De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren DYNAMIND Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren DYNAMIND Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo."— Transcript van de presentatie:

1 Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren DYNAMIND Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo Conferentie 2014

2 Wat komt aanbod in deze workshop? DYNAMIND een kerncurriculum ontwerpen inzoomen op expertmindmap zelf oefenen met maken expertmindmap tips en ervaringen uit de praktijk vragen en discussie

3 Principle based scenario Fase I: ontwerpen Fase II: afstemmen op voorkennis Fase III: leervraag begeleiden + kennisconstructie Fase IV: evalueren DYNAMIND

4 Fase I: ontwerpen Wat gaan de leerlingen leren? - welke kerndoelen? - plaats op leerlijn? - welke kernconcepten? - welke vaardigheden? DYNAMIND

5 Kerncurriculum Beperkt aantal kernconcepten als startpunt voor kennisconstructie DYNAMIND

6 Voordelen van (digitaal) mindmappen? betekenisvolle verbanden onderscheiden clusters Ontwerpen visueel overzicht inzoomen/uitzoomen expliciteren van kennisconstructie structureren kennis DYNAMIND identificeren kernconcepten

7 introductie spetterend stimulerend verrassend motiverend herkenbaar beeldvormer: Doel is leerlingen enthousiast te maken voor het onderwerp DYNAMIND

8 opbouwen expertmindmap stap 1 introductie groepsgesprek post-its met sleutelwoorden op flap noteren associaties op post-its "slow thinking"uitwisselenvastleggenactiveren opbrengst collectieve voorkennis = woordveld middeleeuwen kastelen zwaard klooster ad el jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen stadsrechten pacht herendiensten bescherming boeren kerk godsdienst schildknaap DYNAMIND

9 Ordenen van concepten Woordveld middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster Introduceren van concepten herendiensten middeleeuwen kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht beschermingschildknaap boeren kerk DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 2

10 Ordenen van concepten Hiërarchische en dwarsverbanden middeleeuwen ridders kastelen zwaard klooster adel jonkvrouw horige lijfeigenen landbouw paarden steden handel ambachtslieden koning oorlog kruistocht bidden monniken nonnen godsdienst stadsrechten pacht herendiensten bescherming schildknaap boeren kerk Woordcluster expertmindmap DYNAMIND opbouwen expertmindmap stap 3

11 DYNAMIND Wat zijn de mindmap spelregels?

12 DYNAMIND Terugblik op deze ervaring? Hoe is het gegaan? Wat valt op? Wat was verrassend? Was het lastig- eenvoudig?

13 Tips uit de praktijk voor expertmindmap Bestaande methoden zijn goede bron voor de kernconcepten Eerst eigen mindmap maken en dan samenvoegen levert nieuwe inzichten op Er zijn meerdere “goede “oplossingen Lesmaterialen en bronnen kunnen worden opgeslagen in digitale expertmindmap dmv notities en links DYNAMIND

14 Tips uit de praktijk voor klassenmindmap Introductie is bepalend voor de “kennisoogst” Stappen in scenario kunnen worden bekort door onderdelen voor te structureren Noodzakelijk om goede balans tussen activerende werkvormen en klassikale uitwisseling te bewaren DYNAMIND

15 Vragen?

16 DYNAMIND =


Download ppt "Werken met een scenario voor vraaggestuurd leren DYNAMIND Harry Stokhof docent OJW- onderzoeker Hogeschool Arnhem Nijmegen Open Universiteit Workshop Pabo."

Verwante presentaties


Ads door Google