De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Carl Jung’s Archetypes Silvy Alblas & Frank Vis. YouTube filmpje akdk akdk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Carl Jung’s Archetypes Silvy Alblas & Frank Vis. YouTube filmpje akdk akdk."— Transcript van de presentatie:

1 Carl Jung’s Archetypes Silvy Alblas & Frank Vis

2 YouTube filmpje akdk akdk zGUpk&feature=related zGUpk&feature=related

3 Carl Gustav Jung Zwitserse psychiater en psycholoog. Leerling van Freud Theorieën Collectieve onbewuste Archetypen Controversieel tijdens en na WW II Collega’s die het Nazi-regime steunden Nazi’s pasten de theorie van Jung toe Nooit bewezen en onwaarschijnlijk

4 Archetypen Universeel. Onbewuste behoeften en ambities. Opgeroepen in bepaalde situaties. Gedragsregels waar je je naar gedraagt of die je verwacht bij anderen. “Vrouw vecht met python om hond te redden” “Daar loop ik met een grote boog omheen”

5 12 Archetypen Pearson simplificeerde het concept in 1991

6 Innocent Behoeften: Gezelschap, vertrouwen, loyaliteit, optimisme, bescherming, afhankelijk. Voorbeeld: Het Kind Merk: The trusted brand Merk moet leveren: Een beschermde omgeving waar de consument kan groeien. Risico: Afhankelijkheid zien als naïef en consument als een klein kind behandelen. Merken: Coca-Cola, De Efteling, Interpolis, De consumentenbond.

7 Everyman Behoeften: Verstandig, kritisch, onafhankelijk, down-to-earth mentaliteit. Voorbeeld: De goede buurman Merk: The likeable brand Merk moet leveren: Consument moet betrokken worden bij het concept, moet als vriend behandeld worden. Risico: Ieders vriend zijn kan niet. Niet meer speciaal zijn. Merk moet verrassende manieren blijven verzinnen op relatie speciaal te houden. Merken: Ikea, Postbank, Hema, Volkswagen

8 Caregiver Behoeften: Voor iets of iemand kunnen zorgen, gewaardeerd en thuis voelen, harmonieuze sfeer en omgeving, veiligheid. Voorbeeld: De ouder Merk: The caring brand Merken: Starbucks, Hallmark, Nokia, Nivea

9 Lover Behoeften: Schoonheid, passie, verleiding, lust, emotie boven ratio. Voorbeeld: De danser Merk: The Passionate Brand Merken: Magnum, Hagen Dazs, Cornetto, Bacardi, Sheba, Dove

10 Jester Behoeften: Plezier, humor, leuk en zorgeloos leven, ontsnappen aan dagelijkse sleur, “You only live once”, perspectief, ontspanning, vermaak. Voorbeeld: De clown Merk: The Fun Brand Merken: Fanta, Amstel, Pringles, M&M’s

11 Outlaw Behoeften: Rebels, los breken, eigen regels volgen, sterk verlangen naar vrijheid Voorbeeld: De rebel, revolutionaire Merk: The Rebel brand Merken: EasyJet, Absolut, MTV, Mini, Linux

12 Explorer Behoeften: Individualiteit, onafhankelijkheid, avontuur, gaat zijn eigen weg, drang naar ontdekken en onderzoeken, nieuwsgierig, het verbreden van je horizon Voorbeeld: Indiana Jones Merk: The Investigative brand Merken: Marlboro, National Geographics, Grolsch, Kipling

13 Creator Behoeften: Verbeelding, creativiteit, originaliteit, intuïtie, dromen verwezenlijken, ideeën visualiseren, initiator van verandering. Voorbeeld: De uitvinder, de dromer Merk: The Creative brand Merken: Lego, Apple, Renault

14 Hero Behoeften: Realisatie van ambities, sterke drang om te winnen, ontwikkeling van vaardigheden, doelgericht, beter dan andere zijn. Voorbeeld: De superheld Merk: The warrior brand Merken: Nike, Gillette, BMW, Duracell, Canon, Greenpeace

15 Magician Behoeften: Transformatie, mysterie, rituelen, symbolen, iets onwenselijks in iets wenselijks veranderen. Voorbeeld: De visionair, de charismatische leider Merk: The magical brand Merken: Axe, Red Bull, Disney

16 Sage Behoeften: Grote drang om kennis te verzamelen, intellectuele vaardigheden ontwikkelen, de wereld begrijpen, logisch denken. Voorbeeld: De mentor Merk: The Wise Brand Merken: Audi, Philips, Intel, Bose, Becel

17 Ruler Behoeften: Behoefte voor structuur en orde, leider van de groep, heldere visie, vastberaden, besluitvaardig, Controle, heeft het voor het zeggen. Voorbeeld: De koning, de baas Merk: The Supervisory Brand Merken: Rolex, Budweiser, Bentley, Evian, KLM, Hugo Boss, Heineken, Mercedes

18 Toepassen van archetypen The Brand prototyping process

19 Casestudy: Ikea Archetype: Everyman. Likeable brand. Behoefte: Prettige leefomgeving tegen lage prijs die iedereen kan betalen. Toegankelijk concept met consument als participant. Is vriend van de Everyman.

20 The Matrix Neo - Hero Morpheus - Magician / Sage Trinity - Lover (goddess) Agent smith - Outlaw Oracle - Caregiver

21 Star wars Luke Skywalker- Hero Han solo - Explorer (best friend) Princes Leila - Lover Darth Vader - Outlaw The emperor - The ruler Yoda - Magician / Caregiver Obi Wan Kenobi - Sage

22 Welke archetype ben jij? etypes/Find+your+archetype


Download ppt "Carl Jung’s Archetypes Silvy Alblas & Frank Vis. YouTube filmpje akdk akdk."

Verwante presentaties


Ads door Google