De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Automatische fietsenstallingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Automatische fietsenstallingen"— Transcript van de presentatie:

1 Automatische fietsenstallingen
Themabijeenkomst ‘Fietsparkeren bij stations’ Utrecht, 7 april 2005 Ronald Jorna 1

2 Inhoud presentatie Inleiding Stand van zaken systemen
Praktijkervaringen Voor- en nadelen Algemene conclusies Checklist Ontbrekende kennis

3 Inleiding Diepens & Okkema: Project ICT en fiets:
adviesbureau verkeer en vervoer Delft, Zwolle, Eindhoven circa 30 medewerkers Project ICT en fiets: Automatische fietsenstalling Actieve chip e-CYCLIST instrument

4 Automatische stallingen
‘Onbemande bewaakte fietsenstalling waarbij d.m.v. elektronische identificatie toegang tot een stalling wordt verkregen’ Aanmeldpunt per stalplaats Aanmeldpunt centraal - collectief stallen - individueel stallen Beeldvorming

5 Automatische stallingen
Bike Tree & Bike Hedge (Ecomove) Velominck (Lo Minck systemen) Fietsmolen (Fietsumrond) Beschrijving systemen

6 Automatische stallingen
Bikestation (Klaver) Tourniquetsysteem (NS) Bikedispenser (Springtime) OVfietskluizen Beschrijving systemen

7 Automatische fietsenstallingen
Storingsgevoeligheid: Niet exact te achterhalen, Ecomove geeft 1 op aan. In- & uitgiftesnelheid: Gemiddeld circa 25 sec., afh. van identificatietechniek & aantal in- & uitgiftepunten. Betalingswijze/identificatie: Op allerlei wijzen. Technische bekwaamheid (1)

8 Automatische fietsenstallingen
Stalcapaciteit: Individuele stalplaatsen en modules (eenheden van 3, 6, 9, 15, 30, 50) Opschaling mogelijk. Max. technische levensduur: 10 tot 20 jaar (bron ProRail), op onderdelen eerder vervanging. Vandalismegevoeligheid: Sterk afhankelijk van inpassing in openbare ruimte. Technische bekwaamheid (2)

9 Automatische fietsenstallingen
Aanschafkosten: Verschillend per systeem. Algemeen tussen  per stalplaats. Afhankelijk van bouwcomplexiteit van systeem. Niet altijd duidelijke welke onderdelen in de aanschaf-kosten worden meegenomen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (1)

10 Automatische fietsenstallingen
Exploitatiekosten, o.a.: energiegebruik Gebruik comm. middelen onderhoud, backoffice, betalingssysteem reserveringen groot onderhoud Geen eenduidig antwoord vanuit leveranciers... Financiële en organisatorische bekwaamheid (2)

11 Automatische fietsenstallingen
Indicatie exploitatiekosten: Financiële en organisatorische bekwaamheid (3) Onbemande stalling Bemande stalling Tourniquette Velominck Fietsmolen Locker Expl.kosten/ jaar 45.000 25.000 13.500 Stalplts. 1500 50 200 Expl.kst/stalplts. € 30 € 500 € 67,50 € 66,67

12 Automatische fietsenstallingen
Onderhoud stallingen: 1 à 2 onderhoudsbeurten/jaar Eens in de zoveel jaar een grote onderhoudsbeurt. Werkwijze storingen: Automatisch signaal naar beheerder of via tel.nummer. Op afstand bedienbaar. Lokale beheerder blijft nodig. Financiële en organisatorische bekwaamheid (4)

13 Automatische fietsenstallingen
Locatiemogelijkheden: Op elke locatie inzetbaar....maar: Collectieve systemen op grootschalige locaties Individuele systemen op klein-schalige locaties Netwerkmogelijkheden: In principe in netwerk inzetbaar. Verhuur <-> stallen. Financiële en organisatorische bekwaamheid (5)

14 Automatische fietsenstallingen
Bediening: Meeste systemen hebben terminal met beeldscherm met info over de te nemen stappen. Betalen bij in- of uitchecken. Abonnementsvormen: Voor veelvuldige gebruikers allerlei vormen mogelijk, eventueel doelgroep gericht. Gebruikers-vriendelijkheid (1)

15 Automatische fietsenstallingen
Sociale veiligheid: Bepalend is verlichting, levendigheid van omgeving, openheid van de stalling en uitstraling externe omgeving. Veelal uitgiftepunt op maaiveldniveau. Automatenangst: Oorzaak is o.a. onwetendheid, gebruiker moet info ontvangen. Gebruikers-vriendelijkheid (2)

16 Praktijkervaringen De Fietsmolen te Nieuw Vennep
Ervaring: storingscontract Tourniquetsysteem te Schiedam Ervaring: communicatie i.v.m. automatenangst Velominck Floriade Ervaring toegangspasjes: magneetpas ongeschikt voor onbemande stalling, te gevoelig en kwetsbaar.

17 Voordelen automatische fietsenstalling
Voor- en nadelen Dag en nacht open Lagere exploitatiekosten dan bemande stalling Goede controle door pasjes-systeem Bewaking op afstand door gebruik van camera's Te combineren met fietsverhuur-systeem (afh. van systeemkeuze) Voordelen automatische fietsenstalling

18 Voordelen automatische fietsenstalling
Voor- en nadelen Betere mogelijkheden om gebruikersinformatie te verzamelen (wie, hoe lang, wanneer piekperiode, bezettings-graad, etc.) Ook toepasbaar op kleinere stations, waar bemande stalling te duur is. Voordelen automatische fietsenstalling

19 Nadelen automatische fietsenstalling
Voor- en nadelen Gevoel van onveiligheid. Afhankelijk van systeemkeuze zijn aanschafkosten hoog. Nog niet veel praktijkervaring opgedaan. (Nog) geen integraal pasjes-systeem. Nadelen automatische fietsenstalling

20 Algemene conclusie Tijd is rijp, veel partijen zijn ermee bezig, toch nog in beginfase Stalling is technisch product, daaromheen ontwikkeling (marketing)concepten waar te nemen Voor gebruiker & overheden is integratie van systemen van belang

21 Checklist bij realisatie
Wat is de doelgroep? Verwachte gebruik van de locatie? Verwachte capaciteit (nu/ toekomst) Piekbelasting? Individuele stalling of netwerk? Wijze van betalen en identificatie

22 Checklist bij realisatie
Wat te doen m.b.t. de sociale veiligheid en vandalisme? Communicatie mbt de stalling? Welk type backoffice heeft de voorkeur? Wat is het jaarlijkse exploitatie-budget en hoe kunnen deze kosten verkleind worden?

23 Ontbrekende kennis Nog onduidelijkheid over
investerings- en exploitatiekosten van automatische fietsenstallingen Nog onduidelijk over exploitatie-vorm en back-office.

24 Bedankt voor uw aandacht!
Voor meer informatie: eindrapport ‘ICT en Fiets’ e-CYCLIST instrument of: Ronald Jorna


Download ppt "Automatische fietsenstallingen"

Verwante presentaties


Ads door Google