De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Teambuilding zsamenwerken zonderhandelen zconflict hanteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Teambuilding zsamenwerken zonderhandelen zconflict hanteren."— Transcript van de presentatie:

1 Teambuilding zsamenwerken zonderhandelen zconflict hanteren

2 samenwerken zgemeenschappelijk doel zonderlinge afhankelijkheid zovertuiging dat samenwerken effectiever en efficienter is zgroep moet functionele eenheid zijn binnen de organisatie met de daarbij behorende verantwoordelijkheden

3 mogelijke problemen zrolconflict ytegenstrijdige boodschappen van superieuren yindividuele normen zijn strijdig met groepsnormen xpacifist bij HSA yrole-overload: verwachtingen overtreffen mogelijkheden zrolambiguiteit ywanneer normen, procedures e.d. niet duidelijk zijn yneem het volgende verhaal over vier personen: xIedereen xWie-dan-ook xIemand xNiemand

4 rolambiguiteit Er moest een belangrijke taak worden verricht en het was aan Iedereen gevraagd dat te doen. Wie-dan-ook had het ook kunnen doen, maar Niemand deed het. Iemand werd daar boos over omdat het de taak was van Iedereen. Iedereen dacht dat Wie-dan-ook het wel zou doen, maar Niemand realiseerde zich dat Iedereen het niet zou doen. Uiteindelijk gaf Iedereen Iemand de schuld, terwijl Niemand Wie-dan-ook gevraagd had.

5 soorten rollen ztaakgerichte rollen zgroepsgerichte rollen zzelfgerichte rollen

6 taakgerichte rollen zinitiatiefnemer zinformatiegever zinformatiezoeker zcoördinator zevaluator zsamenvatter

7 groepsgerichte rollen zaanmoediger zverzoener zpoortwachter znormsteller zvolger zobservator

8 zelfgerichte rollen zblokkeerder zerkenningzoeker zheerser zvermijder

9 stadia in groepsvorming ztesten yinitiatiefnemeraanmoediger yinformatiegeverpoortwachter yinformatiezoeker zorganiseren ycoördinatorobservator yevaluatorverzoener normsteller zvestigen van wederzijdse afhankelijkheid yinformatiezoekerverzoener ysamenvattervolger zproduceren en beoordelen yinitiatiefnemerpoortwachter yevaluatorobservator

10 Onderhandelen ?!

11 Voorbeelden van onderhandelingssituaties zbeschadigd artikel terugbrengen en proberen je geld terug te krijgen zonderhandelen over werktijden zals kaartje voor concert is uitverkocht en je wilt er per sé heen zinformatie inwinnen i.v.m. nieuwe aankoop znegatief gedrag niet tolereren zreputatie van ‘rasonderhandelaar’

12 korte oefening zanalyse van macht en afhankelijkheid in een bepaalde situatie zneem een situatie in gedachten, waarin jij ooit onderhandeld hebt student ? ? overheid werkgever ouders ?

13 Onderhandelingen: benaderingen zjuridisch zeconomisch yvolledige informatie yvolstrekt rationeel yvastgestelde keuze-alternatieven zpragmatisch zstructuren zprocessen

14 Onderhandelen: structuren zinhoud ytoegeeflijk versus hard hard zmachtsbalans yweinig verweer versus bazigbeetje bazig zsfeer yjoviaal versus formeelbeetje joviaal zprocedure yexplorerend versus vermijdendexplorerend

15 Onderhandelen: proces zvooraf ybewustwording yvoorbereiding (doel, planning) ztijdens yopening yprocedure yexploreren yeerste bod yloven en bieden yafsluiten zna yvastleggen ybeoordelen yuitvoeren

16 Onderhandelen: gedrag aan te bevelen af te raden zhardop denkenirritatie opwekken zsamenvattengezichtsverlies ander zgevoelens uitsprekenwederpartij aanvallen zvragen stellenongeduldig zijn zluisterenveel tegenvoorstellen zovereenstemmingargumenteren zeinddoel voor ogenverticaal onderhand. zinzichtander onderwerpen

17 onderhandeling: autoverzekering bij schade zWij hebben uw geval bekeken en hebben besloten dat de polis van toepassing is. Dat betekent dat u recht hebt op een uitkering van fl 5.000,- zZo. Hoe bent u aan dat bedrag gekomen ? zDat is de waarde die wij voor deze auto hebben vastgesteld. zDat begrijp ik, maar wat voor criterium hebt u gebruikt om de waarde vast te stellen ? Weet u waar ik voor dat bedrag een soortgelijke auto kan kopen?

18 (vervolg) zHoeveel had u er dan voor willen hebben? zHet bedrag waar ik volgens de polis recht op heb. Ik heb een tweedehands auto gezien die net zoiets is als die van mij, voor fl 5.600,-. Tel daar de kosten bij op en het wordt ongeveer fl 6.000,- zFl 6.000,- ! Dat is veel te veel! zIk vraag niet om fl 6.000,- en ook niet om 4 of 7. Wat ik wil is een redelijke vergoeding. U bent het met mij eens dat het redelijk is als ik genoeg krijg om mijn auto te vervangen? zGoed, ik zal u fl 5.300,- geven,. Hoger kan ik niet gaan. Dat zijn de voorschriften.

19 (vervolg) zHoe komt het bedrijf daar aan? zLuister, u kunt fl 5.300,- krijgen. U kunt kiezen of delen. zMisschien is fl5.300,- redelijk, ik weet het niet. Ik heb uiteraard begrip voor uw positie als u vast zit aan de voorschriften van uw maatschappij, maar zolang u niet objectief kunt aangeven waarom dit bedrag het bedrag is waar ik recht op heb, denk ik dat een rechtszaak me meer oplevert. Als we de zaak eerst nog eens doornemen en er opnieuw over praten? zGoed, meneer Govers. Ik heb hier een advertentie voor een Fiesta uit 1984 voor fl 5.200,-.

20 (vervolg) zStaat er iets over het aantal kilometers? zHier staat Hoezo? zMijn auto had maar gereden. Hoeveel komt er volgens uw boekje dan bij? zEven kijken, fl 300,-. zAls we uitgaan van fl 5.200,- als basis bedrag, wordt het dus fl 5.500,-. Staat er in de advertentie iets over een stereo-installatie? zNee. zHoeveel staat daarvoor in het boekje? zFl 125,-. zEn imperial?

21 resultaat van deze onderhandeling een half uur later loopt de heer Govers de deur uit met een cheque van fl 6.100,- zinhoud: hard uitgangspunt Govers: objectieve criteria zmachtsbalans: beetje bazig Govers liet zich niet onder druk zetten zsfeer: beetje joviaal Govers werd niet boos zprocedure: explorerend overeenstemming over procedure, nl de zaak nog eens te bespreken

22 conflict hanteren

23 conflicthantering zkenmerken van conflictsituaties zgedrag dat conflicten oproept zconflicthanteringsgedrag zconflicthantering m.b.v. een bemiddelaar

24 mechanismen in conflicten zkrijgertje spelen zde boom wordt hoe langer hoe dikker zniet de viool, maar de violist is vals zdeuren dicht smijten en aan beide kanten vergrendelen zde inhaalmanoeuvres van twee fietsers

25 voorbeeld van een conflict zIk ben Mulder, Max Mulder. Ik ben 55 jaar en werk al 20 jaar bij deze onderneming. We maken gereedschap voor industrieen en doe- het-zelvers. Na mijn studie HTS heb ik het werk hier in het bedrijf geleerd. zIk ben Jan, Jan Jansen. Ik ben 30 jaar en werk nu 3 jaar in dit bedrijf. Na mijn studie Bedrijfskunde aan de UT heb ik gewerkt in verschillende functies in de marketing. Jansen komt net terug van een bezoek aan een aantal klanten en loopt bij Mulder binnen, zonder zich bij diens secretaresse te melden. Mulder had net gevraagd om niet gestoord te worden. Hij moet nl. een aantal stukken doornemen voor bespreking met de directie. Bovendien wil hij een onderhandeling met een grote klant voorbereiden. Hij heeft dus weinig tijd. Maar Jansen staat al in zijn kamer.

26 z Zeg collega Mulder. Ik kom net terug van een belangrijk gesprek. Maar het is ook werkelijk overal hetzelfde. Ons produkt X-3 doet het niet meer. Het wordt voor de handel steeds moeilijker om deze ‘oude hond’, zoals ik dat in termen van port-folio noem, te slijten. zMeneer Jansen, het komt mij nu helemaal niet goed uit... zKomt u dat niet goed uit? Ik vind dat wij die rommel van verouderde produkten nou eens snel en radicaal moeten opruimen. zIk teken protest aan tegen dit soort taalgebruik. Weet u eigenlijk wel wat u zegt? Hoe lang werkt u hier al? Een kleine 3 jaar? zAch kom nou, dat doet er toch helemaal niet toe. We moeten eens een keertje iets goeds in ons assortiment opnemen. Niet alleen deze oude rommel.

27 zDaar heb je het al weer. Geen respect voor onze produkten. zMaar daar gaat het toch helemaal niet om. Ons beleid is verouderd. Dat moeten we nou toch eens inzien. zJongeman, u moest werkelijk eens op uw woorden letten. U kunt toch niet zeggen dat we hier 20 jaar niets hebben gepresteerd? zMeneer Mulder, dat is mijn punt helemaal niet. Het was allemaal prima, 20 jaar geleden en zo, maar tegenwoordig. zMeneer Jansen, als ik van een ding last heb dan is het van de betweterigheid van jongelui van tegenwoordig, die net komen kijken en denken dat ze alles beter kunnen. Ik heb nou geen tijd. We spreken elkaar nog bij de directievergadering. Niet nu. Waar wacht u nou op. Goedemiddag.

28 zNou, nou, dat is helemaal in het verkeerde keelgat geschoten. Wat moet ik nou? zWat een hark, die Jansen. Hij kon toch weten dat ik het vandaag bijzonder druk heb. En daar loopt ie gewoon overheen. De directeur heeft ook al lastig gedaan. Mulder, zei ie, jouw product X-3, dat je 20 jaar geleden ontwikkeld hebt, het moet eruit. Ja, X-3 was min of meer mijn baby. Eerst de directeur en nu ook al Jansen. Zou daar wat achter zitten? Zouden ze samen tegen mij? Mechanisme: krijgertje spelen

29 zZeg collega Mulder. Ik kom net terug van een belangrijk gesprek. Maar het is werkelijk ook overal hetzelfde. Ons produkt X-3 doet het niet meer. Het wordt voor de handel steeds moeilijker om deze ‘oude hond’, zoals ik dat in termen van port-folio noem, te slijten. zWat zegt u daar? Een ‘oude hond’? Port-folio-kreten? zNou port-folio-analyse hoort bij de beste methodieken, die wij in de marketing toepassen. Maar in dit bedrijf worden natuurlijk nooit moderne technieken toegepast. Het gaat hier al 20 jaar op dezelfde ouderwetse toer. zKom nou, portfolio! Ik heb net in de Harvard Business Review gelezen dat er heel wat bezwaren tegen deze methode bestaan. Ik houd het dan ook maar liever op...

30 zhet oude. De Harvard Business Review is ook niet altijd up-to-date. Trouwens, onze hele documentatie, de tijdschriften, de bibliotheek, alles loopt al jaren achter. zWacht eens even. We hebben net ons hele tijdschriftenbestand en de bibliotheek op de computer laten zetten. zJa, maar pas nadat wij jonge medewerkers al jaren hebben lopen zeuren. De concurrent heeft al lang computers in huis voor van alles en nog wat. En daarom kunnen zij ook betere prijzen bieden dan wij. Het is hier ook.... Mechanisme: de boom wordt hoe langer hoe dikker

31 zHet spijt me, beste Mulder, maar X-3 loopt niet erg best. zWaar haalt u dat nou vandaan? zIk, vandaan halen? Mijn beste mensen maken dat bij de klanten zelf mee. zZo, en ik hoorde dat er weer een grote partij is verkocht aan een postorderbedrijf. zJa, eh, dat klopt toevallig, maar kijk nou eens naar de verkoopcijfers van de laatste drie jaar. zBedankt voor de suggestie, maar dat heb ik al gedaan en dat valt reuze mee. zDat valt helemaal niet mee. zU bent altijd een zwartkijker. Het klopt niet. zNatuurlijk klopt dat. Maar u wilde niet toegeven.

32 zWat moet ik nou toegeven? Wat ik zeg klopt. Ik lieg niet! Maar u bent gewoon een leugenaar Mechanisme: niet de viool, maar de violist is vals

33 zWat een snotneus. Wat een vervelende vent. Het is volstrekt zinloos om daar verder op in te gaan. Ik verlaag me niet tot dit soort bekvechten. zDit leidt tot niets. Ik heb nu betere dingen te doen. Tot ziens. zStikvent. Hier wordt ook altijd alles tegengehouden. Ouwe zeur. Tijdverspilling om er nog over te blijven praten. Tenslotte heeft hij de macht en daar gaat het om. zJa hoor, we zien mekaar nog wel een keer bij de directie. Tot ziens. Mechanisme: deuren dichtsmijten en aan beide kanten vergrendelen

34 zDat wordt wat. Als dat maar goed afloopt. Jansen zal natuurlijk in de aanval gaan. Ik moet me dus goed indekken. Eens kijken. Hier heb ik de statistieken. Maar ik heb ook nog een gespreksnotitie van de laatste maand. Die zal ik maar bij de hand houden. Daar zal ie echt van opkijken. Hij zal natuurlijk wel weer grof geschut gebruiken, maar dit is ijzersterk. Ik moet zien te voorkomen dat hij de directie aan zijn kant krijgt. Natuurlijk zal hij wel met de directeur gesproken hebben.

35 zGezond wantrouwen lijkt me hier op zijn plaats. Tenslotte zal die ouwe rot proberen met heel sterke uitspraken te komen. En dan moet ik uitkijken niet voor dom versleten te worden. Ik moet hem gewoon voor zijn. Aanvallen is de beste verdediging. Mechanisme: de inhaalmanoeuvres van twee fietsers

36 kenmerken van conflictsituaties zgeschilpunt(en) yrationeel vs emotioneel zbelang van de kwestie(s) voor beide partijen? ykan verschillen per partij zafhankelijkheid van elkaar yontsnappingsmogelijkheden zmacht ymisbruik = korte termijn denken / gebruik = lange termijn zprocedures yberoepsmogelijkheden ztijdsdruk ytijd is geld

37 gedrag dat conflicten oproept zellenlange monologen houden zde ander in de rede vallen zoverdaad aan argumenten voor het eigen standpunt zonredelijke voorstellen zdebatteertrucs yu vindt toch zelf ook... yprof. X zegt..... zsuggestieve vragen stellen zpersoonlijke aanval

38 gedrag dat de-escalerend werkt zin ik-termen praten zvoor jezelf spreken znaar de mening van de ander vragen zje richten op de kwestie en niet op de persoon zgeen stelligheden verkondigen zde woorden nooit en altijd vermijden zde deur open houden zde onderhandelingen niet afbreken

39 conflichthanteringsgedrag zeigen belang zbelang van anderen belang van anderen eigen belang hoog laaghoog laag aanpassen samenwerken onderhandelen vechten vermijden

40 conflict hanteren m.b.v. een bemiddelaar zopeningsfase zonderzoeksfase zonderhandelingsfase zafrondingsfase

41 openingsfase zaanleiding benoemen zgrenzen stellen zescalatie benadrukken zmedewerking vragen ztijd afspreken zstructuur voorstellen zspelregels aangeven

42 onderzoeksfase zzienswijzen en belangen van partijen bespreken zluisteren bevorderen ztussentijds vragen om concretiseringen en samenvatten zklachten omzetten in wensen zcommunicatie herstellen yverwijzen naar spelregels

43 afrondingsfase zkopie van afspraken beloven zafspraak voor volgende bespreking maken znaar tevredenheid vragen

44 feedback regels zregels voor feedback geven ywees eerlijk ygeef vooral positieve feedback ygeef productieve/constructieve feedback ygeef feedback in de ik-vorm en NIET in de jij-vorm zregels voor feedback ontvangen yvat feedback niet meteen op als een persoonlijke aanval yga niet onmiddellijk in de verdediging yvraag door naar de bedoeling ytoon waardering voor feedback


Download ppt "Teambuilding zsamenwerken zonderhandelen zconflict hanteren."

Verwante presentaties


Ads door Google