De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders."— Transcript van de presentatie:

1 Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders

2 Een zeer korte geschiedenis (1) Gouden tijd elektrische auto: Eerste demonstratie regeneratief remmen: 1887 Uitwisselbare batterijen: sinds 1895 sinds 1895 Eerste hybride: 1900

3 Een zeer korte geschiedenis (2) Na 1925: nauwelijks elektrische privé auto’s, wel aanmerkelijk aandeel stedelijke dienstverlening Sinds 1965 : diverse mislukte pogingen om privé elektrische auto’s te herintroduceren  bijv. Electric & Hybrid Vehicle Act (1976, USA): ‘all-electric car economy in 2000’ 1997: Toyota Prius

4 ‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (1) Technisch: -‘batterijen’ -‘batterijen’ -net voor opladen -net voor opladen

5 ‘Bottlenecks’ elektrisch rijden (2) Belangrijkste bottle-necks zijn sociaal/cultureel-economisch:  Kosten auto & energie  Status elektrisch rijden  Rijgedrag/Rijcultuur  Arrangementen rond opladen  Tegenstand ‘verliezers’

6 Vooruitzicht (1) Belangrijke hulp: hoge olieprijs Kansrijkste volgende stap gezien bottlenecks: ‘plug-in’ hybride

7 Vooruitzicht (2): plug-in hybride Vanwege energie-efficiency meest interessant: diesel-hybride Massamarkt waarschijnlijk ‘mission impossible’ tenzij:  Plug-in rijden financieel aantrekkelijk wordt gemaakt - US: belastingvoordeel ~ $ 3000/auto; doel: 10 6 plug-ins op de weg in 2015 doel: 10 6 plug-ins op de weg in 2015  Elektriciteit ‘tanken’ gemakkelijk is

8 Milieuprestatie volledig elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (1): broeikasgassen Geschatte levenscyclusemissie nu (inclusief infrastructuur) (in g CO 2eq /km):  Gemiddelde conventionele auto: ~  Elektrische auto: ~ 140 (vooral dankzij energie efficiency) Verschuift in toekomst door - scherpere CO 2 emissie- eisen aan conventionele auto, - meer onconventionele olie & groter aandeel kolencentrales - verwachte lage prijzen CO 2 emissie handel  Verschil in CO 2 emissie tussen conventioneel & elektrisch neemt vermoedelijk af

9 Milieu & meer elektrisch rijden bij ‘business as usual’ (2) Lokale milieukwaliteit verbetert Meer problematisch afval bij elektrisch rijden (vooral door kolen- & kerncentrales) Minder uitstoot verzurende stoffen  Elektrisch rijden niet duurzaam maar duurzamer

10 Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (1) Klimaatvoordeel verstoken hout uit duurzaam beheerd bos in centrales boven vloeibare & gasvormige biobrandstoffen Groot klimaatvoordeel bij stroom uit zon & wind ‘Kopenhagen’, China & oliemarkt helpen & oliemarkt helpen duurzame energie

11 Klimaatprestatie bij strategie gericht op sterke vergroting aandeel duurzame energie (2) Extra interessant omdat met slimme netten auto’s veelal buiten de piek geladen kunnen worden, en in de piek stroom kunnen leveren (‘mobile smart grid’) Maar: Nederland nu 22 in EU qua % ‘duurzame energie’ & dat nog dankzij creatief boekhouden t.a.v. vuilverbranders

12 Lange termijn (aantal decennia): Wanneer afgewentelde kosten integraal worden doorberekend:  Zon & wind door marktkrachten snel belangrijkste energiebronnen  Brandstofgebruik waarschijnlijk beperkt tot een bescheiden hoeveelheid waterstof. Elektromotor dan aantrekkelijkste vorm aantrekkelijkste vorm van tractie van tractie


Download ppt "Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties L. Reijnders."

Verwante presentaties


Ads door Google