwijs en Gender – Vrouwen hoger geschoold dan mannen

5 Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

6 Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

7 Onderwijs en Gender – Aandeel naar scholingsniveau

8 Onderwijs en Gender – Evolutie geslacht / regio

9 Onderwijs en Gender – LaagMiddenHoog Meer = beter

10 Onderwijs en Gender – Laaggeschoolden Laaggeschoolde vrouwen hebben het moeilijker op de arbeidsmarkt maar mannen zijn meer crisisgevoelig.

11 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (Te) veel schoolverlaters komen met een ASO-diploma op de arbeidsmarkt.

12 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Vergelijking M/V met ASO-diploma

13 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden Beroepsonderwijs moet toeleiden naar de arbeidsmarkt. Een 7 de jaar loont.

14 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (BSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied

15 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden TSO blijft een goede opstap naar de arbeidsmarkt maar biedt ook kansen op verder studeren. 7 de jaar loont in TSOSchoolverlaters uit TSO of met TSO voorgeschiedenis

16 Onderwijs en Gender – Middengeschoolden (TSO) Gevolgde opleiding M/V (min. 20sv) Studiegebied

17 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Academische bachelors vinden moeilijk aansluiting met de arbeidsmarkt.

18 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

19 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

20 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

21 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.

22 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.

23 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – PBA Vergelijking rest% M/V per studiegebied

24 Onderwijs en Gender – Professionele bachelor telt het grootste aantal schoolverlaters en is meest succesvolle studieniveau. Bijna 2 op 3 prof. bachelors zijn vrouwen. Vrouwen kiezen vooral voor ‘zachte’ opleidingen. ‘Harde’ technische opleidingen worden vooral bevolkt door mannen. Professionele bachelors zijn de echte ‘knelpuntbusters’. Steeds meer keuzemogelijkheden zorgen voor minder transparantie. Hooggeschoolden – PBA

25 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

26 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met quasi volledige tewerkstelling na 1 jaar

27 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

28 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met goede tot zeer goede aansluiting met de AM

29 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

30 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen met minder goede aansluiting met de AM en niet steeds tewerkstellingskansen binnen het eigen vakgebied

31 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die voor dit niveau ondermaats presteren. Dikwijls geen jobs volgens niveau en/of vakgebied.

32 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Opleidingen die helemaal niet aansluiten bij de vraag van de AM of aantal afgestudeerden veel te hoog in verhouding tot de vraag.

33 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden – Master Vergelijking rest% M/V van enkele studiegebieden met bijzondere kenmerken

34 Onderwijs en Gender – Hooggeschoolden Master Masters blijven het goed doen op de arbeidsmarkt. Het overwicht van de vrouwen neemt toe. Vrouwen kiezen minder voor techniek maar hebben evenveel kansen op de arbeidsmarkt. Een aantal opleidingen leiden slechts in bepaalde mate toe naar het vakgebied en zijn bijgevolg crisisgevoeliger. De masteropleidingen kennen een ware explosie aan afstudeerrichtingen wat nadelig is voor de transparantie op de arbeidsmarkt.

35 Onderwijs en Gender – Meer cijfers vindt u op Dank u


Download ppt "Www.vdab.be 0800 30 700 Onderwijs en Gender – 18-10-2012 Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren."

Verwante presentaties


Ads door Google