De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

9-7-2014 Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "9-7-2014 Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek."— Transcript van de presentatie:

1 Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek

2 Citaten: “The single biggest disillusionment and frustration of my career” - BU CEO “The contract is a noose around both our necks” - CIO “We formed the partnership for the potential added value (service provider) could bring, but the contract has only focussed on saving cost..….. the contract has got in the way of receiving the value we intended” - BU CEO

3 DE KEUZE IS AAN U

4 Groei Business Process Outsourcing tot 30% kostenbesparingen  7% van omzet focus kernactiviteiten

5 "Key to banking is distribution and brand strength. If you can outsource the other bits more cheaply, then it is positive."

6 Belangrijkste reden verlenging contract: kwaliteit dienstverlening 60% van de klanten veranderde van leverancier. Belangrijkste reden: kwaliteit dienstverlening 8% weer in huis

7

8 sourcing strategie tender contractuele fase contract management

9 Offerte fase bepaal doel op korte èn lange termijn -geen lange termijn relatie voor korte termijn voordelen omschrijf de status quo -verborgen diensten -offertes niet vergelijkbaar meer offertes -inzicht in prijszetting kies niet te vroeg -ondermijning onderhandelingspositie

10 Bepaal prijs niet te snel Kosten overdracht licenties, hardware “achterblijvende” kosten (10-20%) verhouding kosten-diensten verandert snel verborgen diensten geen aansturingsmechanisme

11 Planning en controle proces leverancier meer ervaring “stuurt” klant klant eigen consultant klant eigen team realistisch tijdspad

12 Inzicht in relatie geen strategisch partnerschap contract als aansturingsmechanisme geen uitstel bepalen SL tenzij ook contractueel beheerst

13 Het contract de overdracht: aan begin èn einde diensten en SLs verbeteringen (technology refresh) veranderingen (change control) prijsmechanismen

14 Aandachtspunten overdracht personeel activa (due diligence) contracten (due diligence) i.e. rechten: bestaande, gecreëerde, na afloop koopprijs? exit

15 Aandachtspunten diensten klant: wat? leverancier: hoe?

16 Diensten “zoals thans” geleverd diensten niet gedocumenteerd werknemers overgeplaatst geen stimulans verbetering diensten verzwakking onderhandelingspositie klant verkeerd referentiemoment

17 Risico Profiel Overgang Tijd Interne aankondiging klant Overgang diensten Stabilisering diensten Service Level Contractuele Service Level

18 Oplossingen: doe het niet “vangnet” clausule kom meetinstrumenten overeen

19 Bevriezingsperiode bepalen Service Levels (SLs) Valkuilen: achteruitgang SLs na aankondiging vrijbrief leverancier om SLs onder te waarderen Oplossingen: overeenkomen meetinstrumenten documenteer SLs voor aankondiging

20 Traditionele valkuilen SLAs - service credits Als maximum bereikt -> geen incentive meer kiezen voor boete indien kosten verbetering dienst hoger zijn verrekenen met SLs in andere gebieden rapporteren: BU´s geen interesse mismatch contract BU vereisten

21 Oplossingen: link SLs aan KPIs betere aansluiting behoeften BUs flexibeler leverancier signaleert veranderingen sturingsmechanisme

22 Dienstverlening; meten prestatie zelf meten -rapportages -periodiek beoordelen -audits door derden benchmarking regelmatig overleg

23 Dienstverlening; sancties service credits / boete terugverdien- mechanisme service debits? Schadevergoeding beëindiging exclusiviteit beëindiging (deel)overeenkomst

24 Bewerkstelligen verbeteringen KPIs monitoren mogelijkheden voor verlaging kosten en verbetering diensten -monitoren technologische innovatie -adviseren over verbeteringen / vervangingen -regels omtrent prijsstelling stimulans: het prijsmechanisme

25 Prijsmechanismen vaste prijs kost plus “forward pricing” voordeel delen

26 Vaste prijs goed afgebakende diensten en SLs krachtige change control gedetailleerd begrip vaste kosten ongeschikt als dienst niet statisch is vaste prijsstelling per onderdeel indexering jaarlijkse korting

27 Kost plus gedetailleerde analyse en groepering van kosten stel marge vast stel door te geven kosten vast volumekortingen jaarlijks budget bandbreedtes risico / beloning caps / collars indexering benchmarking

28 “forward pricing” toekomstige tariefbepaling (vaste en variabele elementen) toekomstige budgetbepaling (met jaar-op-jaar verlagingen)

29 “gain sharing” SL’s gelinkt aan bedrijfsvoordeel credits / debits reflecteren werkelijke bedrijfswaarde gelijke verdeling risico’s en voordelen


Download ppt "9-7-2014 Outsourcing - aandachtspunten Lokke Moerel De Brauw Blackstone Westbroek."

Verwante presentaties


Ads door Google