De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internet van Start tot Globalisering Een hoorcollege t.b.v Webmedia April 2006 Internet is door mensen, voor mensen gemaakt. © Peter Slump April 2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internet van Start tot Globalisering Een hoorcollege t.b.v Webmedia April 2006 Internet is door mensen, voor mensen gemaakt. © Peter Slump April 2006."— Transcript van de presentatie:

1 Internet van Start tot Globalisering Een hoorcollege t.b.v Webmedia April 2006 Internet is door mensen, voor mensen gemaakt. © Peter Slump April 2006

2 Menselijk handelen kent, bepaalde repeterende patronen. Met kennis uit het verleden kun je voordeel doen in het heden.

3 Een jaartal 1637

4 1637 is niet de eerste computer, maar het jaar van de Tulpencrash.

5 •Hoe grilliger de vorm, hoe hoger de waarde van de bol. •Vorm van de bloem is pas bekend als de bol bloeit. •Bollen werden gekocht tegen de prijs van een huis op de Herengracht. •Deze luchthandel zak in elkaar. •Veel mensen in de penairie. Maar:

6 Zaadveredeling •Door het kruisen en experimenteren met tulpenzaden was een bedrijfstak ontstaan. Die van de zaadveredeling. •Tot op de dag van vandaag is Nederland het toonaangevende land als het gaat om zaadveredeling.

7 •Zoiets als met de tulpen is ook met Internet gebeurd. •Geen businessplan, geen plan van aanpak. •“Ik doe iets met Internet” was genoeg voor een miljoenenvestering. •Eind jaren 90 klapte de ballon. •Veel mensen een heleboel geld kwijt. Maar: Internet

8 •Er was een nieuwe bedrijfstak ontstaan.

9 De nieuwe industrie is te splitsen in 2 delen 1.De technische netwerk kant. 2.De toepassingen die door de techniek mogelijk worden gemaakt.

10 De Techniek •Begin jaren 60 de eerste schetsen.

11 De Techniek •Niet bedoeld om een atoombom te weerstaan. •Wel om bronnen te kunnen delen met computers die aan de andere kant van het continent stonden. •Ook om de mogelijkheden van een betrouwbare communicatie te onderzoeken.

12 Een computer zag er toen zo uit. Ja dit is er echt maar eén!

13 Het principe •Vroeger waren netwerken centraal opgezet. (Telefooncentrales) •Bij de uitbreiding van het aantal abonnees, werden de netwerken decentraal. •Nu zijn de netwerken gedistribueerd.

14

15 Een kaart uit 1989

16 Kijk naar de groei

17 Detailkaart •Het begint te lijken op hersenactiviteit. •De lijnen tussen de knooppunten, lopen soms wel over 6 landsgrenzen.

18 •Internet is nu een commodity. •Hoge omzet, lage marges. •Niet een gebied waar Nederland heel goed in is.

19 Nog een jaartal 1905

20 Weer niet de eerste computer.Maar de Japans Russische zeeslag.

21 Deze eerste overwinning van een Aziatisch land op een westerse grote mogendheid, gaf een enorm zelfvertrouwen aan Japan. Een dergelijk patroon zie je van de dag met landen als India, Brazilië en China

22 •Moderne communicatiemiddelen maken het mogelijk om zonder vertraging met elke uithoek van de wereld te communiceren. •Dit komt door gebruik van glasvezel, zodat data met de snelheid van het licht worden getransporteerd

23 Dat leidt tot: •Verplaatsing van diensten naar lage lonen landen. •Snellere verschuiving van economische zwaartepunten in de wereld. •Kijk naar de aanbevolen documentaires.

24 Even India Bellen Hier vind je de link naar “Even India bellen”

25 De flexmens Hier klik je voor de aflevering “De Flexmens”

26 Maar ook tot: •Enorme economische mogelijkheden •Internet is een commodity geworden. •Commodity markt is niet iets waar Nederland goed is. •Nederland is wel goed in het bedienen van Nichemarkten. •Internet biedt schaalvergroting zonder verlies van persoonlijke behandeling.

27 Hoofdkantoor van een moderne Multinational

28 Multinational: •Letterlijk: een bedrijf dat over de grenzen opereert. Ooit alleen weggelegd voor de allergrootsten. Nu opereert elke student, die een bedrijfje begint, internationaal en is dus feitelijk een multinational. •Mogelijkheden zat voor elke ondernemer. •Vanuit jouw zolderkamer kun je een wereldweide nichemarkt bedienen.

29 Wat heb je nodig om mee te kunnen in de toekomstig globale arbeidsmarkt? •Goede vakkennis met een duidelijk specialisme •Ondanks jouw specialisme, van alle markten thuis en bereidheid om uitstapjes te maken naar vakgebieden, die eigelijk de jouwe niet zijn. (Brede algemene ontwikkeling) •Flexibel zijn tav de locatie van het werk. •Weten wat er mogelijk is met internet •Online kunnen samenwerken. (Video conferencing) •Goed gebruik kunnen maken van databases. •Laat je nooit door angst leiden.

30 Voor aan- of opmerkingen, Mail


Download ppt "Internet van Start tot Globalisering Een hoorcollege t.b.v Webmedia April 2006 Internet is door mensen, voor mensen gemaakt. © Peter Slump April 2006."

Verwante presentaties


Ads door Google