De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol LosLaten Door Margje van der Lei CanDo Coaching.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol LosLaten Door Margje van der Lei CanDo Coaching."— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol LosLaten Door Margje van der Lei CanDo Coaching

2 Wat LosLaten Met de bakstenen bedoel ik dat wat je meedraagt wat je niet kunt zien. Je verhaal, je emoties, je betekenis die je aan je verhaal hebt gegeven. Jou verhaal over jouw leven. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Tja hoe doe je dat…

3 Hoe LosLaten Je houd het vast in je gedachten, je wilt wel maar je denkt dat je het niet kunt. Dan is nog de vraag hoe doe je dat? Ieder heeft zijn eigen manier. Maar het komt allemaal op het zelfde neer. Gewoon doen! Je neemt een besluit en je blijft er bij. Hmmm nog steeds niet gemakkelijk. Om een besluit te nemen is gemakkelijk, je wilt het, punt daar mee uit. Nu nog de uitvoering. Als je het nog niet hebt uitgevoerd wat je wilt, hoe graag wil je het dan?

4 HET LosLaten Wat vertel jij jezelf om HET te willen loslaten.  Wat wil je eigenlijk loslaten?  Zit het vast?  Kun je het beet pakken?  Kun je het zien?  Hoe ziet het er uit, is het groot, rond, zwart, wit.  Wat is de reden waarom je het nog niet hebt gedaan?

5 Gevoel LosLaten Wat zit er tussenin (GAP) zodat jij niet loslaat en je wil om het los te laten. Dat is de clue. Om hier achter te komen moet je eerst duidelijkheid scheppen voor je zelf.  Wat is HET?  Hoe komt het zo?  Wat is het gevoel dat je wilt loslaten?

6 Acceptatie Is het controle, zorg, onrust, aandacht, verdriet, angst _________________ Waarom heb je dat nodig, heb je geen vertrouwen in jezelf dat je het goed hebt gedaan, dat je het goed doet? Dat je goed bent zoals je bent? Wat denk je dat je nodig hebt om jezelf te accepteren zoals je bent of je omgeving te accepteren zoals het is.

7 De Baksteen Hoe meer je er aan vast houdt hoe meer energie het jou kost. De omgeving heeft hier geen last van, JIJ bent het die het meesleept, als een baksteen. Hoe meer je er over denkt, hoe meer bakstenen je mee draagt. Het wordt echt niet minder als je er meer over nadenkt.

8 Voel Voel eens hoe jij de bakstenen meedraagt, je bent er helemaal aangewend. Je beseft het niet eens meer. Je weet het, maar je wilt het niet weten. Je drukt het weg. Ondertussen draag je het, het wordt steeds zwaarder, het komt steeds bij je terug. Je komt het steeds weer tegen en er komt steeds meer bij. Het wordt groter en groter.

9 Nadelen  Wat doet het met je lichaam?  Heb je spieren die in de knoop komen?  Heb je klachten?  Slaap je goed?  Word je uitgerust wakker?  Heb je veel slaap nodig?  Droom je veel?

10 Liefde Je kunt positief zijn, maar is je hart ook vol liefde voor je zelf. Liefde voor jezelf is het aller belangrijkste. Als jij de liefde voor jezelf toelaat heeft iedereen om je heen er baat bij. Liefde voor een ander voelen is hen in hun waarde laten met datgene wat zij bij zich dragen. Je kunt alleen jou leven veranderen, niet dat gene wat voor de ander is bestemd. Ieder huisje heeft zijn kruisje en dat huisje ben jij.

11 Behulpzaam Het is helemaal goed dat je een ander bijstaat, helpt of inzichten geeft. Laat zien wat ze doen, maar daar blijft het bij. Ga het niet voor hun dragen. Om wat voor redenen dan ook JIJ kunt het niet oplossen. Jij kunt hun leven niet leven, JIJ weet niet hoe hun gedachten gaan. Wat ze hebben gedacht wat zo’n impact heeft gehad, zodat ze nu leven zoals ze leven.

12 Dragen Je denkt dat je het begrijpt, je wilt het graag begrijpen. Je wilt ze graag helpen, je wilt graag hun zorgen overnemen. MAAR JE KUNT DAT NIET. Ook al zeg je geef het maar aan mij, wil je het graag kwijt, ik draag het voor je. DAT LUKT ECHT NIET!!.

13 De Reden Wat is het dan dat we dat graag zouden willen en ons er aan vast houden. Er is iets in jou, wat jij hebt meegemaakt, waar jij een betekenis aan hebt gegeven. Waar jij je aan vast houdt. Je omgeving is een spiegelbeeld. Het laat je zien hoe jij denkt, hoe jij met dingen omgaat, waar jij je mee bezig houdt.

14 Omdat, Maar, Je kunt van allerlei redenen bedenken voor jou waarom jij bent zoals je bent, zolang jij genoeg redenen hebt blijft het zo. Omdat, omdat, omdat….. en nog meer omdat…. Ik wil het wel, maar, maar, maar,

15 Vlucht gedrag  zo ben ik nu eenmaal…,  het zit in de familie…,  er moet toch iemand voor inkomen zorgen…,  geen geld voor…,  geen zin in….,  ik vind het gewoon niet leuk….,  ik heb een goed leven… (met al mijn ellende),  die persoon ligt mij gewoon niet…., (omdat hij/zij me teveel aan mezelf doet denken, omdat hij/zij misschien toch wel een waarheid spreekt).

16 Wat Als Maar wat als … ?  Wat als het anders kan?  Wat als ik open kan staan voor andere gedachten, ideeën, opties of mogelijkheden?  Wat als ik ….?  Wat?

17 Vragen Wanneer je deze vraag meer zou stellen  wat als …  het anders zou zijn…,  ik me anders kan voelen…,  hoe zou het dan zijn…. Door deze vragen te stellen gaat er een wereld voor je open. De wereld heeft ruimte om binnen te komen.

18 Openstaan De omdat, maar enz. geeft je een gevoel van geslotenheid. Het is het eindpunt. Het is zo!  Als je openstaat voor wat als… komen de opties, kansen bij je binnen.  De gesprekken worden anders, JIJ wordt anders.  Je luistert naar anderen op een andere manier, je gedachten worden anders.

19 Het Stuur  Je moet het eerst denken voor dat je het kan uitvoeren.  De gedachten komen eerst, daarna het gevoel dat jij er aan geeft.  Het gevoel geeft jou het doorzettingsvermogen om actie te ondernemen om HET te veranderen.  Doordat jij jouw gedachten denkt voor het gevoel dat jij wilt sturen. Is dat niet mooi, helemaal gratis. Jij kunt jouw gedachten sturen naar waar je naartoe wilt.

20 Bescherming Soms heb je gewoon wat hulp nodig omdat je er net niet bij kan, omdat je verdriet of angst net even te groot is. Het patroon wat je in je hebt, heb je opgebouwd om je te beschermen. Het is een ideale functie. Het is een bescherming die je toen nodig had, maar nu heb je meer levenservaring. Je kunt het nu anders bekijken daardoor heb je meer opties.

21 De Clou Zo nu is het niet meer nodig dat je deze bescherming nog steeds hebt. Maar het verdriet, de angst is zo groot geweest in die tijd, dat het nu nog als een automaat in je zit. Deze automaat kan nu veranderd worden, je hebt het niet meer nodig. Het houd je nu tegen om verder te gaan. Daar zit het “tussenin” de GAP, de clou.

22 Anderen Hierbij heb je andere mensen nodig, die je laten zien wat je met jezelf doet. Die eerlijk zijn, die jou hun hart laten zien, die om je geven. Niet de mensen die alleen meeleven en luisteren. Je laten spreken zonder dat ze luisteren wat je echt zegt. Wat je echt nodig hebt, wat je verder helpt om uit de situatie te komen.

23 Objectief Een objectief iemand, is iemand die niet door emoties gestuurd word. Ieder heeft zijn eigen gedachten, emoties bij het verhaal wat jij verteld. Hierdoor kan het zijn dat zij jou vertellen wat jij kan doen vanuit hun gevoel en situatie. Maar deze is altijd anders dan de situatie van jou. Je vormt je eigen mening en je denkt te weten wat het voor die ander kan betekenen. Dat is alleen van uit je eigen perspectief.

24 Jij  Het antwoord is in jou, alleen jij hebt de antwoorden voor jou?  Alleen jij kan je eigen situatie veranderen.  Alleen door de juiste vragen te stellen kom jij met jouw antwoorden, die het voor jou helder maken, het waarom…  Het is de betekenis die jij aan een woord hebt gekoppeld die jou doet reageren zoals je doet.

25 Voorbeeld Een voorbeeld is: iemand (ik noem hem Otje) zegt tegen jou: Je doet het niet goed…, het kan als een explosie voor jou zijn, om diep beledigd, diep geraakt, diep verdrietig te worden, erg boos te zijn, op diegene die het heeft gezegd. Otje bedoelde het helemaal niet kwetsend, maar het komt bij jou binnen als…. Otje heeft het helemaal niet in de gaten wat het met jou doet. De betekenis die jij het een keer hebt gegeven, toen je jonger was, toen je nog niet wist dat het ook anders bedoelt kon worden.

26 Invloed Je hebt een woord of een zin gelinkt aan een situatie wat jou pijn heeft gedaan. De eerste keer dat het gezegd werd had het niet zoveel invloed, maar de tweede keer dacht je hee dit heb ik eerder gehoord. Hmm, dit vind ik niet leuk om te horen, de derde keer omdat je er aandacht aan hebt geschonken vind je het nog minder leuk, het doet pijn. Dat wil je dus NOOIT meer.. BAM, BOEM je automaat is geactiveerd!

27 Het Besluit Je besluit om … (wat voor besluit je dan ook maar hebt genomen), ik doe beter mijn best, ik mag niet falen, ik mag geen fouten maken, Want anders doet het pijn, want anders zeggen ze dat weer! Dus je doet verder je hele leven je best om niet te falen, fouten te maken. Dit geeft zoveel druk op jouw huidige leven, je weet nu dat je alleen kunt leren van de fouten die je maakt of die een ander heeft gemaakt. Zodat je er absoluut zeker van kan zijn dat het wel goed is.

28 Weerhouden Maar dat wist je toen niet, je had nog geen beschikking over je ervaringen die je tot nu toe hebt opgedaan. Dit voorbeeld kan je weerhouden om succes te hebben. Om te doen wat je heel graag wilt doen. Om gezonder te leven. Om open te staan voor je kwetsbaarheid. Om open te staan om iets te proberen.

29 Aanloopperiode Tenzij je alle opties hebt overwogen, je hebt voorbeelden, je ziet anderen het ook doen. •Je creëert het vertrouwen dat het toch goed is. •Hoelang die aanloopperiode duurt hangt weer af van jouw gevoel van ….

30 Leren Fietsen Dan komen we bij het bekende leren fietsen, je geeft niet op tot dat je kunt fietsen. Dit heb je ook geleerd in stappen. Eerst met iemand naast je, die jou op de fiets recht op hield, die voor jou stuurde, tot jij zelf recht op kon blijven zitten. Tot jij zelf kon sturen, tot jij kon trappen om vooruit te komen en te sturen. Tot je wist hoe het werkte, je zette door omdat iemand anders je aanmoedigde, trots op je was, zodat jij trots op je zelf kon zijn.

31 Stapjes Dit zijn allemaal stapjes die je één voor één leert. Zodat je kunt inzien dat je van je fouten kunt leren. Je gedachten zijn niet zichtbaar, je gedachten zijn verborgen, tenzij je er over spreekt. Door er over te spreken en te luisteren naar de antwoorden. Door open te staan voor de opties die je gegeven worden, kun je de bakstenen laten gaan.

32 Mijn verhaal Wat ik graag wilde is mijn eigen zaak opzetten, zodat ik mensen kan begeleiden in hun proces om knopen door te hakken. Hierbij had ik ook een GAP. Ik wilde zo graag, maar toch was er iets wat mij tegen hield. Ik kon het zelf niet zien, heel veel frustratie. Je wilt graag iets maar om één of andere manier hield ik me zelf tegen.

33 Pijn Tot dat ik de juiste persoon tegen kwam, die de juiste vragen stelde, toen wist ik wat mij tegen hield. Het deed zoveel pijn, die 20 minuten duurde, zodat ik kon zien wat mij al zoveel jaren tegen hield. Achteraf wat is nu 20 minuten pijn waar je eigenlijk al jaren mee zit. Ik zat letterlijk onder de tafel om me zelf te verstoppen. Terwijl er niemand was. Ik las iets op de computer.

34 Zien Ik ben diegene nog steeds heel erg dankbaar voor wat hij mij heeft gegeven. Het was niet hij die mij pijn had gedaan. Hij heeft mij alleen laten zien dat ik nog pijn had, waar ik niet wist dat het er was. Ik weet niet meer wat er gezegd werd maar het kwam binnen met een EXPLOSIE!! Een explosie van gevoel dat ik aan een situatie had gegeven. Ik zal je vertellen hoe ik deze conclusie had gemaakt.

35 Oorzaak van mijn verhaal Ik was 14 toen ik mijn eerste vriendje tegen kwam, voor dat ik in de gaten had dat hij dronk, agressief was, waren er 6 weken verstreken. Dit was tevens het einde van mijn eerste relatie. Hij was het er niet mee eens dat ik onze “relatie” beëindigde. Dit heb ik jaren lang moeten horen en voelen. Verbaal en fysiek. Door de drank en de agressiviteit kwam zijn boosheid en verdriet tot uiting en ik was zijn trigger in wat ik zei of deed. Aangezien we in het zelfde dorp woonden was het heel moeilijk om vrij en blij verder door het leven te gaan. Gewoon omdat ik hem overal tegen kwam. De aandacht van hem was echt op mij gefocust. Hierdoor heb ik een waakzaamheid voor mijn veiligheid gecreëerd.

36 Mijn eigen veiligheid Deze veiligheid bestond uit; me zo klein mogelijk maken; me niet laten zien; me te verstoppen zodat hij me niet kon vinden. In een alertheid van onverwachte dingen, alles in de gaten moeten houden, de kleinste geringste details werden door mij opgemerkt. Dat is nu wel een voordeel, dus het heeft mij ook wat gebracht. Wanneer we uit gingen, was hij daar, zelfs tussen een groep vriendinnen was ik niet veilig. Alleen met andere mannen om me heen was ik veilig. Deze moest ik dan wel zoveel vertrouwen dat ik dat kon toelaten. Mijn gedachten waren alleen gericht op, waar is hij, wat doet hij, waar gaat hij heen?

37 Invloed Dit had ook invloed op de verdere relaties die ik heb gehad. Dit heeft invloed gehad om naar buiten te treden met mijn eigen onderneming. Op al de dingen die ik heb gedaan. De sport die ik had gekozen, Jiu Jitsu, (zelfverdediging) De banen die ik heb gehad. De plaatsen waar ik heb gewoond, eerst in Duitsland, toen in Luxemburg lekker ver weg. De cursussen die ik heb gevolgd om dit op te lossen, terwijl ik niet wist dat het er was. Onbewust wist ik het, maar niet bewust.

38 Lagen Het doorzetten vanuit een gevoel, vanuit mijn gedachten die ik wilde sturen. En ik maar denken dat ik dit allemaal al had verwerkt, opgeruimd, wel de lagen, maar nog niet de kern. Daar kon ik niet bijkomen, dat was zo goed door mezelf beschermd. De lagen bouw je er voor jezelf om heen, door alles wat in de buurt komt van deze “pijn” komt er een laagje over de kern heen. Voor dat je bij de kern komt moet je dus eerst door heel wat laagjes.

39 Een drang Dat zie ik nu. Gelukkig had ik die vriend die mij dit liet inzien. Die de kennis had om mij te helpen door de pijn heen te gaan, zodat ik deze baksteen kon laten vallen. Gelukkig had ik het vertrouwen om me te laten helpen door hem. Een goede begeleiding, kennis van inzichten, kennis van de fases waar je doorheen gaat is heel belangrijk. Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik het hun echt niet gemakkelijk heb gemaakt. Door de vragen die ik stelde, de uitdaging en de weerstand die ik liet zien. Door niet op te geven. De drang naar een oplossing was zo hoog dat ik mezelf niet meer eens leuk vond. Ik deed dingen waarvan ik dacht, dit ben ik niet. Ik haat dit gedrag, maar ik kon mezelf niet stoppen. Het einde was in zicht en ik moest hier gewoon mee doorgaan tot het einde. Het was nu of nooit. Zelfs deze optie was er niet, het moest gewoon nu zijn.

40 Voordelen Door deze gebeurtenis heb ik vele voordelen kunnen halen, achteraf natuurlijk. Vele landen gezien, veel geleerd over mezelf en anderen, vele vrienden gemaakt. De waardevolle gesprekken gevoerd. Inzichten die het mij hebben gegeven. De lessen die ik heb geleerd. De stappen kunnen zetten die ik graag wilde nemen. Door te vertellen wat er is gebeurd krijg je de juiste vragen die je nodig hebt. Veel mensen kunnen je laten zien wat je doet met jezelf op een liefde volle manier. Die je aanmoedigen, die je opbeuren wanneer het even tegenzit. De bereidheid van jezelf om te luisteren, te overwegen wat ze zeggen, wat voor jou van toepassing kan zijn is een leer proces.

41 Ontmoeting Je ontmoet mensen die je iets leren, om vandaar uit te groeien, om je te brengen bij wat je uiteindelijk wilt bereiken met je leven. Zodat jij gelukkig met jezelf word en het leven dat je leeft. Zodat je het ook kunt delen met anderen. Van alle dingen die er gebeuren in je leven, kijk naar wat het je heeft gebracht. Was je daar gekomen als het niet zo gegaan was zoals het was gegaan? Ik denk het niet. Het geeft je mee dat je keuze kunt maken wat je wel en wat je niet wilt. Het is aan jou de keuze om het vast te houden of het los te laten.

42 Gewoonte patroon Dan is er ook nog de gewoonte die je moet doorbreken, je hebt jaren lang iets gedaan en dan? Je moet je zelf weer iets anders aanleren, een patroon die je had moet je doorbreken, wat stel je er voor in de plaats? Ik heb mijn waakzaamheid moeten leren los te laten, maar niet alles. Ik kom op mijn manier op voor mijn veiligheid. Maar niet meer 200% maar gewoon 100%. Helemaal opgeven heeft natuurlijk ook geen zin, maar iets minder kan het ook wel doen. Maar dan zal het wel mijn keuze zijn. Zo zie je ook dat jij alleen jouw eigen leven kan leven, de oplossingen zitten in jou, alleen jij kunt het oplossen. NIEMAND ANDERS KON DIT VOOR MIJ OPLOSSEN!!!

43 “Normaal” Dus meer vertrouwen dat alles goed komt met mij was wel iets wat ook tijd nodig had. Als ik me sterk genoeg voelde om dit vertrouwen voor mezelf toe te staan was al heel wat. Door oefeningen, kleine stapjes te doen, komt het goede gevoel van vertrouwen steeds meer in de buurt en te voorschijn. Bewust zijn van wat ik deed, vragen aan anderen me te helpen door te zeggen wat ik deed. Wanneer ik weer terug viel in mijn oude staat, kon ik mezelf corrigeren tot ik het goed genoeg vond om zo te zijn. Dat het minder energie kost, de natuurlijke staat van ‘zijn’ weer terug had gebracht tot “normaal”. Wat ik vond dat “normaal” was.

44 Keuze De oefening kan ook jou helpen om tot een kern te komen. Het is een oefening om de betekenis van het woord te achterhalen. Het mij geholpen om de laagjes af te pellen. De emotie die je aan een woord hebt gegeven, is van belang. Om voor jou de overmacht van je emotionele reacties te reduceren of te verminderen. Hierdoor kun je objectiever met een situatie omgaan. Deze oefening zal je meer rust geven. Je kunt het bij de ander laten, je hoeft het niet meer bij je te dragen. Mocht je een keer boos zijn, je schuldig voelen dan zal het je helpen om dat te laten gaan. Het is niet die persoon die er verantwoordelijk voor is dat jij “deze” pijn voelt of boos wordt. Die persoon heeft je maar laten zien dat er nog iets is waar aan je kunt werken. Ja kunt, het hoeft niet, het is jou keus.

45 Betekenis Ondertussen vreet het jouw energie, de ander is het misschien al weer helemaal vergeten. Mijn vriend had niet eens in de gaten dat ik zoveel pijn had bij zijn woorden, hij wist niet wat hij had gedaan waardoor mijn pijn naar boven kwam. Totaal onschuldig had hij iets gezegd. Je bent veel langer, wanneer je je schuldig voelt, met de ander bezig dan de ander met jou. Waarom? Omdat de ander niet de zelfde emoties er aan heeft gegeven dan jij. Zo simpel is het. Het is jouw emotie, het zit jou dwars, jij loopt er mee rond, jij heb die betekenis er aangegeven.

46 Vragen voor JOU Vraag –1 Stel deze vragen wanneer je je boos of verdrietig voelt, of je zorgen maakt over iets. De vragen zijn als volgt: •Wat betekent dit voor jou? •Wat is eigenlijk de betekenis? •Wat is nou echt hiervan de betekenis?

47 Vraag – 2 •Wat als het er niet was? •Wat als het helemaal niet bestaat? •Hoe zou je je voelen als het er helemaal niet was?

48 Vraag - 3 •Wat als het er alleen maar is, verder niets. •Wat als er niets anders zou bestaan dan dit? •Wat als er zoveel van dit was dat je het niet meer aankunt?

49 Vraag - 4 • Dus wat is het nu echt? • Wat is het nog meer? • Wat is het nu echt voor jou?

50 Vraag - 5 •Wie ben jij met dit? •Wie ben je nu met dit en wie zal je zijn met dit? •Hoe zou jij je voelen met dit?

51 Achterhalen Door deze vragen kun je achterhalen wat het met je doet, wat het met je heeft gedaan. Wat voor betekenis jij persoonlijk aan deze situatie of aan het woord hebt gegeven. Zet de intentie om de bakstenen los te laten om in DOEN door de vragen te beantwoorden!! Maak een afspraak met CanDo Coaching voor meer hulp.


Download ppt "Succesvol LosLaten Door Margje van der Lei CanDo Coaching."

Verwante presentaties


Ads door Google