De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?"— Transcript van de presentatie:

1 COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?

2 FEITEN Meer studenten dan ooit tevoren beginnen aan het hoger onderwijs De wereld is zich anders aan het organiseren –Globalisering –Macht- en paradigmashifts –Nieuwe Renaissance? VRAGEN Wat is wordt er van het HO verwacht? Wat doe we? Wat zijn onze instrumenten? GEVAREN Tekort aan pedagogisch/didactisch theoretisch bewustzijn bij academics/docenten Nood aan ontwikkeling van Academic Leadership Wat zijn de competenties die we moeten nastreven? 2

3 UITDAGINGEN BOLOGNAPROCES “Higher education is a major driver for social and economic development and for innovation in an increasingly knowledge-driven world” Budapest-Vienna Declaration, March 2010 “All students and staff of higher education institutions should be equipped to respond to the changing demands of the fast evolving society” “HE should equip students with the advanced knowledge, skills and competences they need throughout their professional life” Ministerial Meeting in Leuven, April

4 Bolognaproces - Boekarest Establish conditions that foster student-centred learning, innovative teaching methods and a supportive and inspiring working and learning environment, while continuing to involve students and staff in governance structures at all levels; Work to enhance employability, lifelong learning, problem-solving and entrepreneurial skills through improved cooperation with employers, especially in the development of educational programmes; Encourage knowledge-based alliances in the EHEA, focusing on research and technology 4

5 EUROPA: “EMPLOYABILITY” Drie niveaus moeten bereikt worden –Level 1: Directe inzetbaarheid –Level 2: LLL –Level 3: Groei en ontwikkeling mogelijk maken van werk en gemeenschap Leerprocessen: –Formeel leren –Niet-formeel leren –Informeel leren Student experience? (ervaring/beleving) An experience is just that, an experience, if there is no reflection Kennisportaal voor samenwerking met gemeenschap, werkveld, overheid en middenveld 5

6 DENKEN AAN/OVER DE TOEKOMST “ The Atlantic “ denkt samen met het Research Centre van Phoenix University over hoe de moderne school moet kunnen evolueren. 6 Technologie en mobiliteit veranderen de werkomgeving op een fundamentele manier

7 METHODOLOGIE University of Phoenix Research Centre contacteerde Institute for the Future 3 fases: 1.Bestuderen reviews en trends/voorspellingen horizon van 10 jaar 2.Expertenworkshop van grote bedrijven (Disney, Proctor and Gamble enz.): brainstorm om de ‘drivers of change’ te identificeren 3.Analyse en filteren van de gegevens om 6 kerndrivers te omschrijven en 10 competentiegebieden die het belangrijst zullen zijn voor toekomst 7

8 ONTWIKKELINGSCYCLUS Vooruitzien Inzicht Actie 8

9 COMPETENTIE EN TALENT A quality of a person that in the right context can lead rapidly to inspiration And sustainable excellent performances 9

10 10

11 11

12 12

13 13

14 K COMPETENCIES FOR THE 21ST CENTURY KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES NEEDED IN THE FUTURE WORK FORCE 14

15 15

16 16

17 17

18 GEVOLGEN VOOR STUDENTEN Levenslang leren Leren vooruit kijken en de toekomst plannen Inzichten verwerven en actie ondernemen De eigen competenties kritisch benaderen en ze bijwerken en verder ontwikkelen Hiervoor de juiste bronnen en hulpmiddelen kunnen inschakelen 18

19 GENERISCHE COMPETENTIES 19

20 GEVOLGEN VOOR HET HO HO is dikwijls het product van een technologische infrastructuur en de sociale omstandigheden van het verleden HO moet leren zich aan te passen en snel respons te geven op veranderingen Relevant curriculum uitbouwen – Interne Nexus (Onderwijs-Onderzoek- Dienstverlening) koppelen aan de Externe Nexus (Innovatiedriehoek) 20

21 AANBEVELINGEN HO Nadruk leggen op de ontwikkeling van kritische ingesteldheid, inzichtsverwerving en een vermogen tot analyse Integreren van nieuwe media literacy Integreren van “Experiential Learning”om generische competenties en talenten te ontwikkelen (soft skills) Interdisciplinair werken (zie vb. Martha Nussbaum - pleiten voor integratie van menswetenschappen en positieve wetenschappen) 21

22 AANBEVELINGEN WERKVELD Snel reageren op veranderende contexten en hun personeelsbeleid daarop aanpassen. Anticiperen op wat er in de 21 e eeuw nodig is Strategisch HRM opzetten en LLL bevorderen –Talent wordt schaars en zorgt voor concurrentie –“The most valuable employees will be those that are the most difficult to hold on to” 22

23 AANBEVELINGEN BELEID Leiding nemen in het veranderende landschap Academic Leadership ontwikkelen Onderwijs, onderzoek en innovatie MOET een prioriteit zijn 23

24 Dank u voor uw aandacht Michaël Joris 24


Download ppt "COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?"

Verwante presentaties


Ads door Google