De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen."— Transcript van de presentatie:

1 D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen

2 H ET BOEK Columns Column als voorbeeld van communicatiefouten Visie beschreven in columns

3 D E A UTEUR Paul Postma Wereldwijd bekend Boeken: “Succes in marketingpraktijk Uitvinder CRM Oud Wehkamp Marketingmanager Eigen bedrijf => TNS-NIPO

4 E EN GELUK HEEFT ZE … Mijn dochter komt thuis met een onnozel tasje waar nauwelijks een portemonnee in past, en waarop een enigszins mislukt lila paardje is gedrukt. Stralend laat ze mij haar aanwinst zien. Ik wil haar niet teleurstellen, maar iets in mijn blik verraadt kennelijk wat ik denk. En daardoor ziet ze het zelf ineens ook. Hoe komt iemand zo gek zoiets lelijks te kopen dat bovendien nergens toe dient? Wel, ze was met haar vriendin Sophie naar de H&M geweest, en ja, dan wil je toch wat kopen? ‘Sophie heeft een gehaakte aardbei gekocht met een knipsluiting.’zegt ze verontschuldigend, om te illustreren dat het nog erger kan. Eén geluk heeft ze: Ik heb er begrip voor. –

5 W AT BEDOELT P OSTMA ?... Marketeers:….. …investeren veel geld in mensen die hun producten nooit kopen… …bedenken commercials die hun klanten niet begrijpen …veranderen bekende merken in nietszeggende woorden omdat dit beter past in hun strategie.

6 W AT ZIET P OSTMA ?... Voorbeelden miscommunicaties:  Mannen staan met hun dikke terreinauto’s in de file.  Vrouwen kopen schoenen waarop ze niet kunnen lopen.  Kinderen komen thuis met een portemonnee in de vorm van een gehaakte aardbei.

7 W AAROM BEGRIJPEN KLANTEN EN MARKETEERS ELKAAR NIET ? De manier waarop marketeers in hun werk hun brein gebruiken staat haaks op de manier waarop klanten bij het kopen hun brein gebruiken.

8 V ISIE : S PREEK DE TAAL VAN JE KLANT !

9 E NGELSE SLOGANS ?!? Vroeger: “Trabant, de auto van de toekomst” Fiat – Forward Thinking JVC – We produce your imagination  Waarom doen bedrijven hun sloganisering altijd in het Engels?

10 Z ELFS N EDERLANDSE BEDRIJVEN ?!? Fortis: Solid partners, flexible solutions. Die doen toch alleen zaken in vlaanderen en Nederland? Verdwijning herkenbaarheid miscommunicatie.

11 P AUL P OSTMA ZEGT : “Heeft er nog iemand verstand van communicatie?” Reclamebureaus  ‘Verengelst’  Uitschakelen taal van de klant “Men zou toch moeten weten dat je de klant het best bereikt in de taal die meest vertrouwd is” “Volgens mij heeft dat iets met marketing te maken, maar ik begrijp dat dit teveel gevraagd is.

12 G EBRUIK VAN E NGELS IS NIET TE WIJTEN AAN :… …omvang taalgebied (22 miljoen; Top 20) …BNP (Top 10 globaal)

13 D E MARKETEER :….. …projecteert zijn engelse gewoontes op de klant. Heerlijk, helder, …… (  wie kent het niet)

14 S LOGAN T EST Het zuiverende water Spa Good to know you Randstad Geeft je vleugels Red Bull Always in touch with your friends Hyves.nl. Dacht t wel! Arke Empowering People Acer Hebben wij u ooit laten staan? Anwb

15 Dank u voor de aanwezigheid en belangstelling!


Download ppt "D E GEHAAKTE AARDBEI Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen."

Verwante presentaties


Ads door Google