De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling Niko Roorda.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling Niko Roorda."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling Niko Roorda

2

3 B

4 B

5 Disciplinaire specialisatie m.b.t. DO Introductie DO Organisatievisie omtrent onderwijs en DO Interdisciplinaire samenwerking m.b.t. DO

6 Boom-model: •Wortels: Visie, missie, onderwijsdoelen •Biochemie & fysiologie:Onderwijsmethoden •Stam:Basismodule / introductie van DO •Takken:Disciplinaire integratie •Bos, ecosysteem:Interdisciplinaire integratie •Groeiproces:Ontwikkeling en onderhoud van studieprogramma •Vruchten:Output: effect op beroepenveld en samenleving +

7 Nodig voor DO: transitie van beroepenveld en samenleving. Alléén het onderwijs kan daarvoor zorgen!

8 Nodig voor DO: transitie van beroepenveld en samenleving. Alléén het onderwijs kan daarvoor zorgen!

9 Nodig voor DO: transitie van beroepenveld en samenleving. Alléén het onderwijs kan daarvoor zorgen!

10 * Sterling, Stephen (2004): “Higher Education, Sustainability and the Role of Systemic Learning.” In: Corcoran, P.B., A.E.J. Wals (eds.) (2004): “Higher Education and the challenge of sustainability”. Kluwer, Dordrecht. Niveaus van verandering (volgens Sterling) Niveau 1: Aanpassing Niveau 2: Herziening Niveau 3: Transformatie (transitie) Resultaat‘Opgeplakt’IngebedSysteem herontwerp Effect op onderwijsKosmetische verandering Werkelijke verandering ‘In de genen ingebakken’ ContinuïteitKan zomaar weer wegvallen Kan gemakkelijk geschrapt worden Verankerd Bron: Sterling (2004) * Niveaus van verandering (volgens Sterling) Niveau 1: Aanpassing Niveau 2: Herziening Niveau 3: Transformatie (transitie) Resultaat‘Opgeplakt’IngebedSysteem herontwerp Effect op onderwijsKosmetische verandering Werkelijke verandering ‘In de genen ingebakken’ ContinuïteitKan zomaar weer wegvallen Kan gemakkelijk geschrapt worden Verankerd Bron: Sterling (2004) * Niveaus van verandering (volgens Sterling) Niveau 1: Aanpassing Niveau 2: Herziening Niveau 3: Transformatie (transitie) Resultaat‘Opgeplakt’IngebedSysteem herontwerp Effect op onderwijsKosmetische verandering Werkelijke verandering ‘In de genen ingebakken’ ContinuïteitKan zomaar weer wegvallen Kan gemakkelijk geschrapt worden Verankerd Bron: Sterling (2004) * Niveaus van verandering (volgens Sterling) Niveau 1: Aanpassing Niveau 2: Herziening Niveau 3: Transitie Resultaat‘Opgeplakt’IngebedSysteem herontwerp Effect op onderwijsKosmetische verandering Werkelijke verandering ‘In de genen ingebakken’ ContinuïteitKan zomaar weer wegvallen Kan gemakkelijk geschrapt worden Verankerd Bron: Sterling (2004) * SISD System Integration of Sustainable Development Veranderingen in het onderwijs zelf

11

12 Fase 1: Losse activiteiten Fase 2: Proces Fase 3: Systeem Fase 4: Keten Fase 5: Samenleving en Ecosysteem Organisatieontwikkeling (volgens INK, AISHE) : 5 fasen

13 Lawine vannieuweopleidingen Kanteling van deorganisatie Nieuweonderwijsmethoden Herstructurering HBO lectoraten Externekwaliteitsborging Internkwaliteitsmanagement Flexibeleleerroutes Nieuwestructuren na Bologna Competentiegerichtonderwijs Verbeterdetoegankelijkheid Milieukunde-onderwijs Internationalisering Golf vanfusies ICT Faciliterende processen Innoverende processen X1. M2opleiding (1991) X2. M2herontwerp (1994) X3. Cirrus Project (1998) X4. AISHE &Keurmerk (2000) X5. BasisboekDuurz.Ontw. (2004) X6. DOcompetenties (2005) X7. DO curriculum scan (2007) Duurzaamheids- processen Dualeleerroutes Afstemming VoortgezetOnderwijs HBOTransformatieLandkaart ‘Zeilen op de wind van verandering’

14 Lawine vannieuweopleidingen Kanteling van deorganisatie Nieuweonderwijsmethoden Herstructurering HBO lectoraten Externekwaliteitsborging Internkwaliteitsmanagement Flexibeleleerroutes Nieuwestructuren na Bologna Competentiegerichtonderwijs Verbeterdetoegankelijkheid Milieukunde-onderwijs Internationalisering Golf vanfusies ICT Faciliterende processen Innoverende processen X1. M2opleiding (1991) X2. M2herontwerp (1994) X3. Cirrus Project (1998) X4. AISHE &Keurmerk (2000) X5. BasisboekDuurz.Ontw. (2004) X6. DOcompetenties (2005) X7. DO curriculum scan (2007) Duurzaamheids- processen Dualeleerroutes Afstemming VoortgezetOnderwijs HBOTransformatieLandkaart Fase 2 -Procesgeoriënteerd Fase 3 -Systeemgeoriënteerd Fase 4 -Ketengeoriënteerd Fase 1 -Activiteitengeoriënteerd EFQM / INK / AISHEfase Voortgezet onderwijs Beroeps- leven X8. AISHE 2.0 (2007) Logischevolgendestap SISDConvenantSISDHBOODO ExpertiseCentrum SISD:SysteemIntegratie vanDuurzameOntwikkelingODO:OnderwijsvoorDuurzameOntwikkeling Fase 5 -Samenleving &Ecologiegeoriënteerd Samenleving Ecosysteem Voortgezet onderwijs Beroeps- leven HBOHandvestDuurz..Ontw.. ConvenantDuurzaamInkopen RCE's HBO 1990 – 2010: Transitie, maar: nog incompleet, om 2 redenen

15 Iteratief proces (niet lineair) = Keurmerk 

16 Transitie door elkaar versterkende veranderprocessen

17 Voornaamste conclusies (proefschrift) •Het HBO in Nederland voerde tussen ca en 2010 een ware (maar nog incomplete) transitie uit. •Deze transitie kan worden voltooid: •door hem consequent overal in het HBO door te voeren; en … •… door systeemintegratie van duurzame ontwikkeling op grote schaal te realiseren. •‘Zeilen op de wind van verandering’ is daarbij een effectieve strategie.

18 Ontwerp nieuw onderwijsVerander bestaand onderwijs Vier lagen in de onderwijsstructuur: Table 1. Strategieën voor ODO ontwikkeling Ontwerp nieuw onderwijsVerander bestaand onderwijs Onderwijs- inhoud  Ontwikkel nieuwe opleiding  X1  Integreer DO in opleidingen  X3  Ontwikkel onderwijsmateriaal  X5 Onderwijs- methoden  Ontwerp nieuwe methodologie  Introduceer methodologieën  X2  Ontwikkel competentiegericht onderwijs  X6, X7 Onderwijs- organisatie  Ontwerp nieuwe organisatiestructuur  Integreer DO in kwaliteitsmanagement  X4  Introduceer interdisciplinair leren Onderwijs- visie  Sticht nieuwe instelling  Herdefinieer instellingsmissie  X8 Strategieën voor ESD (‘Education for Sustainable Development’):

19 Strategiebepaling m.b.v. AISHE toegepast: •Nederland •België •Duitsland •Oostenrijk •Spanje •Oekraïne •Zweden (Zweedse vertaling: ISBN , 2008) •Bangladesh •Brazilië Interesse: •Argentinië, Colombia, Venezuela, Ecuador (cursus Buenos Aires, 2009) •Wit-Rusland •Canada •Portugal •Australië

20 Tweede editie: mei 2011 Engelse vertaling: januari 2012 (Uitgeverij Earthscan, London) ESD Toolkit (t.b.v. consultancy): Handbook of ESD januari 2012 (Earthscan, London) Proefschrift downloaden als pdf: Via Linkedin – Niko Roorda

21 DO Curriculumscan ESD Toolkit (2) Serious Games en andere workshops en docententrainingen Boommodel (beleidsoriëntatie) DO Competentiematrix DO Checklist

22 Consultancy namens DHO (Stichting Duurzaam Hoger Onderwijs) o.a. bij Fontys Hogescholen Hogeschool Inholland Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Hogeschool Rotterdam Hanzehogeschool Groningen Hogeschool Utrecht Saxion Hogescholen Hogeschool van Amsterdam Avans Hogeschool Haagse Hogeschool / TH Rijswijk Hogeschool Zuyd Hogeschool Windesheim Hoge Agrarische School Den Bosch Marnix Academie Christelijke Agrarische Hogeschool Dronten Stenden Hogeschool Hogeschool Van Hall Larenstein Hogeschool Zeeland Christelijke Hogeschool Ede Stoas Hogeschool Hogeschool Ipabo Noordelijke Hogeschool Leeuwarden Hogeschool Domstad Hogeschool voor de Kunsten Utrecht NHTV Gereformeerde Hogeschool Resultaten tonen aan: • SISD is in verschillende hogescholen gerealiseerd of dicht genaderd • AISHE, consultancy en Keurmerk speelden daarbij een significante rol • Cases: volgende presentatie (door Roos Wemmenhove)


Download ppt "Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling Niko Roorda."

Verwante presentaties


Ads door Google