De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Persoonlijke waarden van doorslaggevende betekenis bij keuzes van consumenten Prof. Dr. José Bloemer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Persoonlijke waarden van doorslaggevende betekenis bij keuzes van consumenten Prof. Dr. José Bloemer."— Transcript van de presentatie:

1 Persoonlijke waarden van doorslaggevende betekenis bij keuzes van consumenten Prof. Dr. José Bloemer

2 Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten •Wat zijn persoonlijke waarden? •Wat is beslissingsgedrag? •Wat is de relatie tussen persoonlijke waarden en beslissingsgedrag? •Welke waarden zijn voor u belangrijk? •Verschillen deze waarden per product? •Zijn deze waarden afhankelijk van de situatie? •Leidt waardencongruentie tot tevredenheid (en merkentrouw)? •Hoe kun je dit onderzoeken? •Hoe maken aanbieders van producten gebruik van deze kennis?

3 Wat zijn persoonlijke waarden •Wenselijke doelen die dienen als leidend principe in het leven van mensen (Schwartz, 1992). •Duurzame overtuigingen van een persoon over wat hij/zij belangrijk vindt in het leven om na te streven (Rokeach, 1973).

4 Persoonlijke waarden •Gelijkheid •Veiligheid •Sociale macht •Plezier •Vrijheid •Sociale orde •Spannend leven •Welvaart •Zelfrespect •Dienst en wederdienst •Beleefdheid •Gehoorzaamheid •Verantwoordelijk •Loyaal •Goed imago •Sociale rechtvaardigheid •Succesvol •Invloedrijk •Ambitieus •Bekwaam •Eigen bestemming kiezen •Nieuwsgierigheid •Onafhankelijkheid •Intelligent •Ruimdenkend •Wijsheid •Behulpzaam

5 Wat is beslissingsgedrag?

6 •Produktklasse –Koffie, auto, pen, bank •Produktvorm –Koffie: bonen of gemalen –Auto: sedan, sport –Pen: vulpen, ballpoint –Bank: zakenbank, particulieren •Merk: –DE, Perla –BMW, Mazda –Bic, Waterman –ABN, Postbank

7 •Koffie: –Expressomaling van DE •Auto: –BWM 320 D •Pen –Waterman vulpen •Bank –Postbank met internet bankieren

8 Wat is de relatie tussen persoonlijke waarden en beslissingsgedrag? •Produktattributen •Consequenties –Functioneel –Psychosociaal •Waarden

9 Relatie tussen product(attributen) en waarden: de doel-middelketen Attributen Consequenties Waarden vb: -Fris/vloeibaar dorstlessen beter voelen -Natuurlijke 7 Up ingredienten beter voor me goede gezondheid Het model legt een ‘link’ tussen fysieke product en waarden van de consument door middel van “laddering” Waarom belangrijk? Beschrijf attributen?

10 Relatie met Maslow’s behoeften pyramide? Attributen Consequenties Waarden Primaire behoeften Sociale behoeftenZelf realisatie

11 Doel middel keten

12 Doel middel keten (vervolg)

13 Welke waarden zijn voor u belangrijk?

14 Verschillen deze waarden per product? Deel 3: De waarden van de ABN Amro

15 Zijn deze waarden afhankelijk van de situatie? •Situationele betrokkenheid •Hoe belangrijk is het product in een bepaalde situatie? –Betaalrekening –Hypotheek –Beleggen –Verzekering –Uzelf –Bedrijf –Kinderen of kleinkinderen

16 Leidt waardencongruentie tot tevredenheid? •Tevredenheid –Verschil tussen wat je verwacht en wat je krijgt •Dus: wat verwacht je?

17 Hoe kun je dit onderzoeken?

18 Vier banken vergeleken

19 Rabo versus ABN Amro •Dienst en wederdienst •Wijsheid •Respect voor traditie •Zelfrespect •Sociale orde •Gedurfd •Van het leven genieten

20 ING versus Postbank •Ruimdenkend •Dienst en wederdienst •Sociale orde •Invloedrijk •Eigen bestemming kiezen •Wijsheid •Niewsgierighied •Sociale rechtvaardigheid •Gedurfd •Plezier

21 Waardencongruentie en tevredenheid •Voor alle banken geldt: •Des te beter de waarden van de klanten en de banken met elkaar overeenkomen des te groter de tevredenheid van de klanten. •Tegemoet komen aan sociale waarden van de klant (gelijkheid, beleefdheid, ruimdenkend, gehoorzaam, behulpzaam, verantwoordelijk, netjes, sociale orde, veiligheid en dienst en wederdienst) levert een nog grotere tevredenheid dan het tegemoet komen aan individuele waarden (bijv. intelligent, ambitieus, onafhankelijk, succesvol).

22 Hoe maken aanbieders gebruik van deze kennis? •Marketing mix –Communicatie –Product –Prijs –Distributie

23

24


Download ppt "Persoonlijke waarden van doorslaggevende betekenis bij keuzes van consumenten Prof. Dr. José Bloemer."

Verwante presentaties


Ads door Google